Gå til innhold

Karbohydrater VS karbohydrater


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette, men aldri helt orket å undersøke noe særlig.

 

For å ha et kaloririktig kosthold, må kaloriene telles. Mange går jo ut ifra IIFYM (If it fits your macros), som jo er en sannhet med modifikasjoner. I utgangspunktet KAN man jo spise Mækkærn og gå ned i vekt, men det er jo på ingen måte optimalt.

 

Spørsmålet mitt er: Er én karbohydrat faktisk én karbohydrat?

 

Eksempel: Vil kroppen nyttegjøre seg like mye av 10 karbohydrater fra riskaker, som 10 karbohydrater fra ris eller potet?

Si at kroppen min skal ha 80 gram karbohydrater og 80 gram proteiner til lunsj. 1 riskake inneholder 8 gram karbohydrater. Skal jeg da kunne spise 10 riskaker og X gram kylling for å nå dette måltidets næringsstoffer?

 

Og satt på spissen: 80 gram karbo + 80 gram proteiner -> 80 gram melis og X gram kylling? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg forstår så er det noen som er kjappe og noen som er treige som er den viktigste forskjellen. Så karbohydrater er ikke karbohydrater :p

 

http://healthyeating.sfgate.com/list-slow-fast-carbs-10723.html

 

En annen ting er tilleggsnæringen i forskjellige ting med karbohydrater. Det er bedre å spise et stykk frukt enn å få i seg en porsjon raffinert sukker med lik mengde karbohydrater/ sukker. Frukten inneholder jo diverse vitaminer også.

 

Edit; Jeg er ingen kostholdsekspert eller treningsfantast så jeg har ikke akkurat utdypende kunnskap. Sikkert noen som kommer til å slå meg i hodet fordi jeg tar helt feil :wee:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Den kjemiske inndelingen av karbohydrater er som følger: Monosakkarider (enkle sukkerarter), disakkarider (to monosakkarider), oligosakkarider (3-10 monosakkarider) og polysakkarider (mange ++ monosakkarider ).

Flere matvaregrupper som også er rike på karbohydrater som eks potet vil være verre å nyttegjøre seg som rå versus kokt. Eks vil en rå potet grunnet disse kjemiske bindingene være verre tilgjenglig og det er estimert at rundt 70% av energien blir utnyttet. Dette skyldes at varmebehandling gjør disse bindingene mer tilgjenglige. Annet eksempel er nøtter som blant annet ikke fordøyelige polysakkarider, eller fiber kan føre til det samme.

Så .. en karbohydrat vil alltid være en karbohydrat kjemisk sett, men graden av nyttegjørelser  lar seg påvirke av i hvilken matvare og varmebehandling.

Ta en titt på bloggen til en bekjent av meg, Erik Arnesen og som sitter i Nasjonal råd for ernæring:
https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/25/notter-kan-vaere-mindre-kaloririke-enn-antatt/
https://sunnskepsis.wordpress.com/2013/07/18/boktips-cathing-fire-how-cooking-made-us-human/

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...