Gå til innhold

Han vil bygge flest mulig boliger der folk kan trives


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja denne uhorvelige veksten i Oslo....ren bløff, for å skaffe klikk på overskrifter. I gjennomsnitt har Oslos befolkning økt med ca. 12.000 pr. år fra 2011. Idag er det ca. 660.000 innbyggere i kommunen. dersom Oslo vokser med f.eks. 15.000 per år de neste 20 årene, vil kommunen ha ca. 960.000 innbyggere i år 2036. Ai ai, Oslo millionby! Men det er faktisk ikke mye mer per år enn det vi har hatt hittil i de senere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med fokus på 60kvm med ett eller to soverom, som en enslig har råd å eie på en gjennomsnittslønn?

 

Kommer ikke til å hende. 23 000 utbygginger er regulert, i de siste år i osloet.

Men byggebransjen er fanget av høg pris og luksus/ fortenestesyken. Selv den nye OBOS sjefen holder med......

For noe jævla dritt, inget håp.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

det er god grunn til man ikke bygger skyskrapere her til lands...

 

først og fremst blåser det veldig kraftig her fra før, så blir vindhastigheten over 10 ganger kraftigere når det står masse skyskrapere der.

 

det blir altså helt umulig å gå på gaten...

 

vi ligger veldig dårlig til geografisk dessverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne store tiltroen til entreprenører, joda, de kan være flinke, men det er utrolig mye som bygges billigst og kjipest mulig på det tekniske plan, der man kun aspirere etter å oppfylle det absolutte minimumskrav. Jeg synes ikke bransjen har vist som helhet at de er tilliten verdig til å ikke ha et offentlig regelverk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

det er god grunn til man ikke bygger skyskrapere her til lands...

 

først og fremst blåser det veldig kraftig her fra før, så blir vindhastigheten over 10 ganger kraftigere når det står masse skyskrapere der.

 

det blir altså helt umulig å gå på gaten...

 

vi ligger veldig dårlig til geografisk dessverre...

Ja, for det kan en jo ikke planlegge for. Det er jo en teknisk umulighet! Ikek akn en justere fasader, høyde, plassering, vinkling elelr noe som helst annet. Det er dønn umulig å bygge skyskrapere i et land med vær og vind mindre dramatisk enn New York.

Lenke til kommentar

Å bo i blokk, er ikke heldig for miljøet, da er det vanskeligere å få ordnet med lading til elbil, og enda verre,

det er som oftest få steder å sette sykkelen, og man må ta den inn i leiligheten. Og nei, det er en myte at

folk egentlig ønsker å bo i blokk oppå en t-banestasjon, for vi bor tross alt i Norge, og kan man først reise kollektivt,

tåler nordmenn å gå noen minutter til buss/bane/trikk. Blokkutbyggingen inne i byen, vil i praksis øke biltrafikken,

for noe p-plasser må bygges ut, til de nye boligene og disse vil garantert bli brukt pga markedsverdien, altså

at eierne vil leie dem ut til andre beboere som da man kjøre mer bil.

 

Eneboliger har også potensielt lettere tilgang til å bruke solfangere, mulighet for varmepumpe (dette får man vanligvis

ikke lov til å sette opp i borettslag pga støy) og dagens hus og vinduer har så god isolasjonsevne, at man ikke

trenger å dele vegger med naboene for å få ned energikostnadene.

 

Tvert i mot fører felles varmtvann og oppvarming til at det sløses mer, også når det kommer individuell måling,

vil noen gi f... og ha vinduer åpne så blokka taper varme så man må varme opp både for seg og naboen.

 

Så ønsker barna å leke, (hoppe i trampoline f.eks.) og ungdommen å mekke moped, og det er en del slike

aktiviteter som barn ikke har så god tilgang til i blokk, som i enebolig eller rekkehus, og da er vi tilbake

til dette med vanlig tråsykkel også som er et evig problem. Sjelden borettslag tilbyr beboerne individuelle

egnede sykkelboder hvor det er lett å ta ut sykkelen og sykle, og i vårt borettslag er det til og med positivt

forbudt å bruke egen parkeringsplass, i p-kjeller, å sette syklene, mens sykkelstativene ute, forsvant for mange

år siden. Inne i byen har man noen utendørs sykkeloppstillingsplasser, men her blir syklene bare stjålet.

 

Mange borettslag fjerner også lekeapparatene i våre dager, fordi de ikke vil ta det juridiske ansvaret hvis barn skader seg,

så da er denne fordelen med felles lekeplasser, som borettslagene hadde, i ferd med å forsvinne. Fri utfoldelse med ball

på nærmeste gressplen, der et par jakker utgjorde målstengene og tre corner ga straffe, er en saga blott.

 

Det vil alltid være slik at den som ser for seg at barna skal ha et praktisk yrke, med fysisk utfoldelse eller kreativitet,

vil søke mot boliger som har plass for utfoldelse, og da snakker vi eneboliger eller rekkehus, med grøntområder i nærheten.

 

Blokker med én felles bod for barnevogner og sykler, med eldre irritable mennesker som hater at barn

hopper i trampoline, er ikke løsningen for alle, selv om våre myndigheter ser ut til å foretrekke det.

 

Jeg er sosialistisk selv, men tenker at tanken om å få flest mulig over i blokk, den er det noe kommunistisk ved.

Lenke til kommentar

Å bo i blokk, er ikke heldig for miljøet, da er det vanskeligere å få ordnet med lading til elbil, og enda verre,

det er som oftest få steder å sette sykkelen, og man må ta den inn i leiligheten. Og nei, det er en myte at

folk egentlig ønsker å bo i blokk oppå en t-banestasjon, for vi bor tross alt i Norge, og kan man først reise kollektivt,

tåler nordmenn å gå noen minutter til buss/bane/trikk. Blokkutbyggingen inne i byen, vil i praksis øke biltrafikken,

for noe p-plasser må bygges ut, til de nye boligene og disse vil garantert bli brukt pga markedsverdien, altså

at eierne vil leie dem ut til andre beboere som da man kjøre mer bil.

 

Eneboliger har også potensielt lettere tilgang til å bruke solfangere, mulighet for varmepumpe (dette får man vanligvis

ikke lov til å sette opp i borettslag pga støy) og dagens hus og vinduer har så god isolasjonsevne, at man ikke

trenger å dele vegger med naboene for å få ned energikostnadene.

 

Det du sier gir ikke mening. Prøver du å si det er flere parkeringsplasser per boenhet på blokkbebyggelse enn eneboliger?  Det vil kanskje øke trafikken fordi det er flere mennesker, men resten av argumentet ditt henger ikke på greip.

 

Og det du sier om energi er i beste fall misvisende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke i etablerte - dvs vi som har kjøpt hus eller leilighet - at så mange boliger bygges at prisene presses nedover.

Politikere og borgere generelt løfter ikke en finger mot enda flere tekniske krav av redsel for at så mange boliger bygges at prisene går ned.

Alle vet godt hva som må gjøres i Oslo. Tekniske krav må drastisk forenkles, marka-grensa må flyttes til langt opp mot Hadeland. Byen må gis plass til å vokse og kravene forenkles så boligen kan prises så ungdom har råd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...