Gå til innhold

Skjerm til gaming, usikker på om jeg skal gå for Gsync eller ikke!


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en acer skjerm på black friday for tusenlappen for mange år siden, og har nå bestemt meg for å kjøpe ny.

Skjermkortet mitt er Nvidia gtx 970, og lurer derfor på om det blir dumt å ikke gå for Gsync?

 

Har ikke tenkt å bruke stort mere enn 4 tusen kroner, men har heldigvis funnet en Gsync skjerm innenfor budsjettet mitt, denne: https://www.komplett.no/product/815653/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g-sync-g2460pg

Er dette en skjerm jeg bør gå for? syntes det grønne designet på den var lite pent, men dette ser ut til å være den eneste og beste Gsync skjermen jeg får uten å gå høyere opp i pris.Har utrolig lite peiling angående monitorer, så alt av råd settes stor pris på!

Endret av Batmanuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil jo anbefale Gsync da.

Og for et GTX 970 så syntes jeg 1080p@144hz) er et fint valg.

 

Go for it.

Er bare en smule bekymret for att dataen min ikke vil håndtere nyere spill så bra på en ny skjerm med 144hz, og att det derfor kanskje er litt overkill og gå for Gsync.

Endret av Batmanuel
Lenke til kommentar

Joda - du vil ikke få 144fps til å matche 144hz skjermen din. Men det gjør jo ikke noe. Så lenge du er over 60 fps (gjerne mer da..) så synkroniserer jo dette uansett. Det at skjermen støtter 144hz er jo ikke negativt, da har du bare mer å gå på.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Jeg vil jo anbefale Gsync da.

Og for et GTX 970 så syntes jeg 1080p@144hz) er et fint valg.

 

Go for it.

Er bare en smule bekymret for att dataen min ikke vil håndtere nyere spill så bra på en ny skjerm med 144hz, og att det derfor kanskje er litt overkill og gå for Gsync.

 

 

Poenget med G-Sync er at skjermen skal hjelpe nettopp når skjermkortet ikke er kraftig nok til å oppnå 144fps. Hadde du hatt et GTX1080 kan man si at en skjerm med 1920x1080 oppløsning som går opp til 144Hz er bortkastet med G-Sync. For deg er det derimot perfekt. Og om du ikke bor så galt til; hvorfor ikke kikke på finn.no? :)

 

Det er selvfølgelig noen unntak fra regelen. Folk har faktisk veldig forskjellig syn. For noen vil rett og slett både 144Hz og G-Sync være bortkastet. Synet demmes er rett og slett ikke "raskt nok" til at de kan se forskjell på om en frame står på skjermen i 7, 14, eller 21ms. Du ser dem på forumet her påstå at G-Sync er oppskrytt. ;)

Lenke til kommentar

Støtter Gabriel der...

Om du føler at skjermen din gir deg en grei opplevelse nå trenger du ikke å bruke penger på skjerm "enda".

Vurder om du heller bruker pengene på en oppgradering av skjermkort eller om du venter en generasjon til, da vil du få mer for pengene i ytelse og kan vurdere om du da skal kjøpe deg en bedre (og til lavere pris ) skjerm med høyere oppløsning og eventuelt G-Synco.

Lenke til kommentar

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

Denne 28 tommeren så forresten bra ut i forhold til oppløsning og pris og responstid 1ms : https://www.komplett.no/product/873424/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-28-4k-led-u2879vf#

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

jeg ville også gått for en 1440p for fremtidig oppgraderinger, men siden trådstarter linker til en 1080p skjerm og ikke vil bruke mer enn 4k så tenkte jeg tilbudet ikke var så verst.

Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

jeg ville også gått for en 1440p for fremtidig oppgraderinger, men siden trådstarter linker til en 1080p skjerm og ikke vil bruke mer enn 4k så tenkte jeg tilbudet ikke var så verst.

 

 

Stemmer det.

Ser du den siste linken er det en skjerm som støtter 1440p til 1ms til under 4k.

Freesync derimot.

Lenke til kommentar

Problemet med G-Sync er prisen, de koster 1500,- til 2500,- mer enn Freesync modellen.

Den billigste G-Sync skjermen er vel den OP linker til.

 

f.eks G-Sync skjermen OP linker til koster 3.990,-, mens samme skjerm med Freesync koster 2490,-

https://www.komplett.no/product/877285/aoc-24-led-g2460pf

 

Du kan jo bruke nVidia kort på en Freesync skjerm, men da mister du jo adaptive sync.

 

Skulle ønske nVidia, AMD, Intel o.s.v kunne bli enige om en felles metode for adaptive sync, f.eks i en ny displayport standard. Men de vil vel heller sitte i hvert sitt hjørne med hver sin standard.

Lenke til kommentar

Problemet med G-Sync er prisen, de koster 1500,- til 2500,- mer enn Freesync modellen.

Den billigste G-Sync skjermen er vel den OP linker til.

 

f.eks G-Sync skjermen OP linker til koster 3.990,-, mens samme skjerm med Freesync koster 2490,-

https://www.komplett.no/product/877285/aoc-24-led-g2460pf

 

Du kan jo bruke nVidia kort på en Freesync skjerm, men da mister du jo adaptive sync.

 

Skulle ønske nVidia, AMD, Intel o.s.v kunne bli enige om en felles metode for adaptive sync, f.eks i en ny displayport standard. Men de vil vel heller sitte i hvert sitt hjørne med hver sin standard.

 

Freesync er programvareløsningen som bruker adaptive sync delen av skjermen for å unngå microstuttering osv, det er med andre ord opp til Nvidia om de skal bruke Adaptive sync noe som de kan gjøre ved å lage en tilsvarende programvare.

 

Men siden de eier G-sync og tjener ekstra penger på at folk kjøper slike skjermer så er det nok ganske håpløst...

Lenke til kommentar

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

Denne 28 tommeren så forresten bra ut i forhold til oppløsning og pris og responstid 1ms : https://www.komplett.no/product/873424/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-28-4k-led-u2879vf#

 

Er det egentlig nødvendig å gå over 1920x1080 da? har inntrykket av at den oppløsningen holder. Men er da vel også eneste oppløsningen jeg har brukt, så snakker ikke akkurat av erfaring..

Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

Denne 28 tommeren så forresten bra ut i forhold til oppløsning og pris og responstid 1ms : https://www.komplett.no/product/873424/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-28-4k-led-u2879vf#

 

Er det egentlig nødvendig å gå over 1920x1080 da? har inntrykket av at den oppløsningen holder. Men er da vel også eneste oppløsningen jeg har brukt, så snakker ikke akkurat av erfaring..

 

 

Både ja og nei...

Om du ikke kommer til å oppgradere skjermkortet ditt så vil du kunne kose deg med 1920x1080 , du vil derimot ikke kunne se filmer i høy oppløsning og sånn sett er kanskje det å investere i en slik skjerm mindre fremtidsrettet enn om du gikk for høyere oppløsning.

 

Selv sitter jeg også på en 1920x1080 skjerm og kommer til å kjøpe en langt bedre skjerm neste gang fordi den er mer fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

Denne 28 tommeren så forresten bra ut i forhold til oppløsning og pris og responstid 1ms : https://www.komplett.no/product/873424/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-28-4k-led-u2879vf#

 

Er det egentlig nødvendig å gå over 1920x1080 da? har inntrykket av at den oppløsningen holder. Men er da vel også eneste oppløsningen jeg har brukt, så snakker ikke akkurat av erfaring..

 

 

Vel, i dag er ikke 24" tommer en spesielt stor skjerm. Om du sitter klistret opp i den så vil riktignok de fleste se god forskjell på en 1080p skjerm og en 1440p skjerm (men ikke alle). Det er altså et par faktorer; størrelse på skjerm, sitteavstand, og oppløsning og "hastighet" på eget syn.

 

Jeg er dessverre (faktisk) "velsignet" med ekstremt høy oppløsning på synet. Jeg var hos optikeren for et par dager siden og da utbrøt hun; "det er igrunnen ganske utrolig at du kan se det". "Det" var 150% av normal oppløsning selv når mine skjeve hornhinner og min langsynt het på +1,25 var u-korrigert.

 

På grunn av at jeg har hatt laser operasjon tidligere, så er sterke kontraster litt ubehagelig for meg. Så jeg foretrekker å ha skjermen på litt avstand. Og det er heller ikke noe problem siden jeg bare svært sjeldent spiller FPS. Jeg gikk opp fra 1080p på 27" for et års tid siden til 1440p på samme størrelse. Og jeg må si jeg foretrekker med god margin "The Witcher 3" i 120fps på en 1080p skjerm, enn i ~60fps på en 1440p skjerm. Selv for meg er altså ikke opp til 1440p noen "revolusjon". Min 78" 4K TV på 3 meters avstand derimot! :D

 

Så mitt råd til folk som spiller på budsjett er å holde seg på 1080p skjerm om de er fornøyd med det. Og heller fokusere på G-Sync/FreeSync. Det har kommet en slags mellomløsning for høyere oppløsning i form av Nvidias DSR (og AMDs VSR). Som gjør at detaljnivået går opp selv med en 1080p skjerm. Ideen er altså at man kan kjøre de spillene man kan drive i 1440p eller 4K, og så nedsample dem til skjermens oppløsning. Spillene blir selvfølgelig tyngre å drive, men det er da det er deilig å ha G-Sync, som er beregnet på nettopp det. Og faller fps for langt ned for selv G-Sync, så er det bare å spille i skjermens oppløsning i stedet uten DSR på.

 

Som sagt så avhenger det hele av ditt eget syn, og det er det ingen her som vet hvordan er. Du må rett og slett prøve deg frem. (Da er det greit med Elkjøp/Lefdal/Experts etc. 30 dagers angrerett ;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Som jeg mener er et dårlig tilbud, skjermen støtter jo kun 1920x1080 og da har man ikke akkurat noe å gå på om man bytter ut skjermkortet.

 

Dette er skjermer som støtter en høyere oppløsning og du kan selv velge mellom Freesync / Gsync. Synd at du må låse deg til et skjermkortleverandør (Amd / Nvidia ) om du velger en av dem.

 

Denne 28 tommeren så forresten bra ut i forhold til oppløsning og pris og responstid 1ms : https://www.komplett.no/product/873424/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-28-4k-led-u2879vf#

 

Er det egentlig nødvendig å gå over 1920x1080 da? har inntrykket av at den oppløsningen holder. Men er da vel også eneste oppløsningen jeg har brukt, så snakker ikke akkurat av erfaring..

 

 

Vel, i dag er ikke 24" tommer en spesielt stor skjerm. Om du sitter klistret opp i den så vil riktignok de fleste se god forskjell på en 1080p skjerm og en 1440p skjerm (men ikke alle). Det er altså et par faktorer; størrelse på skjerm, sitteavstand, og oppløsning og "hastighet" på eget syn.

 

Jeg er dessverre (faktisk) "velsignet" med ekstremt høy oppløsning på synet. Jeg var hos optikeren for et par dager siden og da utbrøt hun; "det er igrunnen ganske utrolig at du kan se det". "Det" var 150% av normal oppløsning selv når mine skjeve hornhinner og min langsynt het på +1,25 var u-korrigert.

 

På grunn av at jeg har hatt laser operasjon tidligere, så er sterke kontraster litt ubehagelig for meg. Så jeg foretrekker å ha skjermen på litt avstand. Og det er heller ikke noe problem siden jeg bare svært sjeldent spiller FPS. Jeg gikk opp fra 1080p på 27" for et års tid siden til 1440p på samme størrelse. Og jeg må si jeg foretrekker med god margin "The Witcher 3" i 120fps på en 1080p skjerm, enn i ~60fps på en 1440p skjerm. Selv for meg er altså ikke opp til 1440p noen "revolusjon". Min 78" 4K TV på 3 meters avstand derimot! :D

 

Så mitt råd til folk som spiller på budsjett er å holde seg på 1080p skjerm om de er fornøyd med det. Og heller fokusere på G-Sync/FreeSync. Det har kommet en slags mellomløsning for høyere oppløsning i form av Nvidias DSR (og AMDs VSR). Som gjør at detaljnivået går opp selv med en 1080p skjerm. Ideen er altså at man kan kjøre de spillene man kan drive i 1440p eller 4K, og så nedsample dem til skjermens oppløsning. Spillene blir selvfølgelig tyngre å drive, men det er da det er deilig å ha G-Sync, som er beregnet på nettopp det. Og faller fps for langt ned for selv G-Sync, så er det bare å spille i skjermens oppløsning i stedet uten DSR på.

 

Som sagt så avhenger det hele av ditt eget syn, og det er det ingen her som vet hvordan er. Du må rett og slett prøve deg frem. (Da er det greit med Elkjøp/Lefdal/Experts etc. 30 dagers angrerett ;))

 

Takk for rådene! Tror nok jeg går for AOC skjermen jeg linket i starten, også får jeg bare håpe 970'en min fortsatt klarer spill på high/ultra med 144hz!

Lenke til kommentar

1080p er nok perfekt for ditt oppsett og du kommer nok til å kose deg lenge på den oppløsningen. Selv hadde jeg lenge 1080p og var fornøyd med det, men etter at jeg oppgraderte til 970x2 i SLI med 1440p skjerm kommer jeg aldri til å spille med noen lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at g-sync eller freesync er et litt niche-marked som produsentene prøver å markedsføre over til stormarkedet. Har selv freesync-skjerm, men merker ingen forskjell på å ha det på eller av. Spørsmålet her er om du merker screen-tearing. Hvis ikke er jo da dette et behov du ikke har, og å kjøpe g-sync er jo da bortkastet penger. Du kjøper deg selv et behov du ikke viste du trengte.

 

Anyways,  144hz monitorer er digg, og du blir sikkert fornøyd med den der. Så lenge det ikke er snakk om veldig krevende spill, kommer du lett opp i 144 fps.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en acer skjerm på black friday for tusenlappen for mange år siden, og har nå bestemt meg for å kjøpe ny.

Skjermkortet mitt er Nvidia gtx 970, og lurer derfor på om det blir dumt å ikke gå for Gsync?

 

Har ikke tenkt å bruke stort mere enn 4 tusen kroner, men har heldigvis funnet en Gsync skjerm innenfor budsjettet mitt, denne: https://www.komplett.no/product/815653/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g-sync-g2460pg

Er dette en skjerm jeg bør gå for? syntes det grønne designet på den var lite pent, men dette ser ut til å være den eneste og beste Gsync skjermen jeg får uten å gå høyere opp i pris.Har utrolig lite peiling angående monitorer, så alt av råd settes stor pris på!

Ikke velg den AOC skjermen der. Har hatt to av dem, der det var feil med begge.

Ikke nok med det, men bildekvaliteten er dritt, kontrasten er dritt, gammaen er dritt, føles som en skjerm til 500kr. Spar litt mer eller oppgrader skjermkortet heller.

Dersom du har 60hz skjerm fra før, kan du jo kjøpe BenQ xl2411Z med 144hz. Veldig fin skjerm, har forgjengeren selv sammen med mitt 970, fungerer fjell. 60hz er ganske grusomt å spille med etter du har prøvd 144hz for å si det sånn. Men styr unna den AOC skjermen, det er et tips fra meg(BenQ skjermen er mye bedre bildekvalitet på enn AOC søppelet)!

 

Har du 60hz skjerm, ville jeg skaffet meg 144hz skjerm uten å vurdere det engang. Du kan jo spare litt, og kjøpe BenQ skjermen og gtx 1070/1060 eller AMD rx 480(hvis den får bedre ytelse enn 970).

Men hvis du absolutt vil ha g-sync skjerm, velg noe annet enn AOC :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...