Gå til innhold

Enkelt gratis videoredigeringsprogram med 4k støtte


Anbefalte innlegg

Hei

Eg har sett etter videoredigeringsprogram eg kan bruka som er enkelt i bruk, windows movie maker såg ut til å væra kjempebra for mitt formål, men den støtter ikkje høgare oppløysning enn 1920x1080. Eg vil ha eit program som eg kan redigera 4k videoar med.

 

Bruken vil væra veldig enkel videoredigering av familievideoar. 

Funksjonane eg vil ha med er:

Klipp lim

Legg inn tekst i filmklippet

Legg inn ein heading (tekst som kjem opp på svart skjerm før filmen starter)

Legg på musikk

Legg til tale

 

Alt anna av funksjonar kjem nok stort sett ikkje til å bli brukt.

 

Eg har windows 10 operativsystem.

 

Edit:

Vil også ha moglegheten til å laga ein hovudmeny når filmen starter der eg kan velga kor eg starter ute i filmen (bokmerker i filmen)

Eg har sagt gratis, men når eg tenker meg om kan eg betala nåken hundre kroner for eit slikt program.

Videokamera lagrer filmen i MP4 format, så greitt om programmet takler dette slik at eg slepper å ha eit anna program berre for å konvertera det før eg editerer det.

Endret av Tellan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, noen hundrelapper er nok litt lite hvis du skal ha skikkelig programvare. Regn med en +/- en tusenlapp.

 

Fant dette programmet http://www.dvdstyler.org/en/ for å lage menyer. Vet ikke om det er bra.

 

Jeg har brukt lang tid på å finne et gratis videoredigeringsprogram som er bra uten hell. Mange har inkludert crapware og malware så det er en ting. Endte opp med Movie Studio Platinum 13 som har støtte for 4K. Koster litt under 800,- som er ganske så billig.

 

For menyer så har Sony DVD Architect Studio til ca 400,-  men er usikker på om det takler 4K og det virker som om man brenne til DVD/ BluRay(?), så er det DVD Architect Pro 6 til ca 2.000,- :p

 

Jeg har aldri testet å lage menyer til en DVD eller video som ligger på PC'en så jeg kan ikke anbefale noe.

 

Edit; De har prøveversjoner selvfølgelig så du får testet før du bruker penger :) 

 

Movie Studio Platinum kan være litt vrient å bruke for nybegynnere og det er det som alltid dras frem som negativt, det mister stort sett 2 stjerner av 5 pga det. Det er dog VELDIG enkelt når du først har lært deg det grunnleggende. Det er veldig oversiktlig og et enkelt brukergrensesnitt (etter du har blitt kjent med det). Alle brukergrensesnitt til skikkelige videoredigeringsprogrammer er skremmende i starten, det ser overvelmende ut.

 

Jeg brukte vel en 10-20 timer for å komme igang skikkelig, men nå så går alt som en drøm og hvis jeg trenger noen nye funksjoner så er de lært på 5 minutter :)

 

Man kan justere farger og mye andre greier hvis videoklippet ikke ble helt 100%. Det er fint å ha, spesiellt på "real life videoer".

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Sjå på Adobe Premiere Elements...  Du kan laste ned gratis versjon i 30 dager og prøve i veg. 

 

...men så forventes det at du betaler, og adobe er ikke akkuratt på billigsalg. Med disse "billige" abbonementsløsningene så ruller fort kronene og blir til tusenvis over tid, og hvis du kjøper lisens så ender det opp med at du om noen år må kjøpe oppgradering igjen. Vedkommende spurte ikke om dyre løsninger som adobe premiere.

 

både kdenlive og shotcut er helt gratis til evig tid, shotcut fungerer under windows. Shotcut med 4k:

 

https://www.youtube.com/watch?v=oOMOdAtSZ1Q

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...