Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 - eksamen vår 2016


Anbefalte innlegg

3D-printere
3D-printing er en relativt ny måte å lage produkter på. En
3D-printer er en maskin som lager ferdige produkter ved at
man programmerer informasjon om produktet på
datamaskinen og sender denne til printeren, som deretter
lager produktet. Man kan lage produkter av svært mange
ulike materialer som f.eks. plast, glass, titan og organiske
materialer. Produkter som er laget i en 3D-printer, vil ofte
være like gode eller bedre enn produkter produsert på
tradisjonelle måter.
 
3D-printing kan gi både raskere og billigere produksjon. Det er mindre svinn og lavere
energiforbruk, og i tillegg er produktene ofte sterkere enn ved tradisjonell produksjon.
 
Mulighetene innen 3D-printing er i kraftig utvikling, og det forventes at 3D-printing vil
revolusjonere produksjonen i mange bransjer. Det er mange bedrifter som prøver ut 3Dprinting,
og en av bransjene som har kommet lengst med dette, er produsenter av proteser.
Du jobber i bedriften Protech AS, som lager proteser. I
hovedsak lager de proteser av støpt plast eller metall til
personer som mangler deler av f.eks. en arm eller et bein.
Kundene blir i hovedsak henvist fra leger. Det er flere
konkurrenter som tilbyr proteser til markedet. Som de
fleste konkurrenter har også Protech brukt tradisjonelle
metoder for å lage proteser, men de har nå fattet interesse
for å ta i bruk 3D-printer i produksjonen av proteser. Det
er i dag 14 ansatte i Protech, og de bruker mye av tiden på å lage, tilpasse og følge opp
pasienter som trenger proteser.
 
Styret i Protech ser den nye 3D-printteknologien som svært spennende. Denne typen
teknologi vil både effektivisere produksjonen av proteser og gjøre arbeidet med
tilpasningen mer effektiv. Protech er delvis eid av en finsk investor, og styret har også
vurdert å starte med produksjon og salg av proteser i Finland i tillegg til driften i Norge.
På neste styremøte skal styret vurdere om de skal ta i bruk 3D-printing i produksjonen av
proteser, og om de skal satse på det finske markedet.
 
Sett deg inn i følgende hovedområder:
- innovasjon 
- internasjonalisering
 
Lærerplanmål: Får mest sannsynlig noen oppgaver knyttet til disse

Innovasjon

Hovedområdet Innovasjon handler om hvordan virksomheter kan øke konkurranseevne og verdiskaping gjennom innovasjon knyttet til produkt og produksjonsprosesser, ledelse, bedriftskultur og forretningsmodeller.

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår

drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping

drøfte hva ledelse og bedriftskultur betyr for innovasjon

gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt

drøfte nye forretningsmodeller og presentere forbedringstiltak

 

Internasjonalisering

Hovedområdet Internasjonalisering dreier seg om hvordan norske virksomheter kan være aktører i internasjonale markeder. Sentrale temaer er internasjonale økonomiske organisasjoner, internasjonale markeder og sosiale, etiske og miljømessige problemstillinger knyttet til internasjonal produksjon og handel.

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

diskutere Norges rolle i et internasjonalt økonomisk perspektiv

gjøre rede for nasjonale samarbeidspartnere i internasjonal handel

gjøre rede for hvordan sentrale internasjonale økonomiske organisasjoner regulerer internasjonal handel

presentere forretningskulturen i aktuelle internasjonale markeder

vurdere internasjonale forretningsmuligheter for et produkt

beskrive prosessen ved import og eksport av et produkt

drøfte en virksomhets sosiale, etiske og miljømessige utfordringer

 

Trenger hjelp til å forberede meg til eksamen som er imorgen. Hadde satt utrolig stor pris på det :)
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt :)

Endret av str02
Lenke til kommentar

Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt :)

tusentakk!! Har du link til de forskjellige tingene du har funnet? hadde blitt evig takknemlig  :)

Lenke til kommentar

Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt :)

Hvilke samarbeidspartnere har du funnet informasjon om? Sliter med det punktet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...