Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nedsatt karakter


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10.klasse og har nettopp fått tilbake standpunktskarakteren i gym.

Det ble 5 og er personlig ikke glad for det. Jeg vet at 5 er veldig bra, men satset på en 6-er.

I starten av dette halvåret spurte jeg læreren min om hva jeg skulle gjøre for å få en 6-er og hun sa" Du må bare fortsette med den gode innsatsen og innstillingen. Faget mestrer du godt! Du er på vei mot 6-er igjen til sommeren". Dette ga meg falske forhåpninger og er nå skikkelig deppa. Hva skal jeg gjøre? Bare kom med tips eller forslag om noen har det. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør prate med læreren, og be om å få en begrunnelse på karakteren. Enkelt og greit.

Det neste du kan gjøre, er å klage, og dermed få standpunktkarakteren vurdert på nytt.

 

Har du fått oppfølging underveis dette halvåret? Dersom læreren har hintet til at du ligger an til karakteren 6, er det snodig om ikke læreren har gjort deg oppmerksom på at du muligens detter ned til 5.

 

- Ungdomsskolelærer

Lenke til kommentar

Ingen andre enn læreren selv vet hvordan hun har vurdert din kompetanse, så alt vi kan gjøre er å spekulere.

 

Standpunktkarakterer og halvårsvurderinger skal være basert på en helhetlig vurdering. Standpunktkarakteren bør derfor ikke begrunnes av kompetansen du viste innen ett av de mange områdene dere har vært innom i løpet av året.

Hvis du velger å "klage på karakteren", så klager du ikke egentlig på karakteren - du klager på saksbehandlingen. Det betyr at du klager på hennes vurdering av din kompetanse i gym i år, og læreren blir nødt til å skrive en detaljert begrunnelse som må godkjennes av rektor. Deretter vurderer læreren og rektor sammen om det er grunn til å gi deg dårligere, bedre eller samme karakter.

Prat med henne. Hvis hun fremdeles begrunner karakteren utelukkende på grunn av svømmingen, kan du ha god grunn til å klage. Hvis det dessuten er sånn at du ligger mellom 5 og 6 et sted (og læreren åpenbart ikke kan sette karakteren 4), så har du lite å tape på å klage.

 

Edit: Du trenger forresten ikke å begrunne en klage, men det er ofte lurt å fortelle læreren at du velger å klage. Klagebehandling er mye ekstraarbeid for læreren, så hun blir nok i bedre humør om du gir henne beskjed.

Endret av Nøkkelknippe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...