Gå til innhold

Feil teknisk informasjon på filmer - hvorfor er dette så vanlig?


samaron

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Noen andre her som har lagt merke til hvor mye feil informasjon som er gitt til forbrukere på filmcover? Har puttet i en god del DVD og BD over årene hvor jeg har lagt merke til hovedsaklig at filmen har en helt annen aspect ratio enn det som er oppgitt på coveret. Et eksempel er en film som IMDb sier er 2.35:1, DVD coveret sier den er 1.85:1 anamorphic, i praksis var den croppet ned ytterligere til 4:3... Har også opplevd en del BD hvor coveret sier filmen er 2.35:1, men er croppet til 1.78:1 (16:9) i praksis. Enkelte DVDer som skryter av å være anamorphic viser seg å ikke være det.

 

Feil lydspor kan være oppgitt, manglende undertekster, uncut filmer viser seg å være cut osv osv.

 

Hvor vanskelig er det egentlig å gi kjøperen korrekt informasjon egentlig? Hvertfall nytteløst å returnere filmer... Ganske frustrerende dette. Det som plager meg mest, og er den vanligste feilen, er aspect ratio og klipping.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva imdb sier at den originale kinofilmen hadde av sideforhold, trenger ikke være det samme som en forbrukerkopi har.

Hvis filmen har bredere format enn 16:9, praktiseres ofte "Pan&Scan", som betyr at man 'flytter' den smalere TV-rammen rundt om på 'kino-bildet' etter hvor viktigste delen av handlingen foregår.

 

I mange filmer er det kritisk å ha hele den originale bredden (f.eks. hvis to personer sitter ved hver sin ende av et bord og snakker sammen, og den ene vil falle utenfor bildet hvis ikke hele bredden ble vist)

Da lar man være å croppe, og heller har sorte felt over og under bildet.

Lenke til kommentar

Godt kjent med hva pan & scan er. En del filmer er forsåvidt open matte også. :) Det som plager meg er når dette er feil opplyst på filmene. Litt kjipt å kjøpe en film hvor det er opplyst den skal være widescreen, så er den ikke det. Jeg foretrekker selv å ha filmer i widescreen. Vet en del folk den dag i dag vil helst ha hele skjermen fylt og zommer eller strekker bildet. Er frustrerende å kjøpe en film, så er den ikke slik jeg forventet den skulle være ut i fra informasjonen som er oppgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...