Gå til innhold

Bryte fastrenteavtale, hvordan regnes overkursen ut?


Anbefalte innlegg

Dersom jeg har et splitt nytt lån inngått med 10 års fastrente, som jeg ønsker å bryte nå med det samme - hvordan regnes overkursen ut? Helt spesifikt skal jeg ikke innfri for tidlig, jeg skal kun bryte den, for å betjene lånet med langt lavere flytende rente. Grunnen til at jeg har inngått 10 års fastrente og så vil bryte den igjen tvert er ikke relevant. 

Teksten i kredittavtaleloven i Lovdata forklarer at overkursen regnes ut som differansen mellom inngått avtale om rente og et vektet gjennomsnitt av renten på en kortere og lengre avtale (i dette tilfelle 10 og 5 år) på tidspunktet hvor avtalen brytes. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-05-07-654#KAPITTEL_4

Det jeg lurer på, som ikke lovteksten forklarer, er om denne vektingen blir da rente1 + rente2 delt på to, eller om de lager en gradert skala delt opp etter de 5 årene. Overkurs finnes for at jeg som bryter avtalen skal kompensere for tapet banken teoretisk har mellom hva de skulle fått fra meg igjennom hele avtalen og hva de får når de låner de pengene ut igjen i dag. 

Min tankegang er er at siden avtalen brytes en knapp måned etter inngåelse har de tapt nær ingen ting når de låner pengene ut igjen. Men jeg har ikke infridd så de kan ikke låne det ut igjen, så jeg aner ikke helt hva som faktisk gjelder. Det ville bety en forskjell på "strafferente" på over 40k etter skatt for meg om de regnet kalkulasjonsrenten ut som rett og slett halvparten av 10 og 5 års rentesats lagt sammen, heller en de lagde en graf i tid og plukket rente fra faktisk én måned etter inngått avtale. 

 

Endret av åsådetersånndeter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan det regnes ut kan jeg ikke hjelpe deg med, men å bryte nesten umiddelbart er langt dyrere enn å bryte f.eks. halvveis. Dette siden du da må betale overkurs for hele perioden på ti år og ikke bare de resterende årene.

Nå er det lenge siden jeg har regna på noe sånn, men per def så skal det være gratis å bryte umiddelbart sånn som jeg ser det? Det er jo hvis rentebanen endrer seg at man må betaler overkurs/få betalt underkurs.

 

Ta kontakt med banken og spør.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...