Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bostøtten - uføre, unge uføre, har ingen nye uføre kommet til siden jan 2015?


Anbefalte innlegg

Jeg undrer over om det er Krikkert som er best egnet til å svare på dette. Jeg undrer og teoretiserer over situasjonen til to grupper av trygdede og bostøtteordningen. 

Jeg lurer på om jeg har forstått hva det er som skjer her, og om jeg har forstått det så lurer jeg på hvorfor det ikke er høylydte protester og fortvilelse!

Uføre og unge uføre som mottok bostøtte i desember 2014 har vært skjermet av en overgangsordning i utregning av brutto lønn for å ikke miste støtte. Kopiert fra husbanken.no "NB! Skjermingstiltakene gjelder kun husstander med en eller flere uføre, som mottok bostøtte i desember 2014, Retten til tiltakene følger den uføre, og gjelder selv om den uføre flytter eller tidligere har fått avslag. ".

Alle unge uføre falt egentlig utenfor bostøtteordningen, plutselig, i januar 2015. Minstesatsen for ung ufør, 2,91G, er høyere enn max-brutto du kan ha. Trygd er ikke behovsprøvet, bostøtte er behovsprøvet. De utbetales ikke av det samme "systemet".

Altså, innvilget bostøtte fra og med senest 10 desember 2014 så vil en Osloboende ung ufør med minstesats og husleie over 7500kr gi 1500kr/2000kr i måneden, med og uten strøm inkludert i husleien henholdsvis.

Søknad fra samme person mottatt til svar 10.januar 2015 --- ble de avslått? Jeg ser i tallene i månedsrapportene og årsrapporten til Husbanken at antallet uføre som får støtte har dalt markant. Er dette fordi ingen nye er blitt innvilget? 

Dersom ingen nye er blitt innvilget - å herregud, det er jo en liten katastrofe for unge uføre, spesielt i Akershus og Oslo. Det er ikke som om husleieprisene har gått ned, eller som om det har blitt enklere å få Startlån, tvert imot. Langt fra de fleste unge uføre kan flytte til en annen del av landet for å minske kostnadene, man har gjerne behandling og kontaktnett og familie i Oslo. Det er også et stort skritt å flytte langt dersom man allerede er tynet tom økonomisk. Disse uføre får ikke lån til bolig i noen vanlig bank, selv ikke med stor egenkapital om de skulle klart å skaffe det. 

 

Det er egentlig ikke noen forskjell på de uføre i 2014 og de i 2015, kan det være sant at de ender opp så forskjellig, de 2000kr utgjør over 10% av utbetalt støtte, 67kr dagen. Utbetalt for en minstesats ung ufør i normalmåned er ca 16700kr. 16700kr kan høres ut som mye. Men ikke hvis du er enslig i Oslo. Det skal dekke SIFO sitt levebeløp på vel 8600kr, ekstraordinære utgifter til helse osv. uforutsette utgifter, så vel som boutgifter. I Oslo er en husleie på 9000kr for en usentral 1-roms fullstendig normalt. Dette går ikke i hop. Blir uføre sosialklienter? Trolig ikke da levesatsen for sosialklienter antakelig er en del lavere, så de uføre må henge i et økonomisk limbo som er nødt for å slite på folk som beviselig ikke kan forventes å "ta seg sammen" og finne en jobb for å komme ut av den slitsomme økonomiske situasjonen. 

Er det virkelig ingen ting som gjør opp for forskjellen i de skjermede og de som ikke er skjermet?

Jeg er interessert siden jeg har en enslig venninne som ikke lenge siden fikk innvilget ung ufør, som jeg selvsagt ønsker at skal kunne få all tilgjengelig støtte, og jeg kjenner andre som ble ung ufør innen januar 2015 som jeg vet at får støtte og klarer seg nøkternt og greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenom http://www.ungefunksjonshemmede.no/ ser jeg ikke med det samme noen interesseorganisasjon for unge uføre. Det er mange som ikke er funksjonshemmede, mange unge uføre har andre lidelser, sånn som psykiske, eller utviklingshemmede. Synd det ikke finnes noe samlet for alle unge uføre som gjør saken synlig. 

Uff. Jeg husker å ha blitt gitt inntrykket under reformen at den store helheten av trygdede ville komme like bra eller bittelitt bedre ut, og var positiv til det. Jeg er positiv til reformen. Men det er synd å ikke fange opp så store negative konsekvenser for en spesielt resurssvak gruppe - jeg lurer på om de burde hatt en samkjøring med Husbanken for å unngå dette. Uff altså.

Endret av åsådetersånndeter
Lenke til kommentar

Veeel, de er ikke samme systemet og pengene kommer ikke fra samme stedet.

NAV har i utgangspunktet fortsatt større utgifter enn før, og i utgangspunktet får de uføre som helhet litt mer enn før - fra den kilden.

 

Husbanken på sin side har som holdning offentlig at de oppfordrer flere folk til å søke og at de vil hjelpe så mange som mulig. Husbanken kan ikke gjøre annet enn å følge instruksen som settes av stortinget. Jeg peker ut stortinget som rotete dustemikler som har hatt siden 2014 til å forutse og gjøre noe med dette. Kopiert fra husbanken.no "Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal legge fram et forslag for Stortinget til hvordan bostøttemottakere med uføretrygd skal behandles etter 1. januar 2017. "

Jeg teoretiserer - kanskje noen hever røsten og taler de uføres sak sånn at det blir en løsning til neste år. Det kan da ikke være noe vanskeligere enn å bestemme seg for at dersom du er ufør så får du en annen øvre bruttointekt enn de som ikke er uføre. Utfallet er mulig at fordelen for unge uføre som er på plass nå faller bort og alle uføre behandles likt, som sikkert betyr reduksjon i støtte for uføre. Men det er iallefall bedre enn ingen støtte. 

Jeg lurer på om det høringsforslaget, eller hva det nå enn er, finnes, eller om det kommer først senere i år? September bobler opp for meg, leste jeg et sted at forslaget som skal behandles først kommer frem i september?

Lenke til kommentar

Se så glade de er for å dele ut mer. Og jaggu, de trygdede koster mindre per pers står det. Må jo begynne å lure på hva faen det er som foregår   :blink: 

http://www.husbanken.no/bostotte/gledelig-styrking-av-bostotten/

"I revidert nasjonalbudsjett for 2016 foreslår regjeringen å øke overslagsbevilgningen til bostøtte med 285 millioner kroner. Dette kommer som en følge av at anslaget for antall mottakere har økt og sammensetningen av mottakergrupper er endret.

Det bosettes flere flyktninger enn det som tidligere er lagt til grunn, og det er flere husstander uten trygdeytelser blant mottakerne. Sistnevnte gruppe får i snitt mer i bostøtte enn de som mottar trygdeytelser."

 

Lenke til kommentar

Problemstillingen har vært reell siden 01.01.15. Ingen unge uføre har krav på bostøtte etter reformen, og Husbanken har selv gått ut og truet med tilbakekrav mot de som ikke har krav på, men som har fått, bostøtte.

 

De eneste som taler den uføres sak i dag, er ULO. Og ULO er verdiløst. De nærmeste som faktisk gjør noe for oss, er pensjonistforbundene. Men de vil kun sikre bedre forhold for pensjonister, noe vi ikke er etter trygdereformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste meg igjennom denne årsrapporten fra Husbanken, http://www.husbanken.no/~/media/Om_Husbanken/Husbankens_aarsrapport_2015.ashx 

og dessuten ny informasjon på Husbankens hjemmeside http://www.husbanken.no/bostotte/2016-endringer-i-satser/

Ut av dette kunne jeg hente:

Overgangsordningen for de uføre som fikk bostøtte frem til 2015 videreføres, og retten til å få søknaden sin behandlet etter skjermingsreglene ivaretas selv ved flytting og selv om man får avslag for noe og så søker på nytt. Dette varer ut 2016. 

Stortinget skal vedta hva som skjer videre i 2017. Husbanken har en klar holdning om at de ønsker å hjelpe så mange som mulig og leter etter folk som skulle kunne fått støtte som ikke får det. Antallet som får bostøtte har gått markant ned og det er de "bekymret over". Husbanken, i motsetning til NAV og sosialkontorene, har ingen ønsker eller mål om å bli kvitt folk og få dem ut av systemet. Husbanken mener de gjør en kjempeviktig samfunnsnyttig jobb og støtter gjerne folk langvarig. Jeg leser det sånn at Husbanken vil understreke for stortinget at de må få andre rammer for å dele ut støtte da de synes det er mange de ikke når frem til. Jeg gjetter selv at dette inkluderer at Husbanken ønsker å få minstesats-uføre inn i ordningen igjen. Jeg er optimistisk, men det vil altså ta til uti 2017 før noen nye uføre får komme til. 

Alle minstebeløpene har gått opp og alle som mottar bostøtte får fra juli av ca 200kr mindre i måneden. Husbanken kommenterer at boutgiftene i gjennomsnitt har økt langt mer de siste årene enn økningen i støtte som har vært på rundt 300kr, jeg leser mellom linjene at Husbanken ønsker å kunne gi større støttebeløp. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg undrer over om det er Krikkert som er best egnet til å svare på dette. Jeg undrer og teoretiserer over situasjonen til to grupper av trygdede og bostøtteordningen. 

 

Jeg lurer på om jeg har forstått hva det er som skjer her, og om jeg har forstått det så lurer jeg på hvorfor det ikke er høylydte protester og fortvilelse!

 

Uføre og unge uføre som mottok bostøtte i desember 2014 har vært skjermet av en overgangsordning i utregning av brutto lønn for å ikke miste støtte. Kopiert fra husbanken.no "NB! Skjermingstiltakene gjelder kun husstander med en eller flere uføre, som mottok bostøtte i desember 2014, Retten til tiltakene følger den uføre, og gjelder selv om den uføre flytter eller tidligere har fått avslag. ".

 

Alle unge uføre falt egentlig utenfor bostøtteordningen, plutselig, i januar 2015. Minstesatsen for ung ufør, 2,91G, er høyere enn max-brutto du kan ha. Trygd er ikke behovsprøvet, bostøtte er behovsprøvet. De utbetales ikke av det samme "systemet".

 

Altså, innvilget bostøtte fra og med senest 10 desember 2014 så vil en Osloboende ung ufør med minstesats og husleie over 7500kr gi 1500kr/2000kr i måneden, med og uten strøm inkludert i husleien henholdsvis.

 

Søknad fra samme person mottatt til svar 10.januar 2015 --- ble de avslått? Jeg ser i tallene i månedsrapportene og årsrapporten til Husbanken at antallet uføre som får støtte har dalt markant. Er dette fordi ingen nye er blitt innvilget? 

 

Dersom ingen nye er blitt innvilget - å herregud, det er jo en liten katastrofe for unge uføre, spesielt i Akershus og Oslo. Det er ikke som om husleieprisene har gått ned, eller som om det har blitt enklere å få Startlån, tvert imot. Langt fra de fleste unge uføre kan flytte til en annen del av landet for å minske kostnadene, man har gjerne behandling og kontaktnett og familie i Oslo. Det er også et stort skritt å flytte langt dersom man allerede er tynet tom økonomisk. Disse uføre får ikke lån til bolig i noen vanlig bank, selv ikke med stor egenkapital om de skulle klart å skaffe det. 

 

Det er egentlig ikke noen forskjell på de uføre i 2014 og de i 2015, kan det være sant at de ender opp så forskjellig, de 2000kr utgjør over 10% av utbetalt støtte, 67kr dagen. Utbetalt for en minstesats ung ufør i normalmåned er ca 16700kr. 16700kr kan høres ut som mye. Men ikke hvis du er enslig i Oslo. Det skal dekke SIFO sitt levebeløp på vel 8600kr, ekstraordinære utgifter til helse osv. uforutsette utgifter, så vel som boutgifter. I Oslo er en husleie på 9000kr for en usentral 1-roms fullstendig normalt. Dette går ikke i hop. Blir uføre sosialklienter? Trolig ikke da levesatsen for sosialklienter antakelig er en del lavere, så de uføre må henge i et økonomisk limbo som er nødt for å slite på folk som beviselig ikke kan forventes å "ta seg sammen" og finne en jobb for å komme ut av den slitsomme økonomiske situasjonen. 

 

Er det virkelig ingen ting som gjør opp for forskjellen i de skjermede og de som ikke er skjermet?

 

Jeg er interessert siden jeg har en enslig venninne som ikke lenge siden fikk innvilget ung ufør, som jeg selvsagt ønsker at skal kunne få all tilgjengelig støtte, og jeg kjenner andre som ble ung ufør innen januar 2015 som jeg vet at får støtte og klarer seg nøkternt og greit.

 

  :ninja::ph34r:   ...forestill deg en rusten stemme fra bunnen av et bombekrater som fortsatt lukter røyk og død... :ninja::ph34r:

 

"..er her fortsatt..   "  :wallbash:

 

Joda-- det er vel flere som meg der ute- oss som håpet at surregjengen på Stortinget skulle greie noe så selvsagt og enkelt som å samordne inntektstak for satsene osv...  :rofl::tease::nei: :nei:

 

Men nei- de greide ikke det. Og hvor skulle vi ha tatt med oss motorisert gebiss for at "tennenes gnissel" skulle ha blitt hørt?

 

VI HAR INGEN FORA ELLER ORGANISASJON.  Det er så lett å overse de svakeste og bruke oss som dopapi...  ehh salderingspost i budsjettet. :thumbdown:

 

Nå har håpets lille flamme blitt blåst ut -igjen- og DET er noe alle med Ung Ufør kjenner til. Vi er vant til at NAV motarbeider oss som et prinsipp for kostnadsreduksjon- skulle tro trygden ble tatt ut av NAV-ansattes lønning når man opplever "systemet som er til for å hjelpe DEG" (hul latter fra balkongen). :no:

 

Sår og bitter? (Hysj, ikke klag, tenk på de som har det verre...)  :realmad: 

 

MEN ALTSÅ....  

 

HEI DERE I REGJERING! PÅ TROSS AV "VERNETILTAKENE" HAR JEG NÅ MISTET FEMTEN PROSENT AV NETTO INNTEKT! 

 

 

 

 

NÅ MÅ DERE JOMEN FÅ UT FINGEREN! (løsningshint: dra ut albuen først..)

 

tumblr_mersoi3hz01qf9c4m.gif

 

(Jeg orker ikke å begynne på reaksjonene mine over Husbankens varsel om tilbakebetalingskrav for bostøtte siden 2015.... en ting av gangen.)

 

 

 

 

 

"GOD J*L" skråles overalt. Så bra at noen er tilfreds.

 

Havregrøt er godt og sunt. Jada. Neste år kanskje vi får støtteordning for innkjøp av mandel til grøten."

 

 

 

Jeg er ganske lamslått av all motgangen - er alene og uten familie. Ønskes kjøpt: 1hg pågangsmot og humør.

 

Ideer og innspill og informasjon er noe jeg ber om. Og setter utrolig pris på. :lol:

 

--nissen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...