Gå til innhold

[Løst] Sette opp wifi med flere AP,men kun ett nett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gjort det slik hjemme. Om du skal bruke en trådløs ruter som AP er det viktig at du skrur av DHCP. Mange har mulighet for å aktivere "AP-modus". Koble da tilførsel inn på LAN, ikke WAN. Sett opp samme nettverksnavn og passord, men gjerne forskjellige kanaler.  Og gi AP/ruteren en fast IP.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Enkelt. Aksesspunktene settes opp med samme SSID, evt. med samme adgangskontroll (foretrekksvis) som har presentert samme nettverk, både på mgmt og brukersiden (typisk samme VLAN). Man strekker gjerne kablet nettverk ut til hvert aksesspunkt.

Da får man mange identiske nettverk og datatrafikken går radikalt ned om man beveger klienten mellom to AP'er.

 

Du må ha AP'er som støtter WDS for å kunne sete opp ETT stort WiFi med sømløs dataoverføring.

Om dine AP ikke har det, så må en kontroller brukes for å styre AP'ene, og da er du på bedriftsnivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får man mange identiske nettverk og datatrafikken går radikalt ned om man beveger klienten mellom to AP'er.

 

 

Du må ha AP'er som støtter WDS for å kunne sete opp ETT stort WiFi med sømløs dataoverføring.

Om dine AP ikke har det, så må en kontroller brukes for å styre AP'ene, og da er du på bedriftsnivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Selv om man har flere aksesspunkt med samme SSID definert vil det fra brukers ståsted være ett nettverk å forholde seg til. Og for TS sitt formål vil det være mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

 

Enkelt. Aksesspunktene settes opp med samme SSID, evt. med samme adgangskontroll (foretrekksvis) som har presentert samme nettverk, både på mgmt og brukersiden (typisk samme VLAN). Man strekker gjerne kablet nettverk ut til hvert aksesspunkt.

Da får man mange identiske nettverk og datatrafikken går radikalt ned om man beveger klienten mellom to AP'er.

 

Du må ha AP'er som støtter WDS for å kunne sete opp ETT stort WiFi med sømløs dataoverføring.

Om dine AP ikke har det, så må en kontroller brukes for å styre AP'ene, og da er du på bedriftsnivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

 

 

Hæ? Setter man opp flere kablede APer på forskjellige kanaler vil klienten roame smløst mellom APene. Man kan få ett lite brudd, hvis man laster ned noe, men hvis man streamer vil buffringen ta seg av dette.

 

Setter man opp WDS halverer man kapasiteten siden en AP må motta signaler fra en klient over trådløst og deretter videresende signalene til hovedruteren trådløst. Med mindre det er dual band.

 

Jeg vil alltid prioritere slik:

1. Kablet netteverk hvis mulig

2. Kablet AP

3. AP med WDS

Lenke til kommentar

Hæ? Setter man opp flere kablede APer på forskjellige kanaler vil klienten roame smløst mellom APene. Man kan få ett lite brudd, hvis man laster ned noe, men hvis man streamer vil buffringen ta seg av dette.

 

 

Problemet med ett slikt oppsett er jo at man helt overlater handover til klienten - som i utgangspunktet er ganske dum og ikke vet hvordan dette skal håndteres.

 

Skal man ha en løsning som fungerer bra bår man gå for noe litt ordentlig som er beregnet på dette som f.eks Ubiquiti; https://www.dustinhome.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

 

Erfaringsmessig så er det meste av hjemmerutere "søppel" i forhold til rene aksesspunkter, og disse er uansett mye bedre enn en hjemmeruter som koster dobbelt så mye hvis du ikke skal bruke den som ruter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med ett slikt oppsett er jo at man helt overlater handover til klienten - som i utgangspunktet er ganske dum og ikke vet hvordan dette skal håndteres.

 

Skal man ha en løsning som fungerer bra bår man gå for noe litt ordentlig som er beregnet på dette som f.eks Ubiquiti; https://www.dustinhome.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

 

Erfaringsmessig så er det meste av hjemmerutere "søppel" i forhold til rene aksesspunkter, og disse er uansett mye bedre enn en hjemmeruter som koster dobbelt så mye hvis du ikke skal bruke den som ruter.

 

 

Jeg er enig i at klienten er dum, men WDS er ikke det samme som å ha en sikkelig WIFI-kontroller som styrer flere APer.

 

Har man en sikkelig kontroller burde man fortsatt kable fram til APene.

 

Bare for å presisere:

 

Man kan ha en ruter med DHCP og flere APer med samme SSID på forskjellige kanaler slik at klientenkan roame dit den har best signal. Klienten vil da se flere WIFI-nettverk, men alle er likt satt opp.

 

Alternativt kan man ha en ruter med DHCP og en WIFI-kontroller som styrer flere APer å sender trafikken via best mulig AP til klienten. Klienten vil da se ett WIFI-nettverk.

 

WDS har ikke noe med saken å gjøre da den bare erstatter kabel med WIFI mellom AP og ruter/kontroller.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Finnes det en enkel wifi-kontroller en kan legge til et eksisterende kablet AP hjemme-nettverk? De jeg finner er dyre og fungerer kun mot egne APer. Jeg har alt et nettverk med Asus RT rutere (en ruter og to APer), men enkelte klienter sliter med å bytte.

 

Et alternativ jeg har vurdert er å bytte ut APen med Ubiquiti. Men er kontrolleren software basert? Altså; må jeg ha en pc stående på 24/7.

 

Lenke til kommentar

 

Problemet med ett slikt oppsett er jo at man helt overlater handover til klienten - som i utgangspunktet er ganske dum og ikke vet hvordan dette skal håndteres.

 

Skal man ha en løsning som fungerer bra bår man gå for noe litt ordentlig som er beregnet på dette som f.eks Ubiquiti; https://www.dustinhome.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

 

Erfaringsmessig så er det meste av hjemmerutere "søppel" i forhold til rene aksesspunkter, og disse er uansett mye bedre enn en hjemmeruter som koster dobbelt så mye hvis du ikke skal bruke den som ruter.

 

 

Jeg er enig i at klienten er dum, men WDS er ikke det samme som å ha en sikkelig WIFI-kontroller som styrer flere APer.

 

Har man en sikkelig kontroller burde man fortsatt kable fram til APene.

 

WDS har ikke noe med saken å gjøre da den bare erstatter kabel med WIFI mellom AP og ruter/kontroller.

 

 

Selvsagt - bare for å presisere;

 

Skal du ha noe som funker - Glem WDS, Glem hjemmerutere brukt som aksesspunkter - Kjøp rimelige skikkelige saker og kable til hvert AP :)

Lenke til kommentar

Et alternativ jeg har vurdert er å bytte ut APen med Ubiquiti. Men er kontrolleren software basert? Altså; må jeg ha en pc stående på 24/7.

 

Kontrolleren er software-basert, men den brukes bare til oppsettet som så lastes opp i APene - du trenger bare å starte den igjen når du skal endre noe.

Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt - bare for å presisere;

 

Skal du ha noe som funker - Glem WDS, Glem hjemmerutere brukt som aksesspunkter - Kjøp rimelige skikkelige saker og kable til hvert AP :)

 

 

Da er vi enig :)

 

 

Et alternativ jeg har vurdert er å bytte ut APen med Ubiquiti. Men er kontrolleren software basert? Altså; må jeg ha en pc stående på 24/7.

 

Kontrolleren er software-basert, men den brukes bare til oppsettet som så lastes opp i APene - du trenger bare å starte den igjen når du skal endre noe.

 

 

Jeg tror også Ubiquiti er veien og gå her.

Lenke til kommentar

her hjemme kommer jeg til å gå for ubiquti ap'r vist jeg noengang skal oppgradere (trenger bedre dekning), jeg har da en ubiquti lite som hovedrouter, denne kan da styre alle ubiquti ap'r jeg skulle ønske/trenge og vil få sømløs overgang uansett hvor jeg går

Lenke til kommentar

her hjemme kommer jeg til å gå for ubiquti ap'r vist jeg noengang skal oppgradere (trenger bedre dekning), jeg har da en ubiquti lite som hovedrouter, denne kan da styre alle ubiquti ap'r jeg skulle ønske/trenge og vil få sømløs overgang uansett hvor jeg går

Ubiquiti lite finnes ikke, Edgerouter Lite du tenker på?

Denne kan isåfall ikke styre Unifi AP, du trenger en kontroller for det.

Lenke til kommentar

 

her hjemme kommer jeg til å gå for ubiquti ap'r vist jeg noengang skal oppgradere (trenger bedre dekning), jeg har da en ubiquti lite som hovedrouter, denne kan da styre alle ubiquti ap'r jeg skulle ønske/trenge og vil få sømløs overgang uansett hvor jeg går

Ubiquiti lite finnes ikke, Edgerouter Lite du tenker på?

Denne kan isåfall ikke styre Unifi AP, du trenger en kontroller for det.

 

 

https://www.dustin.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

 

Ap ac lite - Kontroller trengs kun når du setter opp, og denne er software basert og gratis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...