Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Koble ekstern lampe til koblingsboks?


Anbefalte innlegg

Jeg har en lysrørlampe over vasken som er koblet til en bryter på veggen. Under overskap ved siden av er det hengt opp en LED-lampe hvor ledning går til en stikkontakt. Ledningen ser ut som en vanlig apparatledning slik som denne: http://www.clasohlson.com/no/Apparatledning/Pr220457000 , og lampa har en av/på-knapp.

 

Ledningen er lang nok til å nå lysrøret, så spørsmålet er: Kan en elektriker koble LED-lampa direkte til koblingsboks bak lysrøret slik at bryteren på veggen slår på både lysrør og LED-lampe samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at det ikke blir spesielt pent, jeg har jo åpenbart ikke sett hvordan det aktuelle stedet ser ut. Er heller ikke noe i veien å ha 1 ting fast tilkoblet og 1 ting via stikk og støpsel. Men da må du nesten velge om du vil ha i pose eller sekk. Et annet alternativ er å bytte begge lamper til fast tilkoblet LED. Eller lysrør/halogen selvfølgelig, men pleier alltid å anbefale LED.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å bli stygt. Jeg har fått gjort noe tilsvarende der man bare koblet inn et dobbeltstikk på et passende sted på veien fra bryter til fastmontert lysrør.  Elektrikeren kuttet bare kabel der jeg ville ha stikkontakten, og så la han ny ledning fra stikk til lysrøret. Stikkontakten er nesten ikke synlig.

 

Man bryter jo ikke kretsen til lysrøret om man har en stikk på veien.

Lenke til kommentar

Det er rart hvordan man er livredd for at noe skal bli stygt, og kanskje synes man også det rett etter at det er koblet opp, men etter 2 uker kommer du ikke til å tenke over det engang. Om det er under overskap så vil jo kun de som er lavere enn 120cm se det. De fleste er såpass høye at overskapene vil "skygge" for det som måtte foregå på undersiden uansett.

 

Jeg tror funksjonaliteten vil glede deg mer enn den eventuelle misnøyen for det estetiske. 

Lenke til kommentar

Jada, men det er allerede to doble stikkontakter på veggen fra før av som ikke er styrt av bryter. I tillegg skal det inn mikromoduler for å styre alt med Z-Wave, så alle løsninger må jeg vurdere ut fra det. Uansett lurte jeg egentlig bare på om en elektriker hadde lov til å gjøre det jeg skrev innledningsvis. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?  :)

Lenke til kommentar

Jada, men det er allerede to doble stikkontakter på veggen fra før av som ikke er styrt av bryter. I tillegg skal det inn mikromoduler for å styre alt med Z-Wave, så alle løsninger må jeg vurdere ut fra det. Uansett lurte jeg egentlig bare på om en elektriker hadde lov til å gjøre det jeg skrev innledningsvis. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?  :)

det skal da ikke være noe i veien for det, jeg har gjort noe tilsvarende hos en kunde. (er elektriker selv)

men det kan hende at din elektriker kansje ikke vil gå god for den løsningen.

 

utdrag fra NEK400 (lovboka vår):

"521.9.1 Bevegelige kabler kan benyttes til fast innstalasjon dersom kravene i nek 400 overholdes"

 

jeg fant ikke igjen avsnittet hvor det står at man kan ha en tynnere ledning på en kurs som er større enn ledningsevnen, men at det skal ikke være stikkontakter på redusert tverrsnitt. uansett er det kun fra koblingsboksen til lampa det er snakk om, så dette skal ikke være problem. lovlig er det ifølge NEK400

Lenke til kommentar

Jeg har en lysrørlampe over vasken som er koblet til en bryter på veggen. Under overskap ved siden av er det hengt opp en LED-lampe ...

Jeg hadde byttet ut en av lampene for å få tilsvarende/ensartet lys under hele skaprekka. Mulig jeg er litt sær, men hater forskjellige lysfarger på benker/arbeidsplasser (selv om det bare er snakk om 827 og 830 på lysrørene).

Lenke til kommentar

 

Jeg har en lysrørlampe over vasken som er koblet til en bryter på veggen. Under overskap ved siden av er det hengt opp en LED-lampe ...

Jeg hadde byttet ut en av lampene for å få tilsvarende/ensartet lys under hele skaprekka. Mulig jeg er litt sær, men hater forskjellige lysfarger på benker/arbeidsplasser (selv om det bare er snakk om 827 og 830 på lysrørene).

 

 

Ja, jeg også, men LED-lampa er under skapene, mens lysrøret er over vasken hvor det ikke er overskap. Så det ser faktisk ganske bra ut nå slik det er.  :)

 

Men nå fant jeg nettopp ut at mikromoduler ikke funker særlig bra med lysrør, så jeg skal se om jeg finner noe nytt jeg kan ha over vasken.

Lenke til kommentar

 

Jada, men det er allerede to doble stikkontakter på veggen fra før av som ikke er styrt av bryter. I tillegg skal det inn mikromoduler for å styre alt med Z-Wave, så alle løsninger må jeg vurdere ut fra det. Uansett lurte jeg egentlig bare på om en elektriker hadde lov til å gjøre det jeg skrev innledningsvis. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?  :)

det skal da ikke være noe i veien for det, jeg har gjort noe tilsvarende hos en kunde. (er elektriker selv)

men det kan hende at din elektriker kansje ikke vil gå god for den løsningen.

 

utdrag fra NEK400 (lovboka vår):

"521.9.1 Bevegelige kabler kan benyttes til fast innstalasjon dersom kravene i nek 400 overholdes"

 

jeg fant ikke igjen avsnittet hvor det står at man kan ha en tynnere ledning på en kurs som er større enn ledningsevnen, men at det skal ikke være stikkontakter på redusert tverrsnitt. uansett er det kun fra koblingsboksen til lampa det er snakk om, så dette skal ikke være problem. lovlig er det ifølge NEK400

 

 

Dersom det bryter med montasjeanvisningen til lampa (noe jeg regner med det gjør da den ikke plugges i stikk lenger) er det ikke lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...