Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Etterbetaling for uføre


Anbefalte innlegg

Jeg ble uføretrygdet i Januar i år og satt til 100% arbeidsufør siden 1997.
Jeg ville tro at jeg har krav på en ganske bra etterbetaling da.

Jeg har gått på AAP siden 2006 og attføring før det siden 1998,

men kan ikke tenke meg jeg har kostet så enorme summer som jeg skal ha etterbetalt

om det regnes fra den satsen jeg mottar som ufør.

Med en etterbetaling kunne jeg kjøpt meg en leilighet og være sikra fra å leie.

Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har fått innvilget ung ufør så vil du få mellomlegget om det er noe ifra hva du fikk i stønad og hva du er blitt innvilget. Slik var det ihvertfall for meg om jeg ikke husker veldig feil. 

De sa de visste ikke og måtte se på saken. Det er 4 måneder siden, men sånt tar vel tid... som alt annet.

Lenke til kommentar

 

Hva om AAP betaler dårligere enn hva man kan klare å leve av, slik at man er sikret noen hundrelapper fra NAV sosialstøtte i tillegg? Har det noe som helst å si for regnestykket, eller så lenge det kalles AAP, så følges reglene slavisk?

 

Anonymous poster hash: 0d092...51a

 

 

Aner ikke, men jeg gikk nå på hvert forbanna kurs de sendte meg på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Man får ikke lenger etterbetalt fra uføretidspunktet, det sluttet de med for ti år siden eller noe. Men man får etterbetalt fra søknadstidspunktet for varig uførhet tror jeg.

 

Kjipt system men ingenting å gjøre med. Har man ikke uføreforsikring selv så får man ikke noe særlig å leve av. Selv om også uføreforsikringer er latterlige, en eller to millioner i en engangssum, eller ti tusen kanskje i måneden i x antall år...

 

Men på den lyse siden så blir skatten bare 23% fra 2017 eller 2018 da... i stedet for 27% som den er i dag. Så da får man en ekstra tusenlapp i måneden ca. når det trer i kraft (hvis man har ung ufør)...

Lenke til kommentar

 

Hva om AAP betaler dårligere enn hva man kan klare å leve av, slik at man er sikret noen hundrelapper fra NAV sosialstøtte i tillegg? Har det noe som helst å si for regnestykket, eller så lenge det kalles AAP, så følges reglene slavisk?

 

Anonymous poster hash: 0d092...51a

 

 

Får ingen betydning. Regelen sier at det ikke etterbetales uføretrygd for en periode hvor det er utbetalt AAP (eller en ytelse som tilsvarer AAP, dvs. gamle rehabiliteringspenger, attføringspenger, og tidsbegrenset uførestønad). Regelen er unntaksfri, og gjelder også om man får utbetalt AAP i perioden fra man har søkt uføretrygd til man får uføretrygd. Den eneste etterbetalingen man kan få er hvis AAP er beregnet for lavt, og det skjer hvis man får innvilget "ung ufør"-fordelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over så får en ikke tilbakebetalt store summer som før. Men en får fortsatt mellomlegget. Om du fks fikk 100kr dagen tidligere på forskjellige ytelser ifra NAV og en får 110kr dagen som ung ufør. Så får du mellomlegget på 10kr dagen ifra innvilget ufør til idag.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...