Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan besvare case?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på hvordan man besvarer en case oppgave, hvor man skal gjøre en differensialdiagnostisk vurdering? Altså vurdere hvilke diagnoser det er beskrevet i en case oppgave, hvor kun symptomene kommer frem?

Oppsettet er jo innledning, hoveddel: redegjørelse og drøfting, avslutning. Hva skal man skrive i redegjørelsen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Oppsettet er jo innledning, hoveddel: redegjørelse og drøfting, avslutning.

Er dette noe du har lært at skal brukes på akkurat denne type oppgave, eller er det noe generelt du har hørt?

 

 

 

Jeg har lært dette oppsettet, men jeg forstår ikke hva det innebærer i en slik case

Lenke til kommentar

Lært det for akkurat denne typen oppgave? Uten at jeg kan noe om dette (velkommen til internett :p) ville jeg bare hatt en drøfting av forskjellige sykdommer. Jeg kan ikke skjønne at det er noe å tjene på en hel masse fluff.

 

Tenk først "stort" (sykdomsgrupper, se under), vurder deretter konkrete diagnoser innenfor de sykdomsgruppene du har plukket ut. Dette er jo tross alt "kjøttet" i oppgaven, så det er viktigst å få det gjort. En eventuell konklusjon kan du se på etterpå. Og helt til slutt, en innledning, hvis det trengs.

 

1.   Infectious diseases.

2.   Genetic diseases.

3.   Nutritional deficiency diseases.

4.   Hormone dysfunction diseases.

5.   Allergies.

6.   Autoimmune diseases.

7.   Somatic mutation/selection (cancer).

8.   Ischemic cardiovascular diseases.

9.   Amyloid (including prion) diseases.

Lenke til kommentar

Jeg kan nada om ulike sykdommer, men jeg vil tro at du i redegjørelsen skal forklare litt om de ulike sykdommene som er eller kan være relevante i drøftingsdelen. Se på det som et teorikapittel hvor du har med relevante faktaopplysninger. I drøftingsdelen skal du vurdere sykdommene du har presentert i teorikapittelet ditt opp mot dette spesifikke caset.

 

PS: Det er mulig jeg her helt på jordet her, men det er vanlig oppbygning når man skriver oppgaver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...