Gå til innhold

Dette er Ubers første selvkjørende bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe unikt i denne testingen forsåvidt, og den riggen minner mye om det som har blitt brukt på selvkjørende biler i mange år.

 

Når Uber lanserer tjenesten selvkjørende biler vil det nok heller ikke være tradisjonelle biler det blir snakk om, men selvkjørende "vogner". Og det vil vel også fremstå som det mest fornuftige i den situasjonen.

 

Selv om teknologien begynner å virke, er det også en del etiske og lovmessige ting som må på plass rundt omkring.

 

Der vi mennesker reagerer på en gitt situasjon, må en selvkjørende bil programmeres til å reagere på en gitt situasjon på forhånd. Der et menneske kan være irrasjonelt å kjøre i fjellveggen for å unngå en rev, vil en bil ikke ofre passasjeren for samme rev. Men hva om to barn plutselig løper ut i veien og det ikke er mulig å stoppe. Skal bilen da risikere sjåførens liv ved å kjøre i samme fjellvegg? Så lenge bilen ikke har gjort en feil burde kanskje ikke passasjeren ofres, men svaret på dette vil kanskje variere med personen som faktisk er passasjer.

 

Begynner man å drodle over slike situasjoner vil man snart få mange dilemmaer der man må programmere bilen til å på forhånd gjøre valg ikke vil være så lette å finne riktige svar på. Neste problem er når man kjenner en bils reaksjonsmønster, vil dette kunne missbrukes?

Lenke til kommentar

Begynner man å drodle over slike situasjoner vil man snart få mange dilemmaer der man må programmere bilen til å på forhånd gjøre valg ikke vil være så lette å finne riktige svar på. Neste problem er når man kjenner en bils reaksjonsmønster, vil dette kunne missbrukes?

 

Likte litt den siste setningen din, om du har hentet den noen steder eller funnet på den selv vet jeg ikke, men den var ihvertfall bra.

 

Ja, det vil komme situasjoner der valg av liv må tas, men som en koder selv så trur jeg heller folk må forstå at teknologien ser hvor det er muligheter for fare og den heller bare unngår å sette seg selv i den situasjon som kan føre til tap av liv. Oppå disse bilene er det avansert teknologi som gjør at den ser 360 grader rundt og har reaksjons evner på nano sekunder. Blir noen drept vil det gi mulighetne å forbedre teknologien, kjører et menneske på et annet menneske vil ikke mye forandre seg i trafikk tryggheten.

Lenke til kommentar

 

Begynner man å drodle over slike situasjoner vil man snart få mange dilemmaer der man må programmere bilen til å på forhånd gjøre valg ikke vil være så lette å finne riktige svar på. Neste problem er når man kjenner en bils reaksjonsmønster, vil dette kunne missbrukes?

Likte litt den siste setningen din, om du har hentet den noen steder eller funnet på den selv vet jeg ikke, men den var ihvertfall bra.

 

Ja, det vil komme situasjoner der valg av liv må tas, men som en koder selv så trur jeg heller folk må forstå at teknologien ser hvor det er muligheter for fare og den heller bare unngår å sette seg selv i den situasjon som kan føre til tap av liv. Oppå disse bilene er det avansert teknologi som gjør at den ser 360 grader rundt og har reaksjons evner på nano sekunder. Blir noen drept vil det gi mulighetne å forbedre teknologien, kjører et menneske på et annet menneske vil ikke mye forandre seg i trafikk tryggheten.

 

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som har tenkt slik, og jeg har lest flere artikler med tilsvarende tankegang.

 

Jeg er heller ikke i tvil om at en selvkjørende bil etter hvert vil være en tryggere sjåfør enn oss selv, stort sett. Poenget er imidlertid at der man i dag har en mer eller mindre ukontrollert reaksjon basert på de inntrykkene en sjåfør har, må en bil allerede vite hva han skal gjøre i en gitt situasjon. Selv om det sjelden vil bli aktuelt, må disse valgene gjøres. Dette vil føre til en del etiske dilemma.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...