Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til subwoofere

abarhaugen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skulle hatt tips til subwoofere til bil, (12 tommere) til en god pris, men vil også at disse yter mye bass for pengene...

Noen som har et tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kan også anbefale deg å ta en titt på lyd delen av forumet, den ligger under "hardware" der er det mange som har peiling ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

zorm: pingle oppheng, samt pingle magnet = pingle sub.

Men så begrenser det seg selv da, for 500kr...

Sats på velkjente merker, gjerne amerikanske. Som cadence, kicker, ma audio eller audiobahn...

Skrevet

sjekk feks på autosound.no, rockford fosgate har mange fete elementer.

Selv har jeg RF power Hx2 (12"), denne spiller rått.

Okreklame.no har også mye billig og bra, SPL serien er bra.

Skrevet

Jeg har en Audiobahn ABV125Q som jeg er meget fornøyd med, kjører den på en Planetaudio P600.5s (5 kanals forsterker, 4x50+1x200rms). Forsterkeren er veldig bra den men tror jeg burde hatt mer til subben.

(får akkuratt plass til subben bak i sierraen :thumbup: )

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale MA Audio sin XE-serie.. Har montert to slike før, og skal være med å montere to til snart! Alt jeg kan si er at disse elementene har vunnet flere tester. Kom på delt førsteplass mot JBL sitt flaggskip som koster over tre ganger så mye som MA12XE :D Testen ble utført av Lyd&Bilde for en stund siden.. De har visstnok vunnet en Svensk test også.. men det er jeg ikke sikker på.

Uansett.. elementet får du for under 1000kr.. og da får du noe som virkelig sparker fra.. og samtidig gir god lyd.. :) Anbefales på det sterkeste! :green:

Endret av Intrudah
Skrevet (endret)

Av suber er det et helt vell å ta av. Her er et knippe velrenommerte suber. Lommeboka bestemmer... :)Adire Audio Brahma, Elemental Designs A serie, Stereo Integrity Magnum D2, Image Dynamics IDQ series, JL Audio xW7 serie, Boston Acoustics. (Anbefaler PRO serien her).

Mange ulike typer, mange prisklasser, men husk; en får det en betaler for.

Selv foretrekker jeg suber som spiller rent og stramt i relativt små kasser, da jeg setter pris på å ha litt bagasjeplass...

Det spørs også om det er lydkvalitet (SQ), lyddtrykk (SPL), eller en miks av disse (SQL) en er ute etter.

Vil ikke anbefale Audiobahn. Helt ok suber, men det er kun i toppserien at det begynner å ligne på noe, men da får en lett mye bedre suber for samme pris. Altfor mye bling bling faktor over Audiobahn etter min mening, og ikke noe fokus på at det skal låte bra. Men er dere fornøyde, så er jo det det beste. Kun en observasjon fra min side...

Happy bumping :thumbs:

Endret av Jalla
Skrevet
Den absolutt beste 12-tommeren til ein fornuftig pris, kva er det?

Igjen så er en "fornuftig pris" et definisjonsspørsmål.

Hvilket prissegment sikter du deg inn mot?

Er du ute etter SQ SPL eler SQL sub? (les min tidligere post over for forklaring...)

Vær også mer spesifikk mhp antall watt du skal kjøre/hvilken forsterker du skal ha, om sterkeren er stabil ned til 1 ohm, klasse A/B eller D.

En sub som er perfekt for en er kanskje ikke tingen for en annen.

Alt beror på personlige preferanser.

For noe til rundt 5000 ville jeg kjøpt en Magnum D2 og en Dynabel BF 1702.

Det eneste som kommer opp mot (merk opp mot; ikke bedre) vil trolig være en IDMAX, ED12k eller Brahma 12".

Deretter er det et stort økonomisk sprang opp til JL audios JL12w7, som også er veldig wattsulten.

Har undersøkt en god del om suber, hørt på og lest om suber, og er veldig fornøyd med kjøpet. Kabler er også viktig. En strømhungrig forsterker krever sitt. Det gjør også en sub som skal fores med 500 - 1500W, noe som gjerne fordrer innkjøp av hhv 0.5f - 1.5f kondensator...

Gi meg mere å gå etter så kan jeg sikkert foreslå noe. :)

Skrevet

iom at verken bil eller resten av anlegget er på plass. så kan eg desverre ikkje gi deg meir info. =/

Men samlet pris for heile anlegget ca 15K

Skrevet
Selv foretrekker jeg suber som spiller rent og stramt i relativt små kasser, da jeg setter pris på å ha litt bagasjeplass...

Det spørs også om det er lydkvalitet (SQ), lyddtrykk (SPL), eller en miks av disse (SQL) en er ute etter.

Siden når ble lydkvalitet en målbar parameter på linje med lydtrykk? SPL står for Sound Pressure Level og kan måles.

Lydkvalitet kan da ikke måles? Og hva for slags funky akronym er SQL? Bortsett fra noe internett-teknolgi, skal dette bety "sound quality level" ? Hva behager? :ermm:

bfisk

Skrevet (endret)

Siden når ble lydkvalitet en målbar parameter på linje med lydtrykk? SPL står for Sound Pressure Level og kan måles.

Lydkvalitet kan da ikke måles? Og hva for slags funky akronym er SQL? Bortsett fra noe internett-teknolgi, skal dette bety "sound quality level" ? Hva behager? :ermm:

bfisk

Du har helt rett.

Lydkvalitet beror på øret som hører, men det finnes generelle ting som alle kan være enige i. En flat frekvensresponskurve innen det ønskede bruksområdet for ethvert element vil være å foretrekke om en ønsker å høre lyden slik den ble ment å høres fra artistenes side.

I audioverdenen er det utledet endel parametre som kan gi en teoretisk forståelse hvordan et element fungerer, og dermed også få frem en teoretisk fremstillelse av hvordan et element vil oppføre seg under gitte betingelser.

Disse refereres til som Thiele/Small Parameters og beskriver et elements egenskaper. Søk på google, les og lær.

SQL er ikke et funky akronym, men en samlebetegnelse for elementer som er konstruert for å spille høyt uten å gi for mye avkall på lydkvaliteten.

Akronymet forstås utfra kjennskap til uttrykkene SQ og SPL. Med litt godvilje bør da alle som er gjort kjent med disse skjønne hva det dreier seg om. :)

Nå må du ikke la din irritasjon over meg gjøre dette til en flamepost.

La det bli med dette. Les heller opp om elementer og deres funksjon, og kom deretter med forslag relatert til topic, ok? :)

Kaksa:

Hvis du skal blåse 15K på anlegg ville jeg kjøpt følgende:

1 stk DynaBel BF0604 4 kanals forsterker

1 stk DynaBel BF1702 2 kanals forsterker.

Detaljer om disse finner du her.

Videre ville jeg kjøpt et komponent sett som passer din smak, og her er det et vell å ta av. Forslag her kan være Focal, RF, Infinity...

Mer info om disse finner du her.

Her kan du også få tak i DynaBel og Stingerprodukter.

Er du klar for et røverkjøp, så tar du en tur hit og rasker med deg Boston Acoustics 5.5 - settet. BA er HighEnd produkter for bil, men er kresne på forsterkerne. Velger du disse ville jeg bytta ut dynabel'en med en bedre forsterker etterhvert.

Subforslag har du etterhvert nok av, så det neste blir kabling. Tykkest mulig strømkabel er å anbefale! 6m 0/1 gauge burdte holde. For forsterkerne holder det med 2-3 gauge til strøm og jording siden du må splitte strømmen i en fordelingsblokk. Automatsikring er også kjekt å ha. Dette samt fordelingsblokk får du tak i her.

Her får du også høyttalerkabler og signalkabler hvis du er villig til å terminere selv.

Ellers vil jeg anbefale Stingers HPM serie på strøm og høyttalerkabler og stinger Expert på signalkabelsiden. Regn med å bruke ca 3000 på kablinga.

Kjapp hoderegning sier meg da at det totale regnestykket blir slik:

Kabling: 3000

Forsterkere: 4000

Komponentsett: 3000

Sub: 5000

Sum: 5000

Skal du i tillegg dempe bilen, så kan du jo spraye med noisekiller og/eller legge noen asfaltmatter i tak, gulv, dører og bagasjerom. Legg på en drøy tusing til for dette.

Vil si som en generell observasjon at det beste er å bruke gode komponenter på frontsettet. Hvis du absolutt MÅ ha hattehyllehøyttalere, så ikke bruk for mye på disse. Du sitter jo foran ikke sant, og lyden bør komme forfra. Du står ikke med ryggen til på konsert ikke sant :)

Lykke til med anlegget.

Endret av Jalla
Skrevet

bfisk

Du har helt rett.

Lydkvalitet beror på øret som hører, men det finnes generelle ting som alle kan være enige i. En flat frekvensresponskurve innen det ønskede bruksområdet for ethvert element vil være å foretrekke om en ønsker å høre lyden slik den ble ment å høres fra artistenes side.

I audioverdenen er det utledet endel parametre som kan gi en teoretisk forståelse hvordan et element fungerer, og dermed også få frem en teoretisk fremstillelse av hvordan et element vil oppføre seg under gitte betingelser.

Disse refereres til som Thiele/Small Parameters og beskriver et elements egenskaper. Søk på google, les og lær.

SQL er ikke et funky akronym, men en samlebetegnelse for elementer som er konstruert for å spille høyt uten å gi for mye avkall på lydkvaliteten.

Akronymet forstås utfra kjennskap til uttrykkene SQ og SPL. Med litt godvilje bør da alle som er gjort kjent med disse skjønne hva det dreier seg om. :)

Nå må du ikke la din irritasjon over meg gjøre dette til en flamepost.

La det bli med dette. Les heller opp om elementer og deres funksjon, og kom deretter med forslag relatert til topic, ok? :)

Thiele/small-parameterene kjenner jeg til, men SQ og SQL er vel ikke blandt disse, så vidt jeg har forstått. Og det er vel ingen elementer som er bygget for å spille dårlig? ;) Neida, du har helt rett, jeg tar jo poenget her, og om det ble oppfatta som flaming så beklager jeg det.

bfisk

Skrevet

kanskje ein kondensator hadde vore noko å satsa på i tilleg da.. ?? :p

er det nødvendig å bruke 3000kr på kabling?

Sikring på til jah, igrunn kjekt med automatsikring ja.. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...