Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper noen kan svare meg på følgende, ettersom det finnes mange versjoner av NUC. 

 

Jeg skal ha typen med plass til en "ekstra" 2,5 harddisk, og legger inn 8GB RAM.  

 

Spørsmålet gjelder i hovedsak prosessoren; hvilken type vil fungere knirkefritt til normalt kontorbruk?

Det blir lite videoredigering, spill ol, Den vil hovedsaklig bli brukt til kontorarbeid, nett/samt avspilling av video på nett ol. 

 

Hvor langt ned kan jeg gå uten at prosessoren utgjør et irritasjonsmoment? 

 

Jeg vil veksle mellom denne jobb pc`n (tilkoblet KVM) og NUC

http://www.multicom.no/dell-latitude-e5530-i7-3540m-(300ghz,/cat-p/c/p6046365

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en haswell i3 nuc med ssd og 8GB minne. Flyter forsåvidt ok i windows 10, men bruker den hovedsaklig som media pc sammen med openelec(linux distro). Etter min mening så ville jeg selv heller gått for en i5 versjon hvis du har tenkt å bruke den som kontor pc.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen mellom i3 og i5 intel mobile prosessorer er vel at i5'n booster?

Sammenligner man 5xxx (Broadwell) og 6xxx også (Skylake) så er vel også båndbredden høyere og den integrerte grafikken bedre på sistnevnte. Jeg nevner dette også siden det linkes til både 5xxx og 6xxx i denne tråden.

Forskjellen i L3 Cache (3MB vs 4MB) kan jeg ikke si noe om hvor mye vil påvirke ytelsen.

 

Forskjellene er nok ikke gigantiske.

Lenke til kommentar

Tidligere kunne man sammenlikne hastighet/CPU direkte, men jeg forstår det som at det ikke er helt slik lenger..?

Du tenker tilbake til perioden før vi fikk flere kjerner per prosessor? Det er forsåvidt ikke helt sant - en Pentium 4 2.4 GHz og en Celeron 2.4 GHz var aldri direkte sammenlignbare kun ut ifra klokkefrekvens. Ei heller en Pentium 4 2.4 GHz mot en AMD-variant på 2.4 GHz.

 

Derimot ville, naturlig nok, en Pentium 4 2.4 GHz være 20% kjappere enn en Pentium 4 2.0 GHz. På tilsvarende måte vil (hvis vi ser bort ifra boost og eventuell overklokk) en i5-6600K på 3.5 GHz være ca 30% raskere enn en i5-6400 på 2.7 GHz. Det gir derimot sånn ca. like lite mening å sammenligne en av disse mot feks en i3-6100 på 3.7 GHz som det ga å sammenligne Pentium mot Celeron den gang.

 

Dette skyldes ulikt antall kjerner, ulik mengde cache og varierende støtte for hyperthreading, i all hovedsak. i3-6100 vil trolig yte bedre i applikasjoner som ikke kan dra nytte av mer enn to kjerner grunnet høyere klokk, men typisk vil flere kjerner være ønskelig.

 

For Intel NUC-maskinene ser dog alle modeller ut til å komme med dobbelkjernede prosessorer og hyperthreading, og da blir klokkefrekvens straks langt mer sammenlignbart på tvers av prosessorserier.

 

Den beste måten å sammenligne to ulike prosessorer er, og vil nok alltid være, å lese ytelsestester som setter dem mot hverandre. Skjønt, det er greit å forstå hva de forskjellige resultatene indikerer, eksempelvis er ikke antall FPS I Crysis 3 like interessant som Handbrake hvis maskinen utelukkende skal brukes til videoredigering.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...