Gå til innhold

Mer islamsk terror? MS804 Paris->Kairo "forsvunnet" fra radar


Anbefalte innlegg

http://www.theguardian.com/world/live/2016/may/19/egyptair-plane-cairo-paris-live-updates

Flyet forsvant i natt i det sørlige middelhavet på 37.000 fot.

Det faktum at det forsvant ifra radar ved så stor høyde og det aldri kom noe nødanrop gjør det relativt sansynelig at det var en bombe ombord.

Islamsk Stat skal ha tatt ansvar.

Hvis det viser seg å stemme får vi håpe Frankrike og dets allierte stepper opp kampanjen i Syria og Irak for å rævkjøre IS. Men noe må også skje med alle de hundrevis av millionene av muslimene rundt om i verden som støtter IS, Boko Haram osv. Noen må fortelle sannheten og noe må skje med synet på islamisme på verdensplan. Kall en spade for en spade. Islamofascisme må utfordres for å knuses. Det hjelper ikke å si "kulturforskjeller" eller la det gå fordi de fleste muslimer har en annen hudfarge enn oss.

Endret av misanthrope
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bekymringsverdig hvis de har klart å få en bombe gjennom sikkerhetskontrollen på Charles de Gaulle. Ofte lurt på svakheten med "utro tjenestemenn" som kanskje jobber med baggasjen eller lignende.

Det ville også være merkelig å velge hovedsakelig muslimer som mål. Men egyptiske myndigheter og IS er vel ikke akkurat bestevenner etter at hæren fjernet Det Muslimske Brorskapet ifra makten.

Samt grupper i Sinai som er i opprør og sverger troskap til Islamsk Stat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinai_insurgency

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Konklusjonen om at det antagelig var bombe slik intelligensmiljøet mente forutsatte da at det ikke var noe nødanrop og i tillegg i den høyden. Rart at man ikke umiddelbart har klarhet i det. Hvis man mottar et mayday så venter man jo ikke 6 timer til solen kommer opp for å sende den meldingen videre.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye informasjon som samles etter en sånn hendelse, og fra flere forskjellige kilder og steder. Det er også rutiner for å sikre adgangen til informasjonen slik at den ikke tukles med. I tillegg er egypterne litt sensitiv vedr. flysikkerhet etter Sharm for noen år siden. Det tar tid før info når mediene selv om selskapene har mye informasjon relativt raskt. Det er uansett en omfattende prosess med mange hoder og hender i spill, og man har ikke alle svarene og kan ikke konkludere etter bare noen timer.

Lenke til kommentar

Charles de Gaulle har gjentatte ganger blitt kåret til "verdens verste flyplass" av reisende.

Elendig og gammeldags utstyr og terminal som ikke har vært oppgradert på flere tiår.

Så det er kanskje ikke så rart likevel at det kunne skje nettopp der. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det østlige middelhavet er blant de mest overvåkede områdene i verden av flere grunner. Både via bakkeradar og satellitt for overvåkning av luftrommet, lysglimt der og på bakken, og sjøgående trafikk mtp. fartøy involvert i flyktningesituasjonen i området som inkluderer marinefartøyer, og flere lands territoriale interesser. Israel ligger rett øst for dette, og de er interessert i å ha fullt overblikk over alt som rører på seg i luften og havet der. Mange informasjonskilder å hente data fra, mye av det militært som er tidkrevende å samle for sekundære formål som sivil lufttrafikk, og det tar tid før en del av dette slippes og kommer frem i media. Tenker det dukker opp ganske god informasjon etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det faktum at det forsvant ifra radar ved så stor høyde og det aldri kom noe nødanrop gjør det relativt sansynelig at det var en bombe ombord.

Vel, luftfarten har en ulykke i uka (cirka) som medfører dødsfall (altså hvor en eller fler personer dør som følge av ulykken). Dvs 52 ulykker i året sånn i snitt.

 

Kjente bombe-i-fly relaterte saker i historien er vel ca 30 totalt (den første utført av gangstere på 1930 tallet i USA). Islamist involverte er vel 5 stk. eller noe deromkring. Ikke alle av disse kjente tilfellene medførte tap av menneskeliv.

 

 

Så en bombe er, statistisk sett, relativt usannsynlig. Dog er det vel "moderne" å tenke slik, ikke minst klikktellende ihht overskrifter.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Det faktum at det forsvant ifra radar ved så stor høyde og det aldri kom noe nødanrop gjør det relativt sansynelig at det var en bombe ombord.

Nei, det stemmer ikke, selv om det selvsagt ikke kan avskrives enda

 

Islamsk Stat skal ha tatt ansvar.

Kilde?

 

 

 

Noen må fortelle sannheten

Istedenfor å spekulere og prøve å fyre opp under fremmedfrykten?

 

Jo det hadde vært greit, men da må man vel vente litt for å finne ut hva sannheten er før man uttaler seg bombastisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt tyder på at det er en bombe som har gått av. Ingen signaler for nødhjelp tyder på dette. 

 

Jeg har lest flere teorier om hva som kan ha skjedd:

 

- ISIS-sympatisører som jobber på den aktuelle flyplassen, disse har tillatt at en bombe har blitt fraktet om bord. 

 

- Ruten som flyet fra EgyptAir vekker også oppmerksomhet ettersom det ser ut til å ha vært innom flere land med svak sikkerhet før det ankom Frankrike (blant annet Eritrea). Bomben kan ha blitt lagt til her og for dårlig undersøking fra sikkerhetsvaktene på De Gaulle kan ha gjort at den ikke har blitt oppdaget

 

- Bomben kan ha blitt fraktet gjennom colaflasker og slikt som har gjort at det ikke har blitt oppdaget av forskjellige søkere (ofte av røntgenstråler). Materialer som bly kan også ha blitt brukt til å skjule bomben

 

- En siste og mer obskur teori kommer fra CIA, det er nemlig at bombemakerne på den arabiske halvøya (først og fremst Yemen) begynner å bli så sofistikerte at de kan injektere materialer med eksplosive egenskaper inne i blodomløpet til mennesker. Det gir da en helt ny definisjon av levende bomber.

 

Samme hva som har skjedd, så har disse stakkars menneskene mine dypeste sympatier. Og det viser egentlig hvor omfattende kampen mot de forskjellige derivater av radikal jihadisme er. Hvil i fred!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig har Jostemikk en masse detaljer om tingene når han først lager en artikkel.
http://www.jostemikk.com/egyptair-ms804/

 

Egyptiske MS804 blir altså borte 804 dager etter at MH370 også ble borte på mistenkelig/mystisk vis.
At noe måtte ha skjedd for 804 dager siden må man forvente. At det tilfeldigvis traff samme dag som en annen mistenkelig flyforsvinning er litt "for tilfeldig".

 

https://duckduckgo.com/?q=ms804+flight+804+days+after+mh370

Endret av kgslask
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...