Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Slå På" dataen problem!


Anbefalte innlegg

Problem:  Trykker inn "power on" knappen på dataen, skjer ingenting før ca 1 min, da starter den, Noen ganger aldri. Må dra ut strømkabelen og ta den sakte inni, da starter den. Var ikke sånn i begynnelsen, dette er noe som har komt iløpet av dem 2 siste mnd..

 

Både power knappen på kabinette og på hovudkorte har samme problem. 

 

Ufattelig irriterende.

 

Noen som har en ide eller 2? 

 

Alt nytt i 2015 untatt psu'en den er 2012.

 

Specs visst det hjelper!

 

Win 10.

Msi  z97 mobo

i7-4790k

Gtx 980 

Corsair 850 psu

Corsair 16gb minne

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av komponentene du har trekker noe serlig strøm, så en PSU med lav effekt burde holde til en test for å se hva som er feil.

 

Du har vel ikke klart å kortsluttet noe ved å rengjøre maskinen litt for godt? :)

Hei. Nei, ikke som jeg vet om. Tror det skjedde når pcn var i hvilemodus en gang. Ville aldri våkne fra den. Sia har det vært et problem og starte. ?

Lenke til kommentar

Kan det være på grunn av hibernation kanskje?

Prøv å skru av hibernation på maskinen din via power options i windows.

 

Deretter kan du jo prøve å disable shutdown settings under power options og "choose what the power button does"

Hei, nettopp formatert og innstalert win 8.1

 

Nå funker av og på knappen som den skal.  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

 

Drit windows 10..

Lenke til kommentar

windows hadde neppe noe med dette å gjøre ;)

Merklig at det funker fint nå då.. Hadde ikke gjort noe endringer i strøm eller noe i win 10.

 

Men det kom over nattet det probleme der, og forsvant når eg formaterte og installerte win 8.1

Endret av MikaelR
Lenke til kommentar

Jeg har nesten det samme problemet med min stasjonære.
Den er helt død, når man skrur på powerknappen skjer det ingenting.
Den kan være sånn i flere dager, for å så plutselig starte opp igjen som ingenting har vært galt.

Første gangen dette skjedde, trodde jeg det var noe galt med enten hk eller psu. 
Jeg byttet psu og pcen startet opp igjen og var normal noen dager før den "døde" igjen.
Men nå oppfører den seg slikt hele tiden.. Virker helt fint i noen dager, man kan skru den av og på så mye man vil uten problemer.
Hvor den neste dag, er helt død. skjer ingen ting når man prøver å skru den på. Pc'en kan være slik i flere dager,uten at den vil starte, for å plutselig helt ut av det blå fyre opp og oppføre seg helt normalt.

Ved flere av tilfellene der pcen har "dødd" så har den sluknet av seg selv.
Dette har aldri skjedd under spilling eller ved stor belastning, men det har skjedd 4-5 ganger når den bare har stått "idle" og  en gang under oppstart.
Med å slokne, så mener jeg at den bråstopper, som om kontakten nappes ut. Den logger ikke av og avslutter på normal måte.
På grunn av dette, så har jeg tenkt at da er det ikke  hos powerknappen problemet ligger heller.
Jeg tror heller ikke det har noe med varme å gjøre. og at det ikke er noe galt med psu eller komponenter, siden alt fungerer perfekt bare den starter. 
 

Kan dårlig kontakt et eller annet sted skape slike problemer?
Vurderer og demontere og sette sammen hele riggen når tiden strekker til.
Hvis ingen har noen selvfølgelige løsninger som jeg har totalt oversett?
 

Lenke til kommentar

Aner ikke om dette kan være noe til hjelp, men har selv hatt noe problemer med Windows 10 med MSI z77a-g43

 

Ikke at den bruker tid på å slå seg på når du trykker inn powerknappen, men det motsatte, når du slår av maskinen. Står da "Shutting down" på skjermen.... *diskene slår seg av*.... 1 sek... *diskene spinner seg opp igjen og skjermkortet slår seg av. Så ingen bilde*.. ca 15 sek med svart skjerm og diskene spinner fortsatt... *disker slår seg av, hovedkort slår seg av, PSU og alt*.

 

Tror dette har noe med deep sleep/dvale greiene i Windows 10 å gjøre. For når jeg deaktiverte "Turn on fast startup" i Power Options så forsvant problemet.

 

76dgrxH.png

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

Jeg har nesten det samme problemet med min stasjonære.

Den er helt død, når man skrur på powerknappen skjer det ingenting.

Den kan være sånn i flere dager, for å så plutselig starte opp igjen som ingenting har vært galt.

 

Første gangen dette skjedde, trodde jeg det var noe galt med enten hk eller psu. 

Jeg byttet psu og pcen startet opp igjen og var normal noen dager før den "døde" igjen.

Men nå oppfører den seg slikt hele tiden.. Virker helt fint i noen dager, man kan skru den av og på så mye man vil uten problemer.

Hvor den neste dag, er helt død. skjer ingen ting når man prøver å skru den på. Pc'en kan være slik i flere dager,uten at den vil starte, for å plutselig helt ut av det blå fyre opp og oppføre seg helt normalt.

 

Ved flere av tilfellene der pcen har "dødd" så har den sluknet av seg selv.

Dette har aldri skjedd under spilling eller ved stor belastning, men det har skjedd 4-5 ganger når den bare har stått "idle" og  en gang under oppstart.

Med å slokne, så mener jeg at den bråstopper, som om kontakten nappes ut. Den logger ikke av og avslutter på normal måte.

På grunn av dette, så har jeg tenkt at da er det ikke  hos powerknappen problemet ligger heller.

Jeg tror heller ikke det har noe med varme å gjøre. og at det ikke er noe galt med psu eller komponenter, siden alt fungerer perfekt bare den starter. 

 

Kan dårlig kontakt et eller annet sted skape slike problemer?

Vurderer og demontere og sette sammen hele riggen når tiden strekker til.

Hvis ingen har noen selvfølgelige løsninger som jeg har totalt oversett?

 

Merkelige greie... 

 

Fortstatt bra her etter jeg instalerte ny OS.

 

 

Aner ikke om dette kan være noe til hjelp, men har selv hatt noe problemer med Windows 10 med MSI z77a-g43

 

Ikke at den bruker tid på å slå seg på når du trykker inn powerknappen, men det motsatte, når du slår av maskinen. Står da "Shutting down" på skjermen.... *diskene slår seg av*.... 1 sek... *diskene spinner seg opp igjen og skjermkortet slår seg av. Så ingen bilde*.. ca 15 sek med svart skjerm og diskene spinner fortsatt... *disker slår seg av, hovedkort slår seg av, PSU og alt*.

 

Tror dette har noe med deep sleep/dvale greiene i Windows 10 å gjøre. For når jeg deaktiverte "Turn on fast startup" i Power Options så forsvant problemet.

 

76dgrxH.png

 

Skulle ha prøvd dette då, før jeg avinstalerte hele greiene  :p

Lenke til kommentar

 

Jeg har nesten det samme problemet med min stasjonære.

Den er helt død, når man skrur på powerknappen skjer det ingenting.

Den kan være sånn i flere dager, for å så plutselig starte opp igjen som ingenting har vært galt.

 

Første gangen dette skjedde, trodde jeg det var noe galt med enten hk eller psu. 

Jeg byttet psu og pcen startet opp igjen og var normal noen dager før den "døde" igjen.

Men nå oppfører den seg slikt hele tiden.. Virker helt fint i noen dager, man kan skru den av og på så mye man vil uten problemer.

Hvor den neste dag, er helt død. skjer ingen ting når man prøver å skru den på. Pc'en kan være slik i flere dager,uten at den vil starte, for å plutselig helt ut av det blå fyre opp og oppføre seg helt normalt.

 

Ved flere av tilfellene der pcen har "dødd" så har den sluknet av seg selv.

Dette har aldri skjedd under spilling eller ved stor belastning, men det har skjedd 4-5 ganger når den bare har stått "idle" og  en gang under oppstart.

Med å slokne, så mener jeg at den bråstopper, som om kontakten nappes ut. Den logger ikke av og avslutter på normal måte.

På grunn av dette, så har jeg tenkt at da er det ikke  hos powerknappen problemet ligger heller.

Jeg tror heller ikke det har noe med varme å gjøre. og at det ikke er noe galt med psu eller komponenter, siden alt fungerer perfekt bare den starter. 

 

Kan dårlig kontakt et eller annet sted skape slike problemer?

Vurderer og demontere og sette sammen hele riggen når tiden strekker til.

Hvis ingen har noen selvfølgelige løsninger som jeg har totalt oversett?

 

Merkelige greie... 

 

Fortstatt bra her etter jeg instalerte ny OS.

 

 

Aner ikke om dette kan være noe til hjelp, men har selv hatt noe problemer med Windows 10 med MSI z77a-g43

 

Ikke at den bruker tid på å slå seg på når du trykker inn powerknappen, men det motsatte, når du slår av maskinen. Står da "Shutting down" på skjermen.... *diskene slår seg av*.... 1 sek... *diskene spinner seg opp igjen og skjermkortet slår seg av. Så ingen bilde*.. ca 15 sek med svart skjerm og diskene spinner fortsatt... *disker slår seg av, hovedkort slår seg av, PSU og alt*.

 

Tror dette har noe med deep sleep/dvale greiene i Windows 10 å gjøre. For når jeg deaktiverte "Turn on fast startup" i Power Options så forsvant problemet.

 

76dgrxH.png

 

Skulle ha prøvd dette då, før jeg avinstalerte hele greiene   :p

 

Det burde du, for jeg tipsa deg om dette i min siste post.

Instillingen er også forøvdig i Win 8/8.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...