Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsepedal som synker


Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid klødd meg i hue og andre steder over et problem. Når jeg holder bremsepedalen nede mens motoren er i gang så synker den! Når motoren er avslått så er den hard og fin. Jeg tenkte at det måtte være en intern lekasje siden væskenivået er konstant. Dermed rehabiliterte jeg hovedsylinderen, men helt uten resultat. For å teste sylinderen skikkelig blendet jeg av portene slik at væsken ikke hadde noe utløp, og da ble pedalen hard som betong både med og uten motoren i gang.

Jeg oppdaget at den ene caliperen foran hadde stivnet, så denne ble også rehabilitert. Bremsene virker under normale omstendigheter bra, og har faktisk bestått EU kontroll. 

Men fremdeles synker pedalen altså til gulvet når jeg tester med motoren i gang. Og enda skumlere er det at bremsene kan svikte totalt dersom jeg bremser veeeldig forsiktig under kjøring. Da synker pedalen bare helt til gulvet uten at noe skjer! Da må jeg pumpe et par ganger for å oppnå effekt igjen.

Systemet er luftet utallige ganger, og væsken er byttet ut.

 

Det kan virke som en intern lekasje, kanskje i abs?  Noen som har erfaring med noe av det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle biler har stenharde bremser når motoren er av.

Når man holder bremsepedalen inne når man starter så synker pedalen noe inn som er ett tegn på at bremsekraftforsterkeren fungerer noe som også man skal ha blitt lært opp på teorikurs til bil.

Så er det mulig at det er feil med bremsekraft forsterkeren.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_servo

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Tror jeg kan ha funnet ut av det. Leste litt rundt i går, og fant ut at den fleksible delen av bremselinjen inne i hjulbuen, altså bremseslangen kan gi etter når den blir gammel. Den rett og slett blåser seg litt opp under trykk. Forsøkte å knipe igjen slangen til den caliperen som har vært stivnet, siden den mest sannysnelig har fått mest belastning. Da ble pedalen en god del hardere, men ikke helt. Tenker at om alle slangene blir byttet så vil det kanskje fikse problemet.

 

Så til andre som sliter med det samme;  symptomer som peker i retning av hovedsylinder kan antagelig også skyldes gamle bremseslanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...