Gå til innhold

Hva får jeg i feriepenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

Hvis du har flere arbeidsgivere er det summen du har tjent fra 01.01 2015 til 01.01.2016 som gjelder (12% av summen), da må du passe litt på, siden du kan allerede ha fått pengene utbetalt særlig om du har deltidsstilling eller vært midlertidig ansatt.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

 

 

OK. Denne summen er en del lavere enn den som står som lønn på selvangivelsen, men det er kanskje fordi selvangivelsen regner med feriepenger fra foregående år?

Lenke til kommentar

 

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

 

 

OK. Denne summen er en del lavere enn den som står som lønn på selvangivelsen, men det er kanskje fordi selvangivelsen regner med feriepenger fra foregående år?

 

 

Har du hatt flere arbeidsgivere i fjor?

Lenke til kommentar

Man kan godt ha deler av lønn/ytelser som ikke er feriepengegrunnlag og feriepengene er ikke automatisk 12 % - det er de bare om man har spesifikk avtale om dette. Lovbestemte feriepenger er framdeles 9,5 %. 

 

 

Trodde det var 10,2% ordinært, 12% med 5 ferieuker og 12,5% for de gamle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

 

 

OK. Denne summen er en del lavere enn den som står som lønn på selvangivelsen, men det er kanskje fordi selvangivelsen regner med feriepenger fra foregående år?

 

 

Det kommer an på hvor mange prosent du har i feriepenger. Som regel er det 10% eller 12% av din brutto årsinntekt året før, men ikke ta med feriepengene du fikk utbetalt da med i beregningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

 

 

OK. Denne summen er en del lavere enn den som står som lønn på selvangivelsen, men det er kanskje fordi selvangivelsen regner med feriepenger fra foregående år?

 

 

Har du hatt flere arbeidsgivere i fjor?

 

 

Nei. Men sjekket siste lønnsslipp fra 2015, og der står det feriepengegrunnlag for hele året. Så da vet jeg hva jeg får i juni :)

Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar

 

Hvis du bare har 1 arbeidsgiver kan du se på siste lønnsslipp så står det der 'feriepengegrunnlag'. feriepengene er 12% av summen her.

 

 

 

OK. Denne summen er en del lavere enn den som står som lønn på selvangivelsen, men det er kanskje fordi selvangivelsen regner med feriepenger fra foregående år?

 

Det stemmer. Feriepengene er en del av lønnen din, men regnes ikke med i feriepengegrunnlaget. For de fleste er nok dette det som utgjør den største forskjellen mellom lønn og feriepengegrunnlag. 

Lenke til kommentar

Ikke glem at det er vanlig å trekke fem ukers lønn fra feriepengene før de blir utbetalt, og siden fem uker er mer enn en måned får du 4/26 månedslønn i trekk. 

 

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/5/slik-beregnes-feriepenger/

 

K

 

jeg vill ikke si dette er vanlig , men av 3 måter som er vanlig . 

1. lønn trekkes fra den måneden man har fere , dvs tar du en uke i f.eks mai trekker de en uke da . ( denne har jeg sett mest )

2. din måte , det trekkes 5 uker i samme måned som feriepengene utbetales. 

3. det trekkes litt hver måned og du får 12 lønninger i året + feriepenger. 

 

 

jeg foretrekker helt klart model 3 av disse metodene .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...