Gå til innhold

[Løst] God bærbar PC til studentbudsjett?


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Har vært uten PC i et år men nå begynner jeg å bli lei denne livsstilen. Kunne tenkt meg litt råd fra dere i å kjøpe meg en ny PC til ca. 5000 -- kaanskje 6. Før hadde jeg en ASUS U36SD som funket fjell før batteriet og harddisken streiket. Jeg får vel en PC med Windows 8 nå, er det mye stress i forhold til gamledager?

 

Kvaliteter jeg ser etter i en ny partner er god batterilevetid, god skjerm og ok ytelse, og gjerne litt smal (trenger ikke CD-ROM). OK ytelse betyr at jeg kommer til å bruke pcen til å surfe på nettet, se på netflix, høre musikk, bruke word, lese pdf-filer og innimellom regne litt lett statistikk. Noe enhver PC greier, men det er jo fint med litt smidighet da.

 

Noen som har noen greie forslag eller tips til å finne frem i mylderet? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder meg langt unna Windows 8 og 10, det er absolutt stress for min del i alle fall,
da alt tar flyktelig mye lenger tid. Man må gjennom trinnløse tvangsoppdateringer,
og automatisk tvangsrestart av PC-en, veldig treg responstid på "flisene" etter noen timer.

Bruker Windows 7 for underholdning/skriving og Linux Mint for websider/koding etc.
Jeg anbefaler Windows 7 til familie og venner, men si ifra om du likevel vil ha Windows 8 eller 10.

Ifølge kravene dine kan kanskje disse være aktuelle:

Disse har Windows 7:
https://www.dustinhome.no/product/5010884725/probook-440-g3
http://www.multicom.no/hp-probook-455-g1-baerbar/cat-p/c/p6486357

Disse har Windows 10:
https://www.komplett.no/product/867531/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/asus-x556uj-156-hd-matt
https://www.komplett.no/product/874794/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-e5-573g-156-fhd-matt

Håper dette var til noe hjelp :wee: :wee:

Endret av Casc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens. Har vært uten PC i et år men nå begynner jeg å bli lei denne livsstilen. Kunne tenkt meg litt råd fra dere i å kjøpe meg en ny PC til ca. 5000 -- kaanskje 6. Før hadde jeg en ASUS U36SD som funket fjell før batteriet og harddisken streiket. Jeg får vel en PC med Windows 8 nå, er det mye stress i forhold til gamledager?

 

Kvaliteter jeg ser etter i en ny partner er god batterilevetid, god skjerm og ok ytelse, og gjerne litt smal (trenger ikke CD-ROM). OK ytelse betyr at jeg kommer til å bruke pcen til å surfe på nettet, se på netflix, høre musikk, bruke word, lese pdf-filer og innimellom regne litt lett statistikk. Noe enhver PC greier, men det er jo fint med litt smidighet da.

 

Noen som har noen greie forslag eller tips til å finne frem i mylderet? Takk på forhånd!

 

hei... til det du ramser opp her fungerer jo alt egentlig, du får jo pc'er nede i 2000 kroner. skal du ha noe virkelig optimalt så må microsoft surface pro være verdt en titt, onenote med penn må være det ultimate innen studentpc og den har en herlig skjerm, men du trenger såklart ikke en så dyr pc. surface pro er ikke dyr fordi den er spesielt kjapp, men fordi de har pakket såpass mye datakraft inn i en så flat / liten pc som er som et vanlig nettbrett. macbook pro er jo en gammel klassiker i high-end sikte, og dell xps 13 er også en vinner hvis du har 12-15000,- å svi av på det, vil du ha noe virkelig bra så velger du en av de 3, men du vil klare deg uansett hva du kjøper helt ned til de billigste. siden du sikkert skal bære den mye rundt så er vel det at den er liten og lett viktig, og det var derfor jeg valgte surface pro. hadde rådet deg til å stikke innom en butikk og se på det selv. men jeg kan nesten garantere deg at selv de billigste du kjøper vil klare det du ramser opp helt fint, inkludert netflix, kanskje ikke i 4k men ivertfall 1080p.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Det er betryggende å vite at det er lite som kan gå galt når jeg kjøper en pc til mitt formål. Så jeg kan jo komme med flere krav: Laang batterilevetid, stille i bruk, og lett. Lagringsplass spiller liten rolle.

 

Når det gjelder Windows ble jeg litt usikker. Som regel må man jo bare henge med på fremtiden, selv om de gamle operativsystemene etter min erfaring alltid er mer intuitive og "gjennomsiktige", så jeg lurer nesten på om jeg med en viss ambivalens skal godta en ny windows-versjon.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Det er betryggende å vite at det er lite som kan gå galt når jeg kjøper en pc til mitt formål. Så jeg kan jo komme med flere krav: Laang batterilevetid, stille i bruk, og lett. Lagringsplass spiller liten rolle.

 

Når det gjelder Windows ble jeg litt usikker. Som regel må man jo bare henge med på fremtiden, selv om de gamle operativsystemene etter min erfaring alltid er mer intuitive og "gjennomsiktige", så jeg lurer nesten på om jeg med en viss ambivalens skal godta en ny windows-versjon.

 

Hva legger du i lang batteri levetid? Jeg har brukt HP probook de siste tre årene og de kan jeg trygt anbefale de, spesielt de senere utgavene. Av de som er linket til i denne tråden kan jeg anbefale G440 g3. Kanskje ikke den beste skjermen, men den er en ypperlig til ditt bruk og det er en 14" som jeg mener er det beste for studentlivet.

 

Jeg eier en HP G440 g3, og den holder i omlag 5-6 timer på 50% lysstyrke med office og lett surfing og 3,5 time ca om du ser netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips her, mange gode å velge mellom. Mye står på at noen er litt for tunge, andre har litt kort batterilevetid (tenker helst 6-7t, det er rimelig digg). Når jeg tenker meg om er ikke skjerm såå viktig (bare veldig behagelig) ettersom jeg har skaffet meg en tv jeg kan koble til pc på.

 

Nå har jeg blitt litt mer dreven på å sammenlikne spesifikasjoner og slikt, så hva med denne, Lenovo Yoga 500 ( https://prisguiden.no/produkt/lenovo-yoga-500-80na0014mx-237723 ) som er på tilbud? Den har temmelig god batterilevetid, og er veldig lett. Ser at det koster noe lavere ytelse, er det snakk om mye? Er merket bra, osv? Har ikke umiddelbart behov for all bøyingen, men liker at den virker ganske smidig.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Takk for gode tips her, mange gode å velge mellom. Mye står på at noen er litt for tunge, andre har litt kort batterilevetid (tenker helst 6-7t, det er rimelig digg). Når jeg tenker meg om er ikke skjerm såå viktig (bare veldig behagelig) ettersom jeg har skaffet meg en tv jeg kan koble til pc på.

 

Nå har jeg blitt litt mer dreven på å sammenlikne spesifikasjoner og slikt, så hva med denne, Lenovo Yoga 500 ( https://prisguiden.no/produkt/lenovo-yoga-500-80na0014mx-237723 ) som er på tilbud? Den har temmelig god batterilevetid, og er veldig lett. Ser at det koster noe lavere ytelse, er det snakk om mye? Er merket bra, osv? Har ikke umiddelbart behov for all bøyingen, men liker at den virker ganske smidig.

 

lenovo er kjent for å være bra, ja. denne her er kanskje litt på større siden hvis du skal bære den til og fra skole hver dag men det funker. og hvis du prioriterer en PC med litt futt i, så går hva du må betale for datakraft veldig opp jo mindre pc du vil ha. den er på den friskere sia hva gjelder 3d grafikk med dedikert skjermkort, og det er bra. den får kritikk for batteri og skjerm, men du kan ikke forvente all verden i denne prisklassen og full hd er da greit på en 14". synes det er mye pc for 5000,- som den står annonsert for på elkjøp, så hvis det er budsjettet så gir jeg klar signal. det er såklart ingen dell xps 13, men så koster den jo en brøkdel så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble litt vinglete nå. Når jeg tenker meg om føler jeg kanskje det ikke er verdt det med tanke på mine behov. Ytelsen virker jo grei, men jeg må fire mest ned på dårlig skjerm og batteri, og jeg føler det blir litt vel mye å ofre for en halv kilo mindre og yogastillinger. Nå vurderer jeg heller X556, selv om den også ser ut til å ha litt lavere batterikapasitet. Jeg har brukt asus før og det virker for meg som et ganske solid merke. Var i hvert fall svært fornøyd med min forrige, men hadde vært fint med noe som X556 med god levetid og SSD, men jeg vet jo at man ikke kan få alt her i verden.

Lenke til kommentar

Dersom du var godt fornøyd med den forrige laptopen din inntil harddisk og batteri streiket, har du vurdert å bytte ut de to komponentene? Om du setter i en SSD på 120-256 GB så får du veldig mye bedre ytelse i typiske studentoppgaver. En SSD pluss nytt batteri kan kjøpes til langt under budsjettet ditt. Det vil sannsynligvis koste godt under 2000, selv om batteriet du kjøper er originalt fra Asus. Om Asus tilbyr ekstra store batteripakker, så kan det være aktuelt også, selv om det kanskje vil koste litt ekstra.

 

En SSD vil også senke støynivået til maskinen bittelitt, og også bruke litt mindre strøm enn en HDD, som fører til ytterligere litt lengre batteritid. Det er lett å bytte ut HDD med SSD, og om du handler raskt så får du også en legitim Windows 10 oppgradering dersom maskinen din har en Win7-lisens. 

 

Jeg vet ikke hvor mye RAM det var i den forrige maskinen, men dette er også noe som er lett å oppgradere på en laptop. Dersom den allerede har 8 GB, så er det ikke så mye vits, men for eksempel fra 4 GB til 8 GB kan gi en god ytelsesforbedring. Man må så klart sjekke om maskinen støtter så mye RAM først. Dersom den bare har 2 GB så vil 2 til 4 gjøre en veldig stor forskjell.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Win10 kan du kjøre på en brødrister :p. Det er veldig lettdrevet (for windows å være) og vil uten tvil kjøre utmerket på den maskinvaren du linket til. Med en SSD vil den maskinen være veldig responsiv. Du kan få en relativt god SSD på 250 GB til 6-700 kr. Ekstra RAM vil hjelpe litt, men er underordnet SSD når det kommer til å forbedre responstiden til maskinen.

 

RAM trenger ikke å være spesielt dyrt. Selv har jeg gode erfaringer med å kjøpe minne fra kinesiske selgere på ebay, men man må være litt obs på selgerscoren. Selgere med gode tilbakemeldinger tar som regel ikke sjangsen på å sende defektivt minne, siden de er uhyre redde for negative tilbakemeldinger. Personlig bruker jeg alltid å kjøre en minnetest på slikt så snart jeg får de i posten.

 

Jeg har aldri installert RAM eller HDD i en Asus-maskin før, men det er som regel ikke verdens vanskeligste jobb. Sjekk om du har lett tilgang til disse komponentene før du bestemmer det for å bestille nye deler. Kanskje til og med foreta et prøvebytte, bare for å se hvor lett det er, før du putter penger inn i prosjektet.

 

Når det gjelder installasjon av windows, så er selve installasjonen også en enkel prosess Det meste går av seg selv, og du trenger bare å fylle inn litt informasjon her og der, slik som brukerkonto og passord. Maskinen din kom med Windows 7, så det er sikkert et klistremerke med en produktnøkkel under maskinen en plass. Om det ikke fulgte med en gjenopprettingsdisk så må du få tak i installasjonsmedium en eller annen plass. Dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med her.

 

Om du er usikker på om du klarer det, så kan du alltids se om noen i vennegjengen din har litt peiling og kan hjelpe deg.

 

Kanskje virker alt dette litt komplisert og arbeidssomt, men jeg ville absolutt gjort det på denne måten (siden jeg har litt erfaring med det) dersom jeg hadde et stramt budsjett, og kun trengte en laptop for studier og video/internettbruk.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips! Dette virker fornuftig. Skal kjøpe meg et smalt skrujern i dag og åpne opp og se. Noe spesielt å lete etter når det gjelder SSD-disker eller går det litt for det samme? Hvor kjapp må jeg være for å kunne oppdatere til Windows 10? Stefaren min driver med service av PC-er så jeg tipper han greit kunne instruert meg over telefon når det gjelder å installere Windows.

Lenke til kommentar

Tilbudet om gratis oppgradering fra 7/8.1 til 10 går ut i slutten av neste måned.

 

Når det gjelder SSDer så er høy IOPS (input/output operations per second) som regel viktigere enn høy maksimal overføringshastighet til ditt bruk,  men det er så klart kjekt at begge er høye. Selv har jeg en Samsung 840 Evo, men det er en litt gammel SSD og jeg er kanskje ikke den beste å spørre om slikt. 

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det hadde jo vært en mulighet. Den har antakeligvis disse spesifikasjonene, bortsett fra at jeg tror min har 4GB RAM med en ekstra plass (denne modellen ser ut til å ha brukt denne plassen). Vil den greie Windows 10? Jeg har heller ikke noen erfaring med å installere Windows på nytt osv.

 

jada den kommer til å kjøre win 10 helt greit ... ellers er jo jeg linux entusiast.

 

jeg hadde kanskje gjort som pseudopod sier, og byttet batteri, harddisk og kanskje truet inn mere minne så du har 8 gb. 

 

hvis du surfer litt rundt på ebay finner du billige kina-deler med fri frakt (hvis det er under 350,-) du kan bruke. men det er jo litt tukkel om du er jomfru på å skru pc. du må ha eksakt riktige deler og pc modell, men så vil du lære endel av det og, og kanskje slippe unna med en 1000 lapp for alt.

 

og linux gjør alt du vil den skal gjøre og er som kjent gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytte av HDD og batteri involverer som regel veldig lite tukling. Er ofte bare RAM som muligens er litt tukling, dersom laptopen ikke har en dedikert luke hvor RAM sitter under.

 

Windows 10 er også gratis for Kakofoni, just saying :p. Selv hadde jeg heller lagt inn Linux Mint på en maskin med 4 GB RAM.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptopen har en egen RAM-luke. Tror jeg nøyer meg med å gå litt enkelt frem før jeg får teken på det. Er allerede litt bekymret for at jeg har ødelagt noe, da jeg åpnet opp dekselet fra feil side (under), slik at det falt ut en sånn klissete hudfarget gummiremse. Er dette en vanlig ting å ha inni der, er det noe spesielt den er ment til å dekke, slik at jeg kan lete frem hvor den kom fra? Har jeg klart å rive den av?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

RAM trenger ikke å være spesielt dyrt. Selv har jeg gode erfaringer med å kjøpe minne fra kinesiske selgere på ebay, men man må være litt obs på selgerscoren. Selgere med gode tilbakemeldinger tar som regel ikke sjangsen på å sende defektivt minne, siden de er uhyre redde for negative tilbakemeldinger. Personlig bruker jeg alltid å kjøre en minnetest på slikt så snart jeg får de i posten.

Interessant. Hvilken pris har du fått på dette? :) 

 

Til trådstarter, ville jeg definitivt valgt enten Multicom Tulisa eller ventet til midten av juni og sett om Apple pisket opp noen nye MacBook Air eller Pro. Jeg synes MacBook Air og Pro gir veldig god verdi med tanke på hvor lenge de varer, og at du ofte får over halvparten av pengene tilbake selv etter flere år, ved videresalg. Det er unikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører win 10 på 4 maskiner. Stasjonær med 16 Gb, to Toshiba laptoper med 8 og 4 Gb, samt en Asus Transformer tablet med 2 Gb. Alle kjører helt greit på tekstbehandling, media og surf (med litt tab-disiplin). Vil si 4 Gb er tilstrekkelig i massevis, selv 2 går til nød om man er disiplinert.

 

Det viktigste er å aktivere oppgraderingen til Windows 10 før fristen, installere SSD (etter aktivering) og stoppe unødvendig oppstart av software ved boot.

 

Kjøpte batterier til den ene Toshibaen på ebay for under 200,- av en med god rating (dx-battery). De funker helt fint foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptopen har en egen RAM-luke. Tror jeg nøyer meg med å gå litt enkelt frem før jeg får teken på det. Er allerede litt bekymret for at jeg har ødelagt noe, da jeg åpnet opp dekselet fra feil side (under), slik at det falt ut en sånn klissete hudfarget gummiremse. Er dette en vanlig ting å ha inni der, er det noe spesielt den er ment til å dekke, slik at jeg kan lete frem hvor den kom fra? Har jeg klart å rive den av?

Om det var en gummiremse, så er det trolig bare for litt ekstra støv/fuktighetstetting, eller kanskje for at vibrasjoner fra viften ikke skal føre til litt skrangling eller noe lignende. Kan ikke se for meg at en gummipakning fra RAM-luken er en kritisk komponent.

 

 

RAM trenger ikke å være spesielt dyrt. Selv har jeg gode erfaringer med å kjøpe minne fra kinesiske selgere på ebay, men man må være litt obs på selgerscoren. Selgere med gode tilbakemeldinger tar som regel ikke sjangsen på å sende defektivt minne, siden de er uhyre redde for negative tilbakemeldinger. Personlig bruker jeg alltid å kjøre en minnetest på slikt så snart jeg får de i posten.

Interessant. Hvilken pris har du fått på dette? :)

 

Jeg kjøpte 4 GB ddr2 til den gamle Thinkpaden til foreldrene mine for 150, og bestilte nylig 8 GB DDR3 til ca 250 til en annen laptop jeg har. Ikke akkurat en statistisk betydelig mengde kjøp, men nok til at jeg føler meg trygg på å kjøpe 16 GB til å installere i ytterligere en laptop i nær fremtid :p. Prisen på sistnevnte ser ut til å være litt over 250 for hver 8GB modul. Om man kjøper de enkeltvis så får man det under 350kr grensa uten juksing også. Frakt er som regel alltid gratis fra kinesiske selgere for små komponenter som dette. Det eneste problemet er leveringstid, men jeg har det som regel ikke så veldig travelt når det kommer til slikt. Tåler å vente et par uker.

 

Egentlig så er det ikke prisen i forhold til norske priser som var avgjørende, men heller at det var begrenset tilgjengelighet i norske butikker. Jeg kunne muligens ha fått ting litt billigere, men om det er mulig, så velger jeg moduler fra kjente merker som samsung eller kingston selv om de kanskje koster en 10-20 kr mer.

 

redigert: når jeg sjekker så er faktisk ikke prisen på DDR3 SODIMM betydelig mye mer her hjemme. Forskjellen øker vel mer og mer jo mindre populær teknologien blir her til lands. Jeg er kanskje litt gjenbruksorientert. Liker ikke å kaste ting som fremdeles er brukbart, og det er mange som kan ha nytte av en litt eldre C2D laptop så lenge den får litt mer RAM i seg :p

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...