Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på 1P matte standpunktkarakter


Anbefalte innlegg

Jeg trenger synsspunkt fra noen utenifra.

Jeg går voksenopplæring for å få studiekompetanse. I hele år har jeg jobbet mot å få en 4er i standpunkt for jeg vil inn på lærerstudie. Dette er noe jeg sa fra om til faglærer fra starten av så hun har vært klar over dette hele veien.

Jeg fikk 4 i standpunkt til jul. Etter jul har vi hatt tre små prøver med del 1 (uten hjelpemidler) og del 2 (med hjelpemidler). Har fått disse karakterene 2+, 3-, 1/2, 2, 2+, 2. Hun har sagt at hun ser på hva vi fikk til jul i standpunkt når hun setter sommerkarakteren. På tentamen fikk jeg 3- og 4/5. Når jeg har falt ned fra 4 til 2 har hun ikke tatt meg til side, ikke begrunnet, ikke spurt om hva jeg trenger hjelp til. Når jeg i dag fikk vite standpunkt karakter som er 3 så spurte jeg om jeg kunne ta en vippeprøve hun sa nei, spurte om jeg kunne ta en ekstra prøve og hun sa nei. I tilegg så sa hun at hun egentlig hadde tenkt å sette 2 på meg.

Vet dette ikke angår meg men en annen elev i klassen hadde 1/2, 2, 2+, 2, 3, 3 og på tentamen fikk hun 1/2 og 2+ og hun får 3 i standpunkt. Syntes det er feil at jeg skal få 3 da.

Burde jeg klage? Hvis ja, tar jeg gjerne i mot tips på hvordan jeg burde klage? Vet at jeg bare har 10 dager på meg. I tilegg så har læreren aldri forklart meg hvorfor jeg fikk de karakterene jeg fikk. Når jeg fikk tilbake prøven med 1/2 så satt jeg og gråt i klasserommet og hun ga fullstendig faen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matte er vel noe av det vanskeligste å klage på, gjennomsnittet av prøvene etter jul er så langt under 3 at jeg ville ha vært godt fornøyd med 3'er i standpunkt. En del av tentamen med 4'er hjelper ikke nok.

 

Den andre eleven du nevner har kanskje en noe svakere 3'er enn deg, men all den tid standpunktkarakterer er heltall vil det ikke være så synlig.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har noe særlig å vinne på å klage her. Det ville ikke vært rimelig å gi deg en toer når du har gjort det såpass mye bedre på tentamen, men totalt sett ligger du nok i underkant av en treer dette semesteret.  

Skrev litt feil lenger opp. Den ene 2ern er en 3- og jeg har karakteren til jul som er 4 som læreren tar med i beregningen :)

Lenke til kommentar

 

I tilegg så har læreren aldri forklart meg hvorfor jeg fikk de karakterene jeg fikk.

Kanskje fordi du ikke hadde nok rette på prøvene? Som igjen er fordi du ikke kan det du skal kunne for å få en høyere karakter i matte?

 

Greia er at jeg kan pensumet. Men øvd en uke i forveien. På den ene prøven fikk halve klassen stryk. det sier jo litt om læreren også. syntes det er rart at lærern ikke har prøvd å tilrettelegge.

Lenke til kommentar
Den hvor halve klassen strøyk var det noe som ikke var gått igjennom av læreren ja..

Det er jo dårlig, men det er læreplanen og boka som er pensum, ikke bare det som gjennomgås i timene.

 

(Noen ganger når elever sier dette skyldes det at de ikke kan bruke det de har lært i praksis.)

 

i tilegg så virker det som at læreren ikke vil gi meg en bra karakter. :(

Bruker ikke læreren en poengskala som er like for alle elevene?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Den hvor halve klassen strøyk var det noe som ikke var gått igjennom av læreren ja..

Det er jo dårlig, men det er læreplanen og boka som er pensum, ikke bare det som gjennomgås i timene.

 

(Noen ganger når elever sier dette skyldes det at de ikke kan bruke det de har lært i praksis.)

 

i tilegg så virker det som at læreren ikke vil gi meg en bra karakter. :(

Bruker ikke læreren en poengskala som er like for alle elevene?

 

Det vet jeg ikke. gikk igjennom flere av prøvene. der står det ikke poeng der står det kun karakter..

Lenke til kommentar

Ser ut til at du kan klage på grunnlag av manglende uderveisvurdering. (Forskrift til opplæringslova, §3-11)

Det som er problemet med å klage er at du bare kan klage på karaktergrunnlaget og ikke selve karakteren. Og selv om du får medhold i klagen er det ikke sikkert at du får justert opp karakteren.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du kan klage på grunnlag av manglende uderveisvurdering. (Forskrift til opplæringslova, §3-11)

Det som er problemet med å klage er at du bare kan klage på karaktergrunnlaget og ikke selve karakteren. Og selv om du får medhold i klagen er det ikke sikkert at du får justert opp karakteren.

Okei, hvordan klager jeg på dette? Og hvordan blir det når jeg evt ikke kan få satt karakteren opp?

Lenke til kommentar

Ser ut til at du kan klage på grunnlag av manglende uderveisvurdering. (Forskrift til opplæringslova, §3-11)

Det som er problemet med å klage er at du bare kan klage på karaktergrunnlaget og ikke selve karakteren. Og selv om du får medhold i klagen er det ikke sikkert at du får justert opp karakteren.

for læreren f.eks når vi hadde geometri så gikk hun igjennom kapittelet. men det sto ingenting om hvordan man måler liter av et basseng når vannet skal gå opp til 10 cm før kanten og kanten er x antall cm høy. og hun har ikke fortalt hvordan man regner ut f.eks med en duk oppg med masse rundinger inni og hvordan man da regner ut kun disse rundingene. :/ hun lærte oss ikke forskjell på når du skal finne en side av en trekant med ligning  eller når det er pytagoras. og har spurt mange spm + hvert i hver eneste time og hun svarer på alt mulig annet.

Lenke til kommentar

 

Ser ut til at du kan klage på grunnlag av manglende uderveisvurdering. (Forskrift til opplæringslova, §3-11)

Det som er problemet med å klage er at du bare kan klage på karaktergrunnlaget og ikke selve karakteren. Og selv om du får medhold i klagen er det ikke sikkert at du får justert opp karakteren.

for læreren f.eks når vi hadde geometri så gikk hun igjennom kapittelet. men det sto ingenting om hvordan man måler liter av et basseng når vannet skal gå opp til 10 cm før kanten og kanten er x antall cm høy. og hun har ikke fortalt hvordan man regner ut f.eks med en duk oppg med masse rundinger inni og hvordan man da regner ut kun disse rundingene. :/ hun lærte oss ikke forskjell på når du skal finne en side av en trekant med ligning  eller når det er pytagoras. og har spurt mange spm + hvert i hver eneste time og hun svarer på alt mulig annet.

 

Matte er ikke et puggefag. Det er ikke slik at du skal "huske" hvordan du skal løse hver oppgave, men anvende gammel kunnskap på en ny måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ser ut til at du kan klage på grunnlag av manglende uderveisvurdering. (Forskrift til opplæringslova, §3-11)

Det som er problemet med å klage er at du bare kan klage på karaktergrunnlaget og ikke selve karakteren. Og selv om du får medhold i klagen er det ikke sikkert at du får justert opp karakteren.

for læreren f.eks når vi hadde geometri så gikk hun igjennom kapittelet. men det sto ingenting om hvordan man måler liter av et basseng når vannet skal gå opp til 10 cm før kanten og kanten er x antall cm høy. og hun har ikke fortalt hvordan man regner ut f.eks med en duk oppg med masse rundinger inni og hvordan man da regner ut kun disse rundingene. :/ hun lærte oss ikke forskjell på når du skal finne en side av en trekant med ligning  eller når det er pytagoras. og har spurt mange spm + hvert i hver eneste time og hun svarer på alt mulig annet.

 

Matte er ikke et puggefag. Det er ikke slik at du skal "huske" hvordan du skal løse hver oppgave, men anvende gammel kunnskap på en ny måte. 

 

ja det vet jeg. og kan nesten alt i pensum. men når prøvene kommer så hopper alt stoffet ut av hodet mitt. og gjør litt matte hver eneste dag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg vet ikke om du kommer igjennom med en klage. Det vet ingen her på forumet. Du bør nok prate med læreren din om dette, men det må skje kjapt for det er nok en frist å ta i betraktning.

Hvis du ikke kommer inn på lærerstudiet, ikke bli redd; Det er flere, faktisk mange måter å bli lærer på. Jeg lister opp noen:

Adjunkt:
Bachelor i samfunns- og idrettsvitenskap (120 poeng idrett + 60 poeng valgfritt årsstudium) og så PPU.
Bachelor i kunstfag (drama, musikkvitenskap, annen kunst med praktisk komponent) og så PPU

Med disse variantene blir du lektor:
Mastergrad i sosiologi eller statsvitenskap + PPU (Gir undervisningskomp. i samfunnsfag)
Mastergrad i nordisk, fransk eller engelsk + PPU  (master i nordisk gir undervisningskomp i norskfaget)

Ekstremvariant (ikke å anbefale), for å bli adjunkt:
Få 180 studiepoeng hvorav 60 poeng gir undervisningskompetanse, innen opptak til PPU høsten 2018
Jeg har vært i dialog med opptakskontor for PPU, og de har fortalt at kravet om mastergrad i allmenne fag
er utsatt til... ja faen heller her er sitatet:

Regjeringen informerte i dag om at kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er utsatt til 2019. Det innebærer at søkere som ikke har fullført mastergrad kan få opptak til PPU også i 2017 og 2018. Overgangen til det nye opptakskravet er dermed forlenget med to år i forhold til det opprinnelige vedtaket.


Sakset ut dette fra en epost :
Ja, slik opptakskravet er i dag før det nye trer i kraft, så krever vi ikke at de 180 sp utgjør en grad.
 

Endret av sabelpikk
Lenke til kommentar

En bachelor i kunst eller idrettsfag kan du spe på med andre årsstudier som gir undervisningskompetanse. Du kan sågar ta nordisk, historie (2) og samfunnsfag på internett:

1: https://studietilbod.hivolda.no/nn/program/norar-avg (Nordisk, pris: 16 000 kr)

2: http://www.nord.no/no/studier/historie-arstudium-nettbasert (Historie, pris: kun semesteravgift og pensum)

3: https://studietilbod.hivolda.no/nn/program/srs1n-avg  sammen med denne: https://studietilbod.hivolda.no/nn/program/srs2n-avg  (Samfunnsfag, 30x2 studiepoeng. Pris: 16 000 kr)

Edit: Alle tre årsenhetene over gir rett til støtte fra lånekassa

Endret av sabelpikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...