Gå til innhold

Vurdere pris på disse specsa?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke peiling på datamaskiner men er ute etter en billig gamer hvor jeg har muligheter for å oppgradere. Kompisen min har en han gjerne vil kvitte seg med og han selger med skjerm, mus, tastatur osv. 

 

Kabinett: Cooler Master Storm Stryker Big Tower

Strømforsyning: Corsair TX 850W PSU
Prosessor: AMD FX-6100 6-Core 3.3Ghz
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB CL9 Heatspreader 2x 4GB
Skjermkort: MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA Twin Frozr III 
Intern Harddisk: Seagate Barracuda 1TB 3.5"
Hovedkort: Gigabyte GA-970A-UD3 Socket-AM3+ USB 3.0
SSD: Corsair SSD Force Series 3 90GB 2.5"
Kjøling: Corsair H60 Hydro Series CPU kjøler

 

Følger også med Philips 23 tommer, LED skjerm (VGA,DVI) Razer Deathadder Respawn, Steelseries musematte, Razer Lycosa Mirror tastatur, Lite-On DVD+RW CD-ROM

 

Han spør om 6k for denne pakken, er det verdt det? 

 

På forhånd takk til dere som gidder å ta dere tid til å hjelpe meg. =) 

Hublit
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synst ikkje alder er irrelevant. Alt forfaller.

Du kan ikkje ta like mykje for eit nesten 2 år gammelt gtx 980 som eit som er nesten nytt.

 

Jo meir du bruker det jo dårlegare vert det.

 

Et 980 har reklamasjonstid på 5 år, og er utdatert som gamingkort 5 år etter launch. Og, nei - det yter akkurat det samme selv om det er mye brukt, kontra lite. Jeg kan være enig i at dersom du sammenligner noe nesten splitter nytt med noe 2 år gammelt av samme type kan du argumentere for en liten forskjell, men noe mer enn et par hundrelapper er det ikke snakk om - men hvorvidt et kort er et halvt år gammelt eller to er ikke så nøye.

Lenke til kommentar

Toppmodeller holder seg sjeldent i pris to år etterpå. Da er dei ofte erstattet av nye og betre modeller.

Er to år gamle modeller med 3 år igjen av reklamasjonsretten verdt like mykje som eit nytt med 5 år reklamasjonsrett?

 

Anbefaler trådstarter å sjå etter ca 1-2 år gamle riggs med greie specs. No som gtx 1070 og 1080 kjem om ei lita stund satser eg på at det er litt sannhet i det nvidia seier, at ytelsen er enormt betre ein dei gamle. Kanskje benchmarks i aktuelle spel kjem snart, slik at vi ser aktuell ytelse versus gtx 900 serien.

Det burde bety litt for prisane på brukte gtx 970 og 980.

 

Gtx 660 er gammelt og greier ikkje å gi tilfredsstillande ytelse i nye spel.

Nokre synst amd prosessorer er ok. Eg likte amd, og gjer det endå, men eg vart veldig skuffet da dei lanserte fx-serien bulldozer. Dei var dårlegare enn lovet og derfor kjøpte eg intel. Eg eigen enn fx-8150 endå.

Strømforsyning, hdd og ssd i den riggen er lite verdt. Hovedkortet virker men mangler nye tilkoblinger.

Brukt tastatur og datamus tør eg ikkje anta pris på fordi det kjem heilt an på korleis det ser ut.

Eit raskt søk i google seier at modellene er ca 5 år gamle eller eldre.

 

Eg ville ikkje betalt meir enn 3000,-, kanskje 3500,-.

Lenke til kommentar

980 er vel ikke erstattet av noe, for å ta den diskusjonen. 980ti la seg over i pris og ytelse, og presset ikke prisen ned på 980. Tvert imot har vel dollarkursen gjort at 980 er mer verdt i NOK i dag enn ved launch. Nyprisen på 980 avgjør hva en kan få for et brukt kort, samt hva andre selger dem for. De fleste spør ikke om når kortet er kjøpt, bare om du har kvittering eller ikke.

Brukt 970/980 er kanskje ikke så dumt i dag. Både 7970 og 290(x) ble solgt svært billig, da det plutselig ble overflod av dem på bruktmarkedet fordi "alle" skulle oppgradere og/eller kvitte seg med bitcoinmaskiner samtidig. Det kan meget godt være tilfelle også nå.

At nvidia plutselig skal lansere "superkort" er tvilsomt. De har hatt muligheten før, men bare lansert krøplingkjerner som var akkurat såpass mye bedre at det var verdt bryet for de som satt på to generasjoner gamle kort. Det mest realistiske er tilsvarende gap som fra 780ti->980, og 780ti er et bedre kort enn 970. Dermed tenker jeg at 1070 legger seg mellom 980 og 980ti et sted. Prismessig tør jeg ikke tippe eksakt, men 3500-4000kr ved launch, kanskje? Det overrasker meg stort om de som i dag handler 970 til 2500kr eller 980 til 3000kr brukt kjøper katta i sekken.

Lenke til kommentar

Er to år gamle modeller med 3 år igjen av reklamasjonsretten verdt like mykje som eit nytt med 5 år reklamasjonsrett?

Kommer vel an på om du planlegger å beholde disse to år gamle komponentene mer enn tre år frem i tid?

 

Som du også sier, GTX 660 er ikke noe du ønsker å sitte på i dag, dog litt avhengig av hva du skal spille. Ellers er ikke maskinen i førstepost så hakkende gale. Det kan være en helt kurant gamingmaskin, men ikke til 6000 brukt.

 

Her er til sammenligning hva et ca tilsvarende oppsett vil koste i dag. Denne listen ekskluderer mus, matte og tastatur da disse var vanskelige å finne, og uansett er forbruksvare i mine øyne og ikke noe jeg ville funnet på å betale penger for å kjøpe brukt. Strømforsyningen er noe svakere, men like fullt plenty. 850W i det oppsettet hans er overkill uten SLI/Crossfire. Hovedkortet er noe kjipere uten at jeg skal påberope meg for mye kunnskap om AMD-hovedkort. Ellers har dette oppsettet bedre skjermkort, bedre prosessor og noe mer plass på SSD. Inneholder også vannkjøling, noe jeg virkelig ikke ser behovet for i dette oppsettet.

 

Prisen på hele røklet er 8000. Jeg hadde bydd 3000 for maskin inkl skjerm eks mus, matte, tastatur og GTX 660. Deretter hadde jeg kjøpt et R9 380 samt mus, tastatur og matte etter egen smak og behag, og kanskje en ekstra SSD på 250 eller 500 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...