Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har lenge slitt med flass og irritert hodebunn. Dette gjør at hodebunnen ofte klør, som igjen generer masse flass.

 

Jeg slet aldri med dette før, men det er noe som har kommet de siste årene. På de verste dagene er det rett og slett bare "deilig" å lugge meg selv med stor makt. Det gir en slags frysning i hodebunnen og det føles nesten som å knekke fingre (ikke brekke). Flassene er relativt store flak som etter de løsner fra hodebunnen legger seg i håret. Jeg har ingen hårtap og relativt "grei" mengde hår. 

 

Tiden før jeg fikk disse problemene brukte jeg head and shoulders. I senere tid hørte jeg av en venninne som igjen kjenner en "velkjent frisør" som hadde sagt at å bruke head and shoulders over lengre tid, vil ødelegge hodebunnen din. Head and shoulders er rett og slett så sterk at den, i tillegg til å fjerne flass, reduserer hodebunnens evne til å produsere "fuktighet". 

 

Jeg ble litt skremt av dette og tenkte at jeg skulle gå over til en mildere sjampo. Jeg startet å bruke den som testene anbefalte, nemlig Rema 1000 egne sjampo. Etter en stund merket jeg at jeg hadde startet å flasse. Jeg prøvde å vaske mer grundig, både med påføring av mer og mindre sjampo-mengder, men dette ga dessverre ingen resultat. 

 

Jeg tok så turen til apoteket og kjøpte Fungoral. Denne hjelper litt, men fjerner ikke problemet. Fungoral har jeg brukt i litt over et år, men fremdeles har jeg en irritert hodebunn. 

 

Spørsmålet: Er hodebunnen min "ødelagt" eller burde jeg holde ut lengre for at problemet fikser seg selv? 

 

Alternativet er å gå tilbake til head and shoulders, men optimalt sett ønsker jeg å ha en frisk hodebunn som ikke trenger en spesiell type produkt for å fungere. 

 

Noen tanker, innspill eller meninger om dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Head and shoulders har vært under kritikk i alle år. Tror flere har fått ødelagt hodebunn av dette produktet.

 

Gå til fastlegen og få henvisning til hudlege. Så slipper du flere år med mulig feil "egenbehandling". Har selv vært oppgitt over meg selv over å ikke ha brukt hudlege før. Mange år med irritasjon, som kunne vært løst før.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Har faktisk lenge vurdert å gå til legen, men blir som vanlig bare utsatt. 

 

Det er ikke noe forskjell på årstid. Det var det første jeg tenkte i fjor vår, og jeg gledet meg til sommer, sol og forhåpentligvis frisk hodebunn, men dessverre ble det ingen realitet. Eneste som "hjelper" er å klippe meg relativt kort. Det lindrer irritasjonen i en kort periode.

 

Men tusen takk for tilbakemelding. Jeg skal avtale en time hos legen når eksamensperioden er over.  

Lenke til kommentar

Det høres ut for meg som du har et klassisk tilfelle av psoriasis i hodebunnen. I vanlige shampoer finnes det stoffer og kjemikalier som kan plage deg oppimot 3 mnd, spesielt hvis du har psoriasis! Og dette gjelder for hver gang du bruker den (siden du nevnte rema 1000 shampoen.. kan ikke tenke meg at denne er fri fra disse stoffene).

 

Du burde prøve en aloe vera shampo, eller en shampo lagt for psoriasis.

 

Når du har fjernet irritasjonen, kan det være en ide å bruke for eksempel Seaqiq eller andre saltvannsprodukter + få sol på hodebunnen. Dette dreper psoriasisen og vil gi deg naturlig hodebunn igjen.

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen. Beklager seint svar. Er midt i en eksamensperiode. 

 

Hvis jeg googler "psoriasis" ser dette ikke ut som noe jeg har. Selv ikke milde eksempler. For et utrent øye (les, mitt) er vel dette mer en hudsykdom som kan oppstå hvor som helst på kroppen. Personlig har jeg ikke samme utslettet som psoriasis-pasientene. 

 

Men jeg skal absolutt vurdere å gå til innkjøp av aloe vera shampo. Kan vel umulig skade noe mer. 

 

Jeg skal kontakte legen når jeg er ferdig med eksamenperioden og har flyttet hjem.

 

Kan poste svarene jeg får der i fra, for andre som eventuelt sliter med det samme :)

 

Takk igjen! 

Lenke til kommentar

Du kan også prøve "no poo"-kuren, som innebærer ingen bruk av shampoo over en lengre periode. Kuren gjør sånn at hodebunnen kommer tilbake dens naturlige pH-verdi, noe som mange ulike shampooer pleier å ødelegge. Istedenfor å bruke shampoo kan du masere hodebunnen når dusjer, eller bruke oliven- eller kokosolje. Jeg prøve dette for noen år siden, og de ble håret både mykt, og flassen ble borte. 

Lenke til kommentar

Det er allerede prøvd, Mladic. Det resulterte i at jeg måtte bryte, da det rett og slett ble for mye flass og hodet hadde en konstant kløe/irritasjon. Mellomrommene fra da jeg selv føler jeg må dra hardt i håret ble mindre og til slutt satt jeg bare å dro meg i håret helt til jeg kastet inn håndkle og vasket det med sjampo.  Veldig godt og logisk forsalg da :)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Beklager seint svar. Er midt i en eksamensperiode. 

 

Hvis jeg googler "psoriasis" ser dette ikke ut som noe jeg har. Selv ikke milde eksempler. For et utrent øye (les, mitt) er vel dette mer en hudsykdom som kan oppstå hvor som helst på kroppen. Personlig har jeg ikke samme utslettet som psoriasis-pasientene. 

 

Men jeg skal absolutt vurdere å gå til innkjøp av aloe vera shampo. Kan vel umulig skade noe mer. 

 

Jeg skal kontakte legen når jeg er ferdig med eksamenperioden og har flyttet hjem.

 

Kan poste svarene jeg får der i fra, for andre som eventuelt sliter med det samme :)

 

Takk igjen! 

 

 

Selv om det ikke ser ut som noe du har, så vil jeg tro du har det.

Det finnes flere hundre forskjellige psoriasis-typer og alle har forskjellige karakterttrekk og utløsermekanismer. Feks er noen kun i hodet, fingrene, hendene, knærne osv osv...

Lenke til kommentar

Det er allerede prøvd, Mladic. Det resulterte i at jeg måtte bryte, da det rett og slett ble for mye flass og hodet hadde en konstant kløe/irritasjon. Mellomrommene fra da jeg selv føler jeg må dra hardt i håret ble mindre og til slutt satt jeg bare å dro meg i håret helt til jeg kastet inn håndkle og vasket det med sjampo.  Veldig godt og logisk forsalg da :)

I det siste har jeg hatt en del flass og kløe, og da har jeg kjøpt meg en aloe vera gelé. Jeg har masert inn aloe veraen i hodebunnen og latt det stå i 30 minutter før jeg dusjet, og vasket vekk med en mild sjampoo. Flassen og kløen har redusert en del, og det ser ut som det virker. Kunne dette være noe for deg?

Lenke til kommentar

Det kan være psoriasis som Corey sier, men det kan også være seborè. (https://no.wikipedia.org/wiki/Sebore)
Har slitt med dette selv, og leger jeg har hatt opp gjennom årene har satt forskjellige diagnoser på hodebunnproblemene mine. 
Har blant annet prøvd diverse flass-sjampoer, hodebunn-oljer, matoljer, Fungoral og andre spesial-sjampoer, men det var først når jeg begynte å gjøre skikkelig research på nettet selv at jeg fant ut det var seborè, en type eksem. 

Jeg bestilte en sjampo som heter Selukos, og tok mellom 5-10 kurer med den fordelt over ett års tid og nå er hodebunnen min helt fin.
https://www.apotek1.no/produkter/selukos-25mg-ml-sjampo-100ml-3541p 

Brukte ca. halve flaska før jeg ikke hadde behov for den mer. Bruksanvisning følger med.

Dersom du ikke har noe imot det kan det også hjelpe å fjerne håret over en periode slik at hodebunnen får puste.

Lenke til kommentar

Flass er ikke så veldig unaturlig om man dusjer med sjampo daglig uten å bruke kosmetisk fjas i tilegg.. Kroppen produserer fett som holder kroppen naturlig fin.. Om man må dusje daglig anbefaler jeg å bruke en balsam med olje i for å beholde fuktigheten i huden samt ungå sjampo, vask håret bare med balsam..

 

Ett annet alternativ er å dusje mer skjelden og la kroppen produsere naturlig fett ut i huden på hodet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...