Gå til innhold

KOMMENTAR: – Det handler om å slippe å tenke på datakvotene


Anbefalte innlegg

 

"Egentlig handler dette om å bruke vettet før man klager".

 

Jeg regner med at alle forstår at Norge med 5 mill innbyggere, landstørrelse og utfordrende topografi ikke vil kunne oppnå samme prisnivå som f.eks Danmark. Og det uansett om konkurransen skulle være optimal.

 

Og jeg er klar over at kapasitet er viktigere i dag en dekning på mange måter, noe som gjør at man selv med befolkningstetthet som i Danmark faktisk må investere i forholdsvis mange nye basestasjoner.

 

Det er fremdeles mange i Norge som ikke har hverken skikkelig bredbånd eller mobildekning, eller mobildekning som kun kan brukes til tale, - i realiteten alt for mange. Og så klager vi på priser som vi faktisk har god råd til å betale. Det var en i Nordland som eneste dataforbindelsen han hadde var ISDN. Telefonregninga pr mnd var ca 18 000 kr. 

 

For meg er faktisk ikke prisene et problem i det hele tatt - men at 4G-dekning (uansett operatør) er direkte tilfeldig utenfor bykjerner/tettsteder er et reelt problem. Det er da jeg har bruk for 4G dekning, ikke når jeg er hjemme eller på kontoret. Så jeg betaler gjerne 400 - 600 kr mnd, dersom man kan få på plass skikkelig dekning (ikke tilfeldig dekning som idag). 

 

Det er vel ingen som klager på prisene som sådan, men manglende kvote. Kan de ikke droppe å bygge ut hastigheten og konsentrere seg om kvote og dekning for samme pris?

Hastighet og kvote henger sammen. Jo høyere hastighet de bygger, jo større kvoter kan de selge uten at nettet kveles av at mange bruker mye data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde problemet med datakvote med Telenor forrige måned ...

Har datakvote på 10 gigabyte på bedriftsabonnementet.

Ei frihelg "skulle eg berre" sjå slutten på ein fotballkamp på stream hos svigerforeldre som ikkje har tilgang til internett via "fastlinje". Det eg ikkje visste var at datakvoten min nesten var brukt opp. Og når det då vart bleieskift, så vart telefonen liggande å streame i over ein time.

 

Om SMS-varsel kom før telefonen vart gløymd, eller før veit eg ikkje - for med stream i fullskjerm, så ser eg ikkje den ...

 

Det vart 960 megagyte til 1 krone pr megabyte ...

 

Og moralen er, aldri finn på å bytte bleier  :wee:

Lenke til kommentar

"Egentlig handler dette om å bruke vettet før man klager".

 

Jeg regner med at alle forstår at Norge med 5 mill innbyggere, landstørrelse og utfordrende topografi ikke vil kunne oppnå samme prisnivå som f.eks Danmark. Og det uansett om konkurransen skulle være optimal.

 

 

Er farlig å bruke begreper som "aldri kan". Det var visst en kjent IT-personlighet som falt i den fellen på minnekapasitet vil historiebøkene fortelle oss om.

 

Jeg forstår at det kan være lett å falle i slike feller. Men, for å gi noen hint om framtiden, så vet du jo lite om hvilken kommunikasjonsteknologi som foreligger f.eks. 15 år fram i tid. Det er jo klart at man behøver lavere-frekvente bølger for å nå en hver krik og krok. Men, husk at vi har fiber til mange husstander i dag. Plutselig en dag så muliggjør det kanskje å nytte dette fellesskapets nettverk i et kollektivt opplegg.

 

Man har også en del lite prøvde teknologier her til lands.

 

Kan selvfølgelig for lite om slikt, men det er jo et og annet allerede, og utstyret for å tilby WiFi til sine nærmeste naboer finnes jo "i et hvert hjem" da. Kraftigere antenne så tjener man kanskje flere enn i dag. Her noen trådløsteknologier som eksempler kun:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/WiMAX

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Li-Fi

 

 

 

 

 

 

640K ought to be enough for anybody.
Endret av G
Lenke til kommentar

 

"Egentlig handler dette om å bruke vettet før man klager".

 

Jeg regner med at alle forstår at Norge med 5 mill innbyggere, landstørrelse og utfordrende topografi ikke vil kunne oppnå samme prisnivå som f.eks Danmark. Og det uansett om konkurransen skulle være optimal.

 

 

Er farlig å bruke begreper som "aldri kan". Det var visst en kjent IT-personlighet som falt i den fellen på minnekapasitet vil historiebøkene fortelle oss om.

 

Jeg forstår at det kan være lett å falle i slike feller. Men, for å gi noen hint om framtiden, så vet du jo lite om hvilken kommunikasjonsteknologi som foreligger f.eks. 15 år fram i tid. Det er jo klart at man behøver lavere-frekvente bølger for å nå en hver krik og krok. Men, husk at vi har fiber til mange husstander i dag. Plutselig en dag så muliggjør det kanskje å nytte dette fellesskapets nettverk i et kollektivt opplegg.

 

Man har også en del lite prøvde teknologier her til lands.

 

Kan selvfølgelig for lite om slikt, men det er jo et og annet allerede, og utstyret for å tilby WiFi til sine nærmeste naboer finnes jo "i et hvert hjem" da. Kraftigere antenne så tjener man kanskje flere enn i dag. Her noen trådløsteknologier som eksempler kun:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/WiMAX

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Li-Fi

 

 

 

 

 

 

640K ought to be enough for anybody.

Om ca. 10 år fremover i tid er det nok Li-Fi som står for mesteparten av mobilt bredbånd.

Hvorfor fortsette å lete etter dårlige frekvensområder, når man kan gå rett på lys for å sende

og motta data ubegrenset? Li-Fi er på mange måter trådløst fibernett, med helt ubegrenset kapasitet.

Endret av Stars
Lenke til kommentar

....snip

WiMax er i realiteten død som teknologi. Alle aktører som brukte WiMax eller arbeide med utviklingen har i realiteten satt døra på kroken.

 

LiFI er en spennede teknologi, men som all overføringsteknologi basert på lys har den noen ulemper.

 

Ja, det er dristig å si "aldri kunne bli", men teknologi som vil redusere kostnadene i Norge, vil også redusere kostnadene i andre land, i noen tilfeller ennå mer radikalt. Tenk hva fellesskapet nettverk vil kunne medføre av kostnadsreduksjon i f.eks Danmark. Det er noen faktorer som uansett teknologisk nyvinninger etc faktisk vil medføre forskjeller.

 

Det som dog kan gjøre det like billig er sterkt sentralisering - det motvirker effekten av topografi. Så muligheten er der.

 

Når det gjelder lavfrekvente bølger så er problemet at kapasiteten er ekstremt mye lavere. Jeg har vært radiomann (radioamatør og telegrafist fra forsvaret) i deler av mitt liv, fram til en 15 år siden, så jeg vet litt om kapasitet på lave frekvenser - selv med komprimering. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder lavfrekvente bølger så er problemet at kapasiteten er ekstremt mye lavere. Jeg har vært radiomann (radioamatør og telegrafist fra forsvaret) i deler av mitt liv, fram til en 15 år siden, så jeg vet litt om kapasitet på lave frekvenser - selv med komprimering. 

 

 

 

Måtte bare nevne lave frekvenser, fordi det er jo hva det gamle NMT-nettverket som ICE.net fikk mye av frekvenskvotene fra og med de fordeler det vil gi. F.eks. å nå langt utenfor kysten, og det at det også vil ha den fordelen at det når litt dypere inn i fjellheimen. Er jo ikke perfekt det heller, så er jo derfor man ikke anbefales å gå uten kart og kompass i påskefjellet eksempelvis.

 

Men, poenget var å nevne at det gir et lite bidrag det også.

 

Du har helt rett, og det er sikkert en fordel å ha vært radiomann, men dette er også noe man får litt med seg om man har lært litt fysikk på skolen. Ikke nødvendigvis selve sluttkonklusjonen om det, for der er omtalen av NMT-frekvensene betydelig nyttigere for folk, for å kunne lære. I fysikken så må man vel ha enda mer spesiell interesse for å se det selv, når man kun får en kjapp innføring i det på videregående skole.

 

Men, når bølgelengden av dette radiolyset blir tett nok så får man overført raskere. Og det er jo å gå motsatt vei med NMT-frekvensene. Men lengrebølgede frekvenser vil nå mye lengre. Se bare til noe mer håndfast som gamle radioapparater, som ikke er særlig egnede frekvenser til datatrafikk. Eller se også til de aller nyeste WiFi-router'ne som har en veldig høy frekvens. I teorien så skal du kunne gå kortere vekk fra huset du bor i før signalet blir utilfredsstillende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har jeg klippet linjen til Telenor. OneCall mobilt bredbånd 50 GB med tre simkort til 449 og Hello til en hundrings måneden. Funker utmerket for meg.. Økte datakvoten med 2,5 ganger prisen gikk ned med kr 200,- og jeg fikk et ekstra simkort. Da har jeg to faste og en mobil ruter. Kvoten holder med litt forsiktighet, nå kan jeg se noen filmer og litt serier. Det kunne jeg ikke med Telenor.

Lenke til kommentar

For å løse problemet med ekstrembruk og overbelastning som vil kunne oppstå ved fri datakvote, så kunne de innført dagskvote med høy hastighet og redusert hastighet resten av dagen når kvoten var oppbrukt. Det kunne selges forskjellige abonnement med variasjon i dagskvoten (og topphastighet) og variasjon i redusert hastighet. Eksempler:

- Case 1 - billig abonnement: 500 MB @ 20 mbit, 1 mbit redusert hastighet.

- Case 2 - medium abonnement: 2 GB @ 50 mbit, 3 mbit redusert hastighet.

- Case 3 - premium/topp abonnement: 10 GB @ maks hastighet, 6 mbit redusert hastighet.

 

Dette er isåfall en løsning jeg ville finne akseptabel og mye bedre enn dagens forferdelige kvoteløsning.

Lenke til kommentar

Jeg tilhører den kategorien som bryr seg filla om jeg er på LTE, 3g, h eller h+ eller gudene vet hva for nett til mobilen min.. I de aller fleste tilfeller fungerer disse hastighetene mer enn godt nok for å se litt nyheter, laste ned noen vedlegg eller se et tv-program/serie på netflix eller tilsvarende.. Faktisk har jeg skrudd av LTE på telefonen min fordi det etter min erfaring bare gir et mer ustabilt nett hver hvor jeg bor.. Telefonen skifter så ofte mellom 4G og 3G at det går utover både samtaler og dekning.

 

Personlig synes jeg den enorme satsingen på høy hastighet ikke har noe for seg. For meg ville det vært mye mer nyttig å ha en fast sum å betale for helt fri databruk, så kan heller de som absolutt ikke kan vente 4 sekunder på å laste ned et vedlegg til en epost betale litt ekstra for dette :)

Lenke til kommentar

Endelig fri roaming i EU. Er sjømann og hører nå på norsk radio til ankers utenfor Southamton UK. Helt uten problemer. Dette kunne vi ikke gjøre før, og det er helt hærlig. Det gjør absolutt ingenting at abonement prisen økte med 100 kr. Endelig kan jeg glemme å skru av og på roaming hele tiden. Etter Telenors undersøkelser bruke vi ca 0,5 gig for 8 timers lytting på radio. Har kun 5 gb abonement, men jeg tror det skal holde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...