Gå til innhold

DVD Jon unlocks iTunes' locked music


dvj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, litt rart at han ikke venter til rettsaken er ferdig før han gjør dette, men men det er nå hans valg.

 

Ingenting ulovlig så vidt jeg kan se, men så kjenner jeg ikke så godt til fransk lov at eg skal uttale meg skråsikkert.

 

Sikkert noen der ute som blir glad for dette, det blir jo mulig å spille musikken fra iTunes med Linux med mindre tap av lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Hehe.. Javell-javell.. :]

 

Jeg var på et Trusted Computing og DRM seminar for litt siden (Med OX CompSoc) og der var dystre fremtids-utsikter. Jeg takler ikke forklare alt nå men det er et system med en såklat "fritz chip" i bunnen av systemet som verifiserer all hardware helt opp til software nivå.

 

På denne måten vil det bli umulig å gjøre som Jon sitt program gjør nå. (Eller, iallfall om programmet er skrevet skikkelig). De folkene som lager program osv kan velge hvilken hardware de vil støtte. Det betyr at hvis du har en video-kort som "lekker" informasjon til en annen kilde, kan de stenge ute dette videokortet - i selve DRM lukkede videofila.

 

De kan bare gi tilgang til "trusted" kort - noe som vil bety helvette for oss linuxbrukere. :( ++ Jeg burde skrive ned et par sider om hvordan det systemet fungerer - siden dette ble litt vel enkelt.

 

Uansett, uffameg stygge DRM... (Selv om grunntanken med Fritz Chip'en er ganske stilig og sofistikert.. Den gir nemlig eksterne hackere utrolige problemer til å hacke maskina di)..

Lenke til kommentar
Heller lettere. Klarer de å autentifisere seg som f eks OS-leverandøren kan de roote boxen din på et helt annet nivå enn det som per dato er mulig. Død over Fritz.

Ikke for oss linuxbrukere du - nei... Vi lar ikke noen komme inn utenom de vi selv setter som trusted.. Men ja, jeg vil ikke ha noe av det sikkerhetsdrittet. Det blir FOR enkelt å låse oss inne :(:grumpy:

Lenke til kommentar

Ikke vær så negative da! Det er jo flott at han står på. Ingen kan per i dag si at dette er klart og tydelig ulovlig fordi det ikke finnes noen lover mot å lage programmer som kan konvertere filer mellom ulike formater. Det at man selv eier filen i utgangspunktet (kjøpt via ITunes) gjør det jo ennå vanskeligere å tolke som ulovlig. Dermed synes vi bør følge rettsprinsippet om at folk er "uskyldig inntil det motsatte er bevist".

 

Jeg synes det er flott av DVD-jon tar intitiativ og ikke lar musikkindustrien herje fritt med oss. Har man kjøpt en vare så må man også kunne bruke den og kreve at den fungerer i minst den tiden forbrukerkjøpsloven sier. (5 år for musikk og film) Det at den skal fungere bør/må jo også innebære at man kan fortsette å bruke varen hvis man bytter OS, kjøper ny PC, eller lignende.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er flott av DVD-jon tar intitiativ og ikke lar musikkindustrien herje fritt med oss. Har man kjøpt en vare så må man også kunne bruke den og kreve at den fungerer i minst den tiden forbrukerkjøpsloven sier. (5 år for musikk og film) Det at den skal fungere bør/må jo også innebære at man kan fortsette å bruke varen hvis man bytter OS, kjøper ny PC, eller lignende.

Jeg skjønner godt at folk er imot DRM, og gjerne vil omgå denne. Når det er sagt, så synes jeg itunes sin løsning var ganske så "non-intrusive", i mangel av et bedre ord. Dette ville nok ha skjedd før eller senere, men faren er at RIAA henvender seg til Apple, sier "told you so", og krever at de skal stramme inn grepet. Enden på visa kan bli strengere krav for sikring av musikken som blir solgt over nettet.

Lenke til kommentar

Vi kan jo alltids diskutere om Apple sin DRM-modell er god nok. Personlig kommer eg aldri til å kjøpe musikk med DRM, men sikkert mange som er uenig med meg.

 

Men tror ikkje RIAA har noe valg når det gjelder iTunes, dersom de synes modellen til Apple er for "snill" og gir for lite kontroll og derfor trekker slutter å selge musikk via iTunes kommer de bare til å tape på det.

Det er jo bare iTunes som har vært en suksess; de andre leverandørene på internet med mer DRM har jo tilnærmet floppet alle sammen. ITunes sin løsning både teknisk og DRM er jo mye bedre enn de andre leverandørene.

Og slik prisingen er i dag tjener jo ikke engang Apple penger på Ittunes så hvordan de andre har tenkt å overleve skjønner ikke eg.

 

Skal RIAA klare seg i fremtiden så må de selge langt mer musikk via nettet enn hva de gjør i dag. Tror ikkje de greier det uten iTunes.

 

Tror heller ikkje at det burde være noe stort problem for verken RIAA eller Apple at noen nerder konverterer musikken sin fra AAC til MP3. Og all musikken er jo på P2P nettverkene uansett, så det kan jo ikke bli noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Apple tjener ikke penger på iTunes, og jeg tror ikke de har mulighet til å gjøre iTunes om til en stor pengemaskin heller...

 

Det Apple tjener store penger på er Ipod. Hver 3. mp3 spiller som selges i USA for tiden er en ipod, og ipod har 50% av omsetningen på mp3 spillere der borte... Det er i hardwaremarkedet pengene er. Skjønner ikke helt hvordan musicmatch har tenkt å tjene penger på sitt opplegg?

 

Om jeg hadde hatt 4k å bruke på en mp3spiller :ermm:

Lenke til kommentar
Apple tjener ikke penger på iTunes, og jeg tror ikke de har mulighet til å gjøre iTunes om til en stor pengemaskin heller...

 

Det Apple tjener store penger på er Ipod. Hver 3. mp3 spiller som selges i USA for tiden er en ipod, og ipod har 50% av omsetningen på mp3 spillere der borte... Det er i hardwaremarkedet pengene er. Skjønner ikke helt hvordan musicmatch har tenkt å tjene penger på sitt opplegg?

 

Om jeg hadde hatt 4k å bruke på en mp3spiller :ermm:

spiller ikke Ogg Vorbis = inget kj0p for meg. Selv om det er den mest sexy spilleren osv :thumbup: ..

 

Menneh, jeg er glad for at folk unlocker de faele DRM sakene! Plateselskapene bare klager og klager, men de tjener jo penger som bare {}.

 

De tar jo 200kr for en cd! Uh0rt.. Idiotisk teit.. Det er deres egen feil, graadige folk..

Lenke til kommentar
finnes det noen mp3 spillere som spiller ogg? Sikker på at det ikke finnes en firmware oppgradering til ipod som lar den spille ogg?

 

*vil ha ogg-spiller*

Hehe, ja, vil ha jeg også. Men, nei - ipod prosessoren skal visst ikke være sterk nok for ogg. Selv om jeg trodde at ogg ikke trengte så mye kraft så trenger det visst mer enn ipod kan klare.

 

Det var 2 spillere jeg har fulgt nøye - men de blir enten trukket tilbake eller så er det ingen som selger dem :mad:

 

Vel, jeg får fortsette å lete, kanskje jeg finner en spiller en vakker vakker dag :love:

 

- Uansett, tror aldri Ogg Vorbis får noe DRM :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...