Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av bordsirkelsag i prisklassen 5-6k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ingen proffbruker (duh!), men liker å kjøpe skikkelig verktøy når jeg først handler.

 

I sommer blir det litt større prosjekter og håndsirkelsaga blir tungvint å drive med alene.

 

Har dere noen hete tips i nevnte prisklasse? :)

 

Selv har jeg sett på Makita, Metabo og Dewalt i hovedsak, uten å vite helt hva jeg ser etter eller har erfaring med noen av modellene deres.

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Har ingen erfaring med billig el.verktøy, men tviler på at en hobbysnekker trenger proff verktøy. Men det må være hensiktsmessig, for oppgavene du skal gjøre.

 

Likevel er det vel unødvendig å se på proff verktøy fra Makita, Boch og Metabo. Selv DeWalt (også Boch har en rimelig modell) som er i mellomprisklassen, brukes mye av proffe brukere. (Men de skiller litt på hvilket utstyr de bruker pengene på). Det de bruker mye og hardt, legger de gjerne mer penger i. Men merkene du har nevnt, er alle veldig bra.

 

Trolig er ei elektrisk gjersag fra Biltema god nok. Vet de har mye som er bra. Men hvis du også skal kappe/gjære tyngere og bredere treverk (alla; lange bord/plank), enn listverk og eks. parkett, ville jeg investert i et rullebord, som passer til saga.  

 

Trolig andre her, som har erfaring med rimelige elektriske gjærsager.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Tanken med bordsirkelsag er at jeg vil ha rette og fine resultater også ved arbeid på "større" plater og lengder av bord. "Småplukk" kan jeg ta med gjærsaga eller håndsirkelsaga :)

Da missforsto jeg litt. :) Trodde du mente en elektrisk gjærsag. Vet aldri hva dere spør om, da flere av dere bruker missvisende begreper. Da mener du kanskje en sag du kan fuse med (skjære på langs). Men du kan jo oppgi et eksempel på type, da vet vi andre hva du egentlig søker.

Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke om noe bedre ord for det jeg er ute etter enn "bordsirkelsag" :p Kapp- og gjærsag blir for meg noe helt annet :p

 

Men for eksempel en Metabo ts216 eller Makita 2704? Prisene er litt varierende og er ikke nødvendigvis "innafor" for øyeblikket, men det er noe i den retning jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i fjor Bosch PTS 10T, billigst på Coop Obs: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/elektrisk-verktoy/kapp--og-gjarsager/bosch-pts-10t

 

Jeg sjekket mange tester, og valget falt på denne. Den har funket utmerket og har mange muligheter.

 

I tillegg bruker en kjenning av meg denne sagen privat, og han har vært i snekkerbransjen i en mannsalder.

 

Tilleggsbordet med hjul anbefales også, selv om du klarer å bære sagen selv er det lettvidt å bare rulle den bort hvis den står i veien. Da klarer også fruen å flytte den :)

 

EDIT: Jeg kjøpte i tillegg en garasjestøvsuger fra Bosch der man kan koble sagen i støvsugeren. Da starter støvsugeren og sagen samtidig og man reduserer støvet i garasjen med minst 50%. Kjekkt på vinteren når man ikke orker å gå ut å sage.

 

Det er jo ikke nødvendig, men bare illusterer mulighetene man har ved litt bedre utstyr enn det billigste.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i fjor Bosch PTS 10T, billigst på Coop Obs: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/elektrisk-verktoy/kapp--og-gjarsager/bosch-pts-10t

 

Jeg sjekket mange tester, og valget falt på denne. Den har funket utmerket og har mange muligheter.

 

I tillegg bruker en kjenning av meg denne sagen privat, og han har vært i snekkerbransjen i en mannsalder.

 

Tilleggsbordet med hjul anbefales også, selv om du klarer å bære sagen selv er det lettvidt å bare rulle den bort hvis den står i veien. Da klarer også fruen å flytte den :)

 

EDIT: Jeg kjøpte i tillegg en garasjestøvsuger fra Bosch der man kan koble sagen i støvsugeren. Da starter støvsugeren og sagen samtidig og man reduserer støvet i garasjen med minst 50%. Kjekkt på vinteren når man ikke orker å gå ut å sage.

 

Det er jo ikke nødvendig, men bare illusterer mulighetene man har ved litt bedre utstyr enn det billigste.

 

 

kjøpte selv denne sagen på obs på tilbud,var vel rett under 3k med stativet,jeg angrer i hvertfall på at jeg ikke la noen tusenlapper til i en annen sag,f.eks dewalt 745

 

Bosch sagen fungerer sikkert for en som ikke skal sage noe annet en plater,og ikke er så nøye hvor rett den skjærer.

motoren er rett og slett for liten for kløyving av noe som er 48mm tykt,den kløyver det,men det tar tid,og anlegget er forferdelig slarkete.

og monterer man platen under sagen,og ikke blåser rent,eller har støvsuger montert på,så er det bare tidsspørsmål når motoren tar kvelden.

 

kjøp en bedre og dyrere sag,er det kun for kløyving av plater,kjøp dykksag.

Lenke til kommentar

 

 

Bosch sagen fungerer sikkert for en som ikke skal sage noe annet en plater,og ikke er så nøye hvor rett den skjærer.

motoren er rett og slett for liten for kløyving av noe som er 48mm tykt,den kløyver det,men det tar tid,og anlegget er forferdelig slarkete.

og monterer man platen under sagen,og ikke blåser rent,eller har støvsuger montert på,så er det bare tidsspørsmål når motoren tar kvelden.

 

Jeg er enig i at de delene man drar ut å inn er slarkete, og man må være nøye med å stille den inn for at alt skal ligge rett. Men er man nøye når man stiller inn så blir resultatet bra også.

 

Jeg sager for det meste plater og lister, men det er klart, det er jo ikke en sag for å drive sagbruk med.

Lenke til kommentar

Bygger hus selv om den pts-10t-bordsaga til bosch er helt genial, rett blir det også om man er to stykker og ene holder ned og inn , dvs holder hendene fast og lar materialet gli.

Jeg kjøpte et stativ med rulle på sammen med den og bruker en støvsuger jeg setter inn i sagflis-hølet mens jeg sager. 

Uten dette så ble det 5 meter flisehaug bortover. 

 

Kjøpte også denne ( ser iallefall slik ut) 

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/elektrisk-verktoy/kapp--og-gjarsager-fa4029bc/bosch-pcm-800-s

 

Den er helt genial, laser har den også så man ser hvor den kapper

Kjøpte bordet som er til den saga, uten det er den useless. 

Den kapper iallefall LDF ol så høyt som man klarer å få under uten problem. 

 

Kjøpte også batteri-sirkelsaga i samme serie, typisk 800kr

Hadde ikke noen forhåpninger til den, men steike ta , smartpanel typisk 11mm spiser den som bare det. 

Det ble til at jeg brukte bare den for å kutte platene i lengde. 

 

Krampepistol til luft kjøpte jeg billigste sort av på obs, typisk 350kr-modellen. 

Har stiftet 10.000 kramper med den nå, LDF-takbord og smartpanel med 25mm-stifter. 

100% fornøyd med den også, hadde regnet med at den skulle ta kvelden etter 3 timer, så kjøpte to , dog helt unødvendig. 

 

Det eneste jeg har merket at pris = kvalitet er skrumaskin. 

Ryobi, grei nok, noe slapp 

Black & Decker , lett, plast, hopper fort ut av skruene. 

Grønn-bosch, helt grei, noe slapp til større jobber som hullsaging i 125mm bredde ol. 

 

Gikk å kjøpte meg en makita, limited med svart koffert til 5000. 

Laderen har egen vifte, noe annet en de mobilladerene de andre kommer med

Satte i 5A-batteri og steike ta, henger den seg fast så garanterer jeg deg at man knekker armene.

Minus for at jeg valgte modellen som er av metall, den er grisetung, men hærlig å skru gips og borre ut store hull med. 

Kommer aldri til å kjøpe noe annet en makita på skrumaskin igjen. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...