Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp med søknad


Furyon

Anbefalte innlegg

Hei, i fjor høst gjorde jeg den største tabben i mitt liv.. Jeg ble alt for ivrig når jeg gikk i fra en lat og kjedelig bil til en nyere og mye kvikkere bil.. Jeg eide ikke selvkontroll og lot ivrigheten og dumheten ta over.. Jeg endte opp med å kjøre i 119 i en 50 sone. Har brukt utallige mange timer på å tenke igjennom dette, og hadde det vært noe som helst jeg kunne gjort annerledes, så hadde jeg det. Er fult klar over hvor farlig og dumt dette var..

 

MEN jeg har er ekstremt stort dilemma, og det er jobb. Burde virkelig tenkt lengere enn jeg gjorde, men nå sitter jeg i saksa, og søker hjelp. Jeg kan få muligheten til å få arbeidsgiveren til å skrive en dokumentasjon der han forteller at jeg får jobb dersom jeg har lappen, og tenker å bruke det som et hjelpemiddel. Men jeg trenger hjelp til å skrive en god søknad, og søker hjelp hos dere. Noen som kan komme med gode forslag til hva som kan sies og hvordan man kan uttrykke seg selv? Håper så inderlig at noen kan hjelpe meg, dette er en svært viktig situasjon som kan forandre og utgjøre en svært stor forskjell i livet mitt.. Og til de som lurer, ja jeg har VIRKELIG lært!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jo at jeg fortjener den straffen jeg har fått, men problemet er at det ødelegger så jævlig mye om søknaden blir avvist. Er fult klar over at dette er noe jeg burde ha tenkt på før jeg gikk løs på gassen, men nå søker jeg hjelp fordi jeg angrer noe sykt, og ville aldri gjort noe lignende på nytt igjen. Jeg fortjener ikke førerkortet noe mer enn en annen som har mistet, men jeg har forstsatt lyst å søke om nåde. Jeg er ikke noe bedre, men ønsker å se om jeg kan få en ny sjanse. Har virkelig ikke lyst å utsette karrieren min og i tillegg ødelegge cven, men må jeg så må jeg.. men vil jo prøve så godt jeg kan å unngå det. 

 

Jeg legger meg skinnflat her, og jeg ber ikke om at dere skal respektere meg eller gi meg støtte, fordi det fortjener jeg ikke. Alt jeg ønsker er bare litt hjelp og veiledning, i håp om at dette kan påvirke livet mitt på en svært stor måte.. vær så snill....

Lenke til kommentar

Jeg syns han som passerte huset mitt (50-sone) i 210 var en større forbryter, men han ble ikke tatt, det er forskjellen. Stod det opp til meg... men det gjør det ei. Nei, glem dette! Så vidt jeg kjenner til, hjelper hverken bønner eller gråt, du MÅ være fotgjenger en periode. Men du kan søke om å få ta ny prøve tidligere, om du har spesielt gode grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et rundskriv fra Riksadvokaten sier at hvis hastigheten er over 96 km/t i en femtisone vil en del av straffen bli ubetinget fengsel. 119 er klart over denne grensen, og ville ha ført til det samme ogsåi en sekstisone.

 

I følge forskrift om tap av førerrett skal lappen din være inndratt mellom 27 og 30 måneder.

 

Jeg tillater meg å tvile på at en søknad som dukker opp etter 6-9 måneder, litt avhengig av hva du definerer som sist høst vil ha noe særlig for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk 27 mnd inndragelse av førerkort, har i tillegg utført 3 uker med hjemmesoning. Blir ikke å sende en søknad nå, men blir å sende når det har gått ca 1 år. Når søknaden blir sendt vil jeg ikke søke om å få førerkort nå, men å få førerkort når lærlingtiden er ferdig, fordi da kan jeg  være lovet jobb videre. Det viktigste for meg er ikke å kunne kjøre for å kjøre, men for å kunne fortsette med utdanningen min, og ikke sette det på pause i litt under 1 år. Når jeg ønsker å få førerkortet tilbake vil det være godt 18-19mnd av soningen, noe som jeg kanskje tror kan være mulig... Eventuelt vil det være til stor hjelp å få den noen mnd tidligere, kan kanskje fordeom få jobb. 

 

Men er det noen som har lyst å komme med tips og måter man kan formulere seg på for å lage en best mulig søknad? ALT blitt mottatt med stor takk.

Lenke til kommentar

Men er det noen som har lyst å komme med tips og måter man kan formulere seg på for å lage en best mulig søknad? ALT blitt mottatt med stor takk.

 

Tror ikke du skal bry deg alt for mye om fine formuleringer og korrekt språkbruk - det er ingen jobbsøknad! 

 

Jeg ville startet med en kort forklaring av hva som skjedde(ung, dum, ny bil, etc) og dagens situasjon(ferdig med soning, etc).

Forklar at du angrer uten å bruke for mye tid på akkurat det. Deretter forteller du om veien videre, og forklarer grundig hvorfor du søker om redusert inndragelse(lærlingtid, mulighet for fast jobb).

 

Her vil nok tydelige fakta og forståelige forklaringer være det aller viktigste!

Lenke til kommentar

Du har fått en straff. Bot og ubetinget fengsel (hjemmesoning er fengselsstraff - det bare reduserer kostnaden til staten). Derigjennom skal du i teorien være "rehabilitert".

 

Hva nagrer man på? At man utførte handlingen, eller at man var så teit at man ble tatt?

 

Referer til saksnummer og en kort beskrivelse av saken. Deretter fortell at bot er betalt og straffen sonet bla bla bla. Så ber du om at perioden for tap av førerrett reduseres til xx dato xx år da du har lovnad fra lærested og fremtidig arbeidsgiver om at du får fast jobb fra den dato under forutsetning av du har førerkort. Legg ved attest fra arbeidsgiver der det fremkommer at det er en forutsetning for utførelse av den jobben du får at du har førerkort, og at du uten dette ikke får jobb. (Det er viktig å få med at jobben ikke kan gjøres uten at du har førerkort - transport til og fra jobb kan ordnes på annen måte).

Lenke til kommentar

 

Hva nagrer man på? At man utførte handlingen, eller at man var så teit at man ble tatt?

 

 

 

Jeg angrer veldig mye når det gjelder den sitasjonen. Angrer på at jeg ikke eide selvkontroll, angrer på at jeg kunne ha skadet personer eller materiell, angrer på at jeg lot meg påvirke av en passasjer, angrer på at jeg i det hele tatt vurderte risikoen.. Håper at jeg kanskje kan få mulighet til å rette opp i den største feilen i mitt liv, og dette er en feil jeg har lært av! 

 

Som tilleggsinfo, så ble jeg ikke stoppet av politiet, det var et vitne som tipset om navnet mitt. Alt politiet hadde var 3 siffer av nummerskiltet og "en svart bmw" og et tips av navnet mitt. I teorien kunne jeg kanskje ha kommet unna dette, men var så ærlig at jeg tilstå med en eneste gang politiet dukket opp på døren og lurte på om jeg hadde gjort det. Og jeg var ikke klar over at jeg hadde passert en laserkontroll, så når politiet dukket opp var jeg ikke sikker på hvorfor, men jeg ante jo hvorfor. 

 

Muligheten for fast jobb videre er nokk en relativt grei sannsynlighet, og blir å snakke med arbeidsgiver om å få denne attesten. Uten lappen vil det egentlig ikke være mulig å kunne være elektriker. Kommer meg jo til og fra jobb, men når jeg er på jobb må jeg jo kunne dra til kunder, hente materiell, og komme meg til jobber. Jeg trives svært godt der jeg jobber nå, og det er en ganske sikker arbeidsplass med god økonomi. Får alt jeg trenger, og er egentlig veldig enkelt å jobbe her da man får det man skal ha uten noen om og men.

 

Min drøm er å oppnå noe stort, elektriker er nok bare starten på en karriere, men selv 1 år utsettelse på karrien kan bety ganske mye. Kanskje ikke nå i 19-20 alderen, men om man ser frem i tiden,så kan 1 år bety ganske mye. I tillegg vil jeg førsøke å opprettholde en god CV, og da syntes jeg ikke at en jobb på feks rema i 1 år er veldig passende etter lærlingtiden. 

 

Tapen av mitt førerkort har langt i fra bare påvirket meg selv, men mange andre også. Ja den har påvirket jobben min og arbeidsgiveren min, MEN det viktigste for meg var at den påvirket både familie, og spesielt så påvirket den jenten jeg elsker.. Er så ufattelig mange ganger jeg KUNNE vært der for henne om jeg hadde hatt lappen, men har ikke kunne gjort noe særlig med det fordi det ikke går buss. Selvom hun støtter og aksepterer hva jeg har gjort, så føler jeg fortsatt at jeg har skutt henne litt i foten.. I en god del tilfeller kunne jeg ha vært en enda bedre person om bare jeg kunne hatt mulighet for å vært der. Så til dere som tror lappen bare er for mitt eget gode, det er det ikke. Ja sertifikatet betyr enormt mye for meg, fordi jeg ELSKER å kjøre bil, men det betyr også enormt mye for meg at jeg kan være tilgjengelig, jeg kan hjelpe venner, familie og kjærest. Mistet alt for mye av feilen jeg gjorde, men jeg forstår konsekvensene.. 

 

Takk til de kanskje ikke ser på meg som en monster fordi jeg var alt for umoden og ukontrollert.. Jeg gjorde noe veldig dumt. heldigvis ble ingen skadet fysisk, men dette skadet meg selv ganske mye psykisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...