Gå til innhold

Jeg er i en ond søvnsyklus sirkel som jeg ikke klarer å bryte


Haatr

Anbefalte innlegg

Hallo der.

Jeg er en gutt på 19år og studerer et tungt studiet. Derfor går 90% av dagen til studiet. Problemet er at når jeg er ufokusert, så ødelegges hele strukturen på dagen, og jeg får ikke kommet gjennom det jeg skal. Da må jeg jobbe halve natten for å komme meg gjennom pensum. For å unngå dårlig samvittighet. Og problemet oppstår dagen etterpå, da jeg skal gjennom nytt pensum, problemet er at jeg sover halve dagen neste dag. Dette er tredje uka jeg prøver å bryte med dette mønstret, men jeg får det bare ikke til. Hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beskriver at du er ufokusert, noe som kan ha ulike årsaker. En av dem kan være studieteknikken din. Ha perioder hvor du jobber effektivt (type 30-45 min), etterfulgt av 5-10 min pause. Repeat. Under arbeidsøktene er det ikke lov å gjøre noe annet enn jobbing (dette ekskluderer all bruk av mobil, matlaging etc.). De 5-10 minuttene med pause bruker du på dette. Etter hver 2-3 time kan du ta deg en lengre pause for å spise, lufte hodet etc. 

En annen naturlig grunn til at du er ufokusert kan være søvnmønsteret ditt. Du skriver at du er oppe halve natten for å unngå dårlig samvittighet, men også at du sover halve påfølgende dag. Da er vel hele poenget borte? Det eneste du gjør er å forskyve døgnet. Legg deg til vanlig tid (type 23-24) og få rundt 8 timer god søvn. Søvn er ekstremt viktig for produktivitet og generell velvære.

Du beskriver ikke søvnkvaliteten din. Hvordan er den? Et faktum er hvertfall at stress og blått lys (fra mobiler og laptoper) virker forstyrrende på søvnkvaliteten. Hvis du jobber på laptopen rett før leggetid er dette noe du bør kutte ut.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du beskriver at du er ufokusert, noe som kan ha ulike årsaker. En av dem kan være studieteknikken din. Ha perioder hvor du jobber effektivt (type 30-45 min), etterfulgt av 5-10 min pause. Repeat. Under arbeidsøktene er det ikke lov å gjøre noe annet enn jobbing (dette ekskluderer all bruk av mobil, matlaging etc.). De 5-10 minuttene med pause bruker du på dette. Etter hver 2-3 time kan du ta deg en lengre pause for å spise, lufte hodet etc. 

 

En annen naturlig grunn til at du er ufokusert kan være søvnmønsteret ditt. Du skriver at du er oppe halve natten for å unngå dårlig samvittighet, men også at du sover halve påfølgende dag. Da er vel hele poenget borte? Det eneste du gjør er å forskyve døgnet. Legg deg til vanlig tid (type 23-24) og få rundt 8 timer god søvn. Søvn er ekstremt viktig for produktivitet og generell velvære.

 

Du beskriver ikke søvnkvaliteten din. Hvordan er den? Et faktum er hvertfall at stress og blått lys (fra mobiler og laptoper) virker forstyrrende på søvnkvaliteten. Hvis du jobber på laptopen rett før leggetid er dette noe du bør kutte ut.  

 

 

For å bryte mønstre må du fokusere på det, ikke å få fullført dagens studieøkt. Faste leggetider. ingen skjermbruk 1t før leggetid, les heller bok på sengen (pensum).

Skal prøve å gi det en ny sjans på mandagen igjen. Jeg har tross alt sovet 3 timer på dagen nå.

 

Søvnkvaliteten er også jævlig. Jeg sovner med en gang når jeg legger meg i senga, men våkner snn 5-6 ganger midt på natten. Drømmer dessuten i powernappene mine også (på 20-25 min) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...