Gå til innhold

HDD starter selv om jeg bare bruker SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har en SSD med alt jeg trenger, og to HDDs med ting jeg bare bruker sjeldent.

PCen er meget stille og jeg er glad at HDDene slår seg av, da de er det som bråker klart mest.

 

Likevel starter en HDD i ny og ne selv om jeg ikke bruker den. Feks. hvis jeg åpner en tekstfil på SSDen.

 

Jeg tror problemet oppsto når jeg installerte Windows 10. Jeg burde ha trukket ut HHDene før oppdatering fra Windows 8.

 

Noen ide hvordan jeg får en slutt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble fra harddiskene = Problem solved.

 

Tydeligvis har ikke harddiskene dvalefunksjon når de er koblet til, noen harddisker har det om de brukes skjeldent, men da tar det lengere tid å åpne mapper på partisjonen da harddiskene må startes tar ofte noen minutter.

 

Eller kan det være antivirusprogram eller noe annet f.eks diskdefrag eller annet bruker harddisken.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som LMH1 sier, det er ett eller annet som benytter diskene.

Dersom du  benytter Word, så kan det være at en fil i "Hurtiglisten" ligger på en av hddene og at disken da starter. Dette er fordi Word noen ganger sjekker at filen fortsatt er der.

 

Kan også være antivirus eller noe annet som aksesserer disken(e)

Endret av Barskap
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Joda, de har dvalefunksjon på. Når jeg starter maskinen så blir de kjørt i gang på kjøpet, men de stopper etter en liten stund, slik jeg vil ha det.

 

Har ikke antivirus og slo av defrag plan nå, virituellt minne ligger på SSD. 

Det kan være noe indeksering av disken som Windows gjør.

 

Sjekka MRU-lista til teksteditoren i regedit, og det var filer fra HDDene der. Så du sier programmene sjekker om filene fortsatt er der? Teit å programmere sånne funksjoner :p Eneste fiks er vel å trekke ut diskene, men trenger dem litt for ofte for det. Kan leve med den ekstra oppstartstiden de sjeldne gangene jeg skal bruke diskene, men veldig irriterende når jeg feks. åpner en tekstfil på SSDen og jeg likevel må vente oppstartstiden på HDDene før fila åpner.

 

Det ligger en "msdia80.dll" på den ene disken og en mappe kalt "2318f3ff2b1299c012d7e3ae" på den andre så tydeligvis er det noen programmer som tar seg visse friheter. Det er det eneste jeg ikke har lagt på diskene bortsett fra "$Recycle.Bin" og "System Volume Information". Google sa at den DLL-fila hørte til noe rammeverk eller bibliotek som la fila på boot drive, men jeg kan ikke forstå at HDDen er boot drive... Kan det stemme? Maskinen booter jo fint om jeg trekker ut HDDene også.

Endret av BakkiZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...