Gå til innhold

lønn som selger


Anbefalte innlegg

Hei. har jobbet 1 år nå som proffselger i en byggevarebutikken som er med i en av norges største byggevarekjede. (nevner ikke hvilken)

 

hadde prøvetid første 6 mnd, det gikk glatt da daglig leder var superfornøyd med meg. første 6 mnd hadde jeg 28000 kr i lønn. er fastlønn. da prøvetiden var over satt han meg opp til 34000 kr mnd.

 

kan si som så at jeg har stått på og kjørt hjem varer til kunder etter jobb hvis det var etter veien når jeg var på tur hjem fra jobb. gjort dette gratis for å gjøre en god innsats. har ikke bedt om noe ekstra for det heller. heller ikke fått noe ekstra. men daglig leder har samme jobb som meg. han sitter også som selger men er daglig leder. han er skikkelig kompistype og super grei. aldri noe problemer med han. kan snakke om alt med han. trenger man fri 1 dag eller 2 pga noe privat er heller det aldri noe problen.

 

hva kan jeg egentlig forvente i lønn som proffselger?

 

jobbet 7 år som tømrer før jeg byttet jobb som proffselger.

 

vet ikke hvordan tariffen er som selger i byggevarebutikk.

Endret av 1915
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proffselger trodde jeg normalt sett ble brukt om de som jobbet mot proffmarkedet. Ikke private kunder. Virker ikke helt som det er hva som gjelder her? 

 

I slike tilfeller pleier det å være snakk om større salg, mer penger og derfor en høyere lønn. Hva som er vanlig lønnsnivå innenfor byggevare vet ikke jeg. Eneste jeg vet er at mange salgsjobber kan gi veldig god lønn om man er villig til å bli flink en flink selger og bruke tid på det. Samt jobbe med rett type salg, butikksalg/ekspedering er sjeldent de jobbene som betaler best da det ikke er noe provisjon som belønner de som står på og gjør en god salgsjobb.

Lenke til kommentar

Proffselger trodde jeg normalt sett ble brukt om de som jobbet mot proffmarkedet. Ikke private kunder. Virker ikke helt som det er hva som gjelder her?

 

I slike tilfeller pleier det å være snakk om større salg, mer penger og derfor en høyere lønn. Hva som er vanlig lønnsnivå innenfor byggevare vet ikke jeg. Eneste jeg vet er at mange salgsjobber kan gi veldig god lønn om man er villig til å bli flink en flink selger og bruke tid på det. Samt jobbe med rett type salg, butikksalg/ekspedering er sjeldent de jobbene som betaler best da det ikke er noe provisjon som belønner de som står på og gjør en god salgsjobb.

Ser ikke helt hvorfor det snakk om høyere lønn ved salg til proffmarkedet, heller motsatt.

 

Selv om omsetningen nok er høyere vil nok innsatsen per krone være en god del lavere da fagfolk vet hva man skal ha og kjøper i større kvantum.

 

Privatkunder kjøper i mye mindre skala og private må man stå å forklare forskjellen på ditt og datt og hva som passer her og der og hvilke lover som gjelder for så å selge en rull med fuktsperre og 4 pakker laminatgulv eller ett trelitersspann med maling. Vil ihvertfall tro at en byggevareselger til privatmarked er en mye mer krevende jobb enn en selger til proffmarkedet.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vell med at dei som selger mot proff-markedet har større press på seg for å bligjere kunden. Om ein selgar har ein dårlig dag på jobben så er det ein privatperson som velger å heller bruke sine 250 kr hos konkurrenten. Har selgaren ein dårlig dag ovanfor ein stor kunde frå bedriftsmarkedet så kan det være snakk om verdiar for mange hundre tusenar som forsvinner til konkurrenten.

 

Men den viktigaste grunnen er vell at det skal være eit klasseskille mellom selgarane på "golvet" som må slite og jobbe hardt for sine salg og provisjonar, og dei dyktige selgarane som blir forfremma til ein jobb med enkle salg og store provisjonar.

 

 

 

Når det gjeld sjølve lønnsspørsmålet så er vell ingen eigen tariffavtale for salg av byggevarer, så etter det eg veit så blir det då å følge den vanlige tariffen til handel og kontor om virksomheita følger tarifflønn.

 

Eg er også usikker på kor god strategi det er å ta på seg gratisarbeid. På den eine sida så viser dette sjølvsagt engasjement og god serviceinnstilling. Men på den andre sida så sender det også eit tydelig signal om at det ikkje er nødvendig å betale deg meir sidan du tydeligvis ikkje har noke imot å bruke fritida di på å hjelpe arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

 

Proffselger trodde jeg normalt sett ble brukt om de som jobbet mot proffmarkedet. Ikke private kunder. Virker ikke helt som det er hva som gjelder her?

 

I slike tilfeller pleier det å være snakk om større salg, mer penger og derfor en høyere lønn. Hva som er vanlig lønnsnivå innenfor byggevare vet ikke jeg. Eneste jeg vet er at mange salgsjobber kan gi veldig god lønn om man er villig til å bli flink en flink selger og bruke tid på det. Samt jobbe med rett type salg, butikksalg/ekspedering er sjeldent de jobbene som betaler best da det ikke er noe provisjon som belønner de som står på og gjør en god salgsjobb.

Ser ikke helt hvorfor det snakk om høyere lønn ved salg til proffmarkedet, heller motsatt.

 

Selv om omsetningen nok er høyere vil nok innsatsen per krone være en god del lavere da fagfolk vet hva man skal ha og kjøper i større kvantum.

 

Privatkunder kjøper i mye mindre skala og private må man stå å forklare forskjellen på ditt og datt og hva som passer her og der og hvilke lover som gjelder for så å selge en rull med fuktsperre og 4 pakker laminatgulv eller ett trelitersspann med maling. Vil ihvertfall tro at en byggevareselger til privatmarked er en mye mer krevende jobb enn en selger til proffmarkedet.

 

 

Noen velger allikevel å gjøre det på den måten. Jeg jobbet i en vanlig byggevareforretning med tarifflønn, men proffselgerne hadde fast lønn (bedre lønn) uten UB-tillegg og dårligere overtidsbestemmelser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...