Gå til innhold

Skandalen fortsetter rundt et av de mest lukrative Kickstarter-prosjektene noensinne


Anbefalte innlegg

Javel? Såklart, om du vil jobbe gratis er situasjon 1 billigere, men ville de det? Det er vanligvis ikke sånn at kostnadene per enhet stiger når man skal produsere mange.

Det er helt vanlig at man i kickstarter-prosjekter gjør veldig mye selv, ja. Eksempelet var enkelt og greit ment for å illustrere. Da bruker man ofte ytterpunkter for å gjøre det lett å skjønne hovedpoenget som var det viktige her. Beklager hvis det var uklart at jeg mente det sånn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Javel? Såklart, om du vil jobbe gratis er situasjon 1 billigere, men ville de det? Det er vanligvis ikke sånn at kostnadene per enhet stiger når man skal produsere mange.

Det er helt vanlig at man i kickstarter-prosjekter gjør veldig mye selv, ja. Eksempelet var enkelt og greit ment for å illustrere. Da bruker man ofte ytterpunkter for å gjøre det lett å skjønne hovedpoenget som var det viktige her. Beklager hvis det var uklart at jeg mente det sånn.

 

 

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro, er det virkelig vanlig i kickstarter-prosjekter at man satser på å jobbe gratis? Det tror ikke jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro, er det virkelig vanlig i kickstarter-prosjekter at man satser på å jobbe gratis? Det tror ikke jeg.

 

AtW

Jeg sa ikke gratis, men at det er vanlig å gjøre mye selv. Med det mener jeg f.eks. å ha lager i garasjen, man pakker og sender selv(ikke eget selskap) osv.
Lenke til kommentar

 

Igjen, javel? Så hvorfor driver man da ikke bare småskalaproduskjon mange steder? Og hvordan er det ikke snakk om "ganske mange enheter" her?

 

AtW

 

Småskalaproduksjon er dyrt, En bedrift tjener sjelden penger på den måten.

Men man kan relativt lett kompensere med å bruke egen/venner/familie sin tid.

Dette passer ofte bra for grundere/oppfinnere i startfasen.

 

Storskala produksjon krever mye jobb før enheten er klar til produksjon. De vage stegene man har utført i garasjen må effektiviseres og spesifiseres ned til minste detalj. Materialvalg, produksjonstegninger, nødvendige spesialsteg, toleransegrenser og mye annet må bestemmes. Så kommer kvalitetssikring. Man må få laget prototyper og testet alt, ofte mange ganger før man når et bra produkt. 

Hvis man er unøyaktig kan man ende opp med 100.000 ubrukelig enheter og stor gjeld. 

 

I tillegg kommer logistikk, kundeservice og regnskap. 

 

Så kostnaden fra å produsere 200 enheter i garasjen sammen med venner, kontra det apparatet du må ha for å kjøre storskala er tildels stor. Når du først er oppe å kjører kan du selvsagt produsere en enhet billigere enn du ville gjøres selv i garasjen, men det er mye jobb (og utgifter) før du kommer dit.

Lenke til kommentar

 

 

Igjen, javel? Så hvorfor driver man da ikke bare småskalaproduskjon mange steder? Og hvordan er det ikke snakk om "ganske mange enheter" her?

 

AtW

 

Småskalaproduksjon er dyrt, En bedrift tjener sjelden penger på den måten.

Men man kan relativt lett kompensere med å bruke egen/venner/familie sin tid.

Dette passer ofte bra for grundere/oppfinnere i startfasen.

 

Storskala produksjon krever mye jobb før enheten er klar til produksjon. De vage stegene man har utført i garasjen må effektiviseres og spesifiseres ned til minste detalj. Materialvalg, produksjonstegninger, nødvendige spesialsteg, toleransegrenser og mye annet må bestemmes. Så kommer kvalitetssikring. Man må få laget prototyper og testet alt, ofte mange ganger før man når et bra produkt. 

Hvis man er unøyaktig kan man ende opp med 100.000 ubrukelig enheter og stor gjeld. 

 

I tillegg kommer logistikk, kundeservice og regnskap. 

 

Så kostnaden fra å produsere 200 enheter i garasjen sammen med venner, kontra det apparatet du må ha for å kjøre storskala er tildels stor. Når du først er oppe å kjører kan du selvsagt produsere en enhet billigere enn du ville gjøres selv i garasjen, men det er mye jobb (og utgifter) før du kommer dit.

 

 

Ja, og de utgiftene har de fått dekt, tviler ikke på at manglende kompetanse kan legge kjepper i hjulene, men det er ikke vanligvis dyrere per enhet å drive storskalaproduksjon. Som du sier, småskala er dyrt, de har hentet inn penger basert på småskala, og bør i utgangspunktet ha svært godt rom for å klare det i storskala.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro, er det virkelig vanlig i kickstarter-prosjekter at man satser på å jobbe gratis? Det tror ikke jeg.

 

AtW

Jeg sa ikke gratis, men at det er vanlig å gjøre mye selv. Med det mener jeg f.eks. å ha lager i garasjen, man pakker og sender selv(ikke eget selskap) osv.

 

 

Om man vil ha lønn for det man gjør selv, så koster det mer per enhet enn storskala, profesjonelle pakkere pakker mye flere pakker per arbeidstime i kostnad enn jeg gjør i garasjen min.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om man vil ha lønn for det man gjør selv, så koster det mer per enhet enn storskala, profesjonelle pakkere pakker mye flere pakker per arbeidstime i kostnad enn jeg gjør i garasjen min.

 

AtW

Å? Har du tall på dette? Det er mye større overhead-kostnader i storskalaproduksjon man skal fordele per enhet.

 

Det er jo i utgangspunktet større fordeler med stordrift og ofte lavere enhetskostnader, men en økende marginalkostnad er absolutt ikke uvanlig. Jeg vet igjen ikke hva som er tilfellet her, men jeg prøver vel egentlig å være en motpol til å anta at dette er svindel for det ser jeg ikke på som 100% sikkert.

Lenke til kommentar

 

Om man vil ha lønn for det man gjør selv, så koster det mer per enhet enn storskala, profesjonelle pakkere pakker mye flere pakker per arbeidstime i kostnad enn jeg gjør i garasjen min.

 

AtW

Å? Har du tall på dette? Det er mye større overhead-kostnader i storskalaproduksjon man skal fordele per enhet.

 

Det er jo i utgangspunktet større fordeler med stordrift og ofte lavere enhetskostnader, men en økende marginalkostnad er absolutt ikke uvanlig. Jeg vet igjen ikke hva som er tilfellet her, men jeg prøver vel egentlig å være en motpol til å anta at dette er svindel for det ser jeg ikke på som 100% sikkert.

 

 

Om marginalkostnaden øker, så kan man bare fordele produksjonen på mindre enheter. Da kan man bare drive smådrift mange steder. Noe som stort sett ikke gjøres, fordi det ikke er lønnsomt.

 

Den naturlig motpolen til "det er svindel" er ikke en merkelig antakelse om at stordrift er lite effektivt, men det som mest sannsynlig er tilfellet, manglende kompetanse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om marginalkostnaden øker, så kan man bare fordele produksjonen på mindre enheter. Da kan man bare drive smådrift mange steder. Noe som stort sett ikke gjøres, fordi det ikke er lønnsomt.

TV-/elektronikk-bransjen opplever det i peak-perioder da produksjonsanlegg må kjøre døgnet rundt for å møte etterspørsel. Overtidsbetaling etc. gjør de marginale enhetene dyrere. Vi ser det også i råvareproduksjon da det blir dyrere å pumpe opp oljen fortere. Vi ser det i kraftbransjen hvor det er kraftige sesongsvingninger hvor kun de billigste kjører i off-peak, mens man kjører i gang dyrere kraftanlegg i peak-sesong.

 

Jo flere kokker, jo mer søl. Vil ha en C på eksamen må du øve 1 time, vil du ha B må du øve 3 timer, vil du ha en A må du øve 10 timer.

 

Det er absolutt ikke umulig at stordriftsproblemer har hatt en finger med i spillet her, men jeg er nok mer enig i at det stort sett handler om kompetanse. Som jeg sa i sist tråd om dette da de tok kontakt med investeringsbank for å få hjelp. Det burde de gjort for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå må du ikke overdrive dette her. Jeg blir så oppgitt av det unyanserte bildet folk har her inne. Her påstås det liksom svindel fra ende til annen og at alle som har støttet dette er idioter. Hva med å ikke bare være svart/hvitt? Det er risikoelementer i alle slike prosjekt. Her gikk det galt. Det betyr IKKE at det var idioter som støttet dette.

 

La oss bare oppsummere noen fakta: produsenten hadde ikke peiling hvor mye det endelige produktet skulle koste, men ikke bare det: pengene ble svidd opp på andre ting, men en DEL kunder fikk produktet sitt mens de andre må punge ut mer, og dette selv etter en historisk høy sum som Kickstarter hadde samlet.

Jeg vet ikke hvor mye mer svindel kan dette være.

Poengløst og ville satt oss flere 100 år tilbake i tid. Begrenset ansvar som er selve hjørnesteinen i aksjeselskap bør kjempes hardt for. Noe annet ville vært hinsides.

 

For det første har Kickstarter lite med aksjemarkedet å gjøre. Som du kanskje vet... eller ikke vet som jeg har et mistanke om... er aksjemarkedet strengt regulert. Selskaper som folk investerer penger i er forpliktet til å oppgi forskjellig type informasjon som for eksempel hva de driver med, hva pengene brukes til, hva er planen videre etc.

Din sammligning med aksjemarkedet faller på si egen urimelighet, for tilfellet nå er at ca halvparten av "coolest coolere" er levert, mens resten kan ikke leveres. Hva er det man kan sammenligne dette med hvis man tenker på ditt eksempel med et aksjemarked? At dividender er ikke utbetalt, og man krever MER investering før de utbetales? Tror du bør våkne opp litt først, ta deg en kaffe eller noe tilsvarende før du fyrer løs med slike sammenligninger.

 

Det blir litt feil å kalle kickstarter for investering.

 

Hold just one cotton pickin' moment there, Hoss! 

Først så sammenligner du Kiskstarter med et aksjemarked, og så sier du at man burde ikke kalle det for en investering? "Litt feil"? Er du høy eller? lol

Uber er en helt annen diskusjon, men folkefinansiering er jo egentlig bare noe som mikser sammen vanlig kjøp/salg av produkter med risikoen som man får som investor. Som du nevner er jo ikke folk rasjonelle, men så fort det dukker opp et par skandaler til så skjønner vel de fleste mer og mer at det faktisk er en risiko. Folk leser jo aldri terms and conditions på slike ting.

 

Nei, Uber er ikke en helt annen diskusjon. Akkurat som selve Kickstarter (tjenesten, ikke de prosjektene som er på KS) har funnet et luft smutthull som tillater per definisjon et "alternativ investeringsmarked" der folk blir solgt fantasifulle kanskje-muligens-fremtidsprodukter som denne idiotiske pusteapparatet (Triton var navnet, mener jeg) som vil aldri fungere uten noe som helst ansvar.

Akkurat samme er med Uber som har også funnet et smutthull der den har opprettet et giganitsk monopol samtidig som den har samlet HELE piratdrosje-bransjen og organisert den for å direkte konkurrere mot vanlige drosjer.

Ja, begge prosjektene er helt forskjellige med tanke på virkemåte, men begge er også i samme kategorien av så å si de-jour kreativitet, finne smutthull, effektiv bruk av internett, involvere folk som kan ikke helt levere (folk på KS med sine prosjekter eller priratsjåfører) og dumme kunder som finansierer svindel som skader dem selv direkte eller skader andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...