Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og montør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på utgangspunktet... Har du ISDN med veggmontert boks fra før er det gjort på 5 minutter å montere selv. Har du analog eller ingenting av disse vet jeg faktisk ikke.

På Tele2 sine sider kan du lese følgende:

Kan jeg installere ADSL hjemme selv?

Tele2 leverer en Gjør-det-selv pakke som du selv kan installere uten at det kommer montør hjem til deg. Tommelfingerregler for å sjekke om du kan få Gjør-Det-Selv pakken hvis du har ISDN:

1) Dersom det er mulig å koble fra ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen og

2) dersom ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen har klipskontakt i enden.

Dersom du har analog telefon kan du få Gjør-Det-Selv pakken hvis du har kun ett telefonuttak. Er dette et ’gammeldags’ 3-polet uttak, må du selv kjøpe en overgang til RJ-45-kontakt. Ta kontakt med Kundeservice dersom du er i tvil!

PS! Går ut i fra at det var dette du mente? Gikk ikke helt frem av meldingen din :)

Skrevet (endret)

Vel har ikke telefonabb., men har telefonledning. Denne henger ut fra veggen, men det er selvfølgelig ikke noe problem å koble på en telefonboks her.

PS! Går ut i fra at det var dette du mente? Gikk ikke helt frem av meldingen din

Hva kom ikke klart frem? Kom det klart frem nå? :)

Edit: Jeg må lære meg å ta forhandsvisning av innleggene.

Endret av RolfOve
Skrevet (endret)

Vet ikke helt hvordan det blir når du ikke har telefon abb, men jeg klarte det i hvertfall ganske enkelt her hjemme med gammelt analogt opplegg. Var omtrent bare å montere splitteren der telefonen kom inn i huset og så koble ruter og resten av telefonlinjen til splitteren.

Største problemet var å oppfatte at nettverkskabelen fra ruter til PC må være splittet :p

Endret av Loomy
Skrevet (endret)

vi bestilte adsl uten montør, og vi har analog telefon med mange uttak, det sto at da måtte jeg ha montør, men løy litt for de å sa at jeg ikke trengte det....

Så da er spørsmålet om jeg klarer å finne linja som går inn i huset, koble til splitteren der og kutte forbindelsen til alle andre uttak i huset :p:

Endret av apollox
Skrevet
Loomy: Gidder du å forklare det litt nærmere? Jeg har analog linje og får adsl snart fra bluecom. Har ikke lyst på montør

Er et par år siden jeg gjorde det nå, men kan prøve.. Slik er det jeg har det:

ngt.JPG

Skrevet
Nå er ikke jeg noe elektriker, men jeg antar at en kan finne hovedinntaket ved å finne telefonutaket med høyest effekt (A)?

Jeg tror det går an å gjøre det på en MYE enklere måte, nemlig å skjekke hvor telefonkapelen går inn til huset.

Skrevet

har du 1. 3pins telefon utakm trenger du ikke gjøre noe annet enn å koble opp splittern til den kontakten. også routern til slitter.. har du 2 eller flere.. må du ikke i den lille boksen som er et eller annet sted i huset ditt (mest sansynelig ved en dør).. denne boksen sender hoved linja di videre og omformer signaler (tror jeg)..

konklusjonen er at du må koble det utaket (hvis du har flere) som routern (igjjennom splittern) skal kobles til..

tror jeg i alle fall. hvis jeg ikke loker helt *grin*

Skrevet

Hvis du ikke har tlf abonement men har linje inn i huset så bruker montøren 2 min. Han åpner linja fra sentralen først, så peiler han linja hos deg for å se at du får de signalene du skal ha. Hvis du ikke har kontakt i veggen så setter han opp en sånn en for deg. Så er det bare for deg å koble til ruteren å aktivere abonementet ditt hos NGT.

et stykke kake :)

Skrevet
Nå er ikke jeg noe elektriker, men jeg antar at en kan finne hovedinntaket ved å finne telefonutaket med høyest effekt (A)?

Jeg tror det går an å gjøre det på en MYE enklere måte, nemlig å skjekke hvor telefonkapelen går inn til huset.

Ikke alltid lett like lett hvis kabler går i bakken og inni vegger. Det var bare et forslag fra min side. Er som sagt ingen elektriker.

Men det spiller ingen rolle.

Skrevet

Hvis du ikke har telefon kan du koble den rett på routeren fra alle kontakter

i huset , splitter og slikt blir brukt for at telefoni og bredbånd kan gå i samme kabel.

Har du ikke telefon så er problemet løst.

(Tar forbehold om at telefonkabelen din faktisk er koblet til sentralen)

Skrevet
Vel har ikke telefonabb., men har telefonledning. Denne henger ut fra veggen, men det er selvfølgelig ikke noe problem å koble på en telefonboks her.

Siden dere ikke har noe telefonabb er det ikke sikkert deres telefonledning er terminert noe sted, med andre ord, dere må ha montør som kan terminere deres telefonlinje i sentralen..

Men er også mulig at dette er gjort og det kommer til å fungere med en gang..

Skrevet

defisjonen på gjør det selv strekker seg nå ikke så langt. det er da helt klart at ingen har noe i en sentral, div. stopler og annet som skal til for at linja fungerer. Alt som har med telefonledninger utenfor huset er det fint lite du kan gjør med. ( med mindre du jobber i bransjen selv)

Dette med monter selv er vel heller at du fikser det som er innvendig, dvs å stikke en ledning i veggen....(evt. en splitter)

Skrevet

Ouch...Vi har bestillt Tiscali linje (kampanjetilbudet) Og valgte gjør det selv uten montør, fordi det virket som at vi ikke trengte det, kom slik fram på siden deres ihvertfall.. Så det ser ut som vi ikke kan få internett uten å få en montør på døren, eller?

Skrevet

Da jeg bestilte linje fra NGT spurte jeg om jeg kunne slippe å få montør hjem mot å få mindre pris. Det var dessverre ikke noe jeg kunne gjøre selv, sa de.

Montøren kom, satte en enkel RJ45-plugg med kortslutning mellom pin 4 og 5 inn i tlf-kontakten, ringte til sentralen og alt var ok.

Jepp, dette hadde jeg nok ikke klart selv!

Skrevet

Altså, i huset her er det to kontakter. (analogt) En nede og en oppe. Må jeg koble til splitteren _før_ den kontakten nede ( som sannsynligvis er den første ), eller kan jeg koble splitteren til den første kontakten?

I Canada hadde vi 6 kontakter i et hus på samme størrelse her. Jeg hadde modemet på rommet mitt som lå i 2 etg lengst unna den første kontakta. det eneste jeg trengte var et filter mellom kontakta og telefon. Uansett hvilken kontakt jeg hadde. Ergo Jeg kunne ha modemet hvor som helst i huset uten å trenge montør. Enkelt skal det ikke være her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...