Gå til innhold

Hjelp til å forstå rundkjøringer >:(


Niao

Anbefalte innlegg

 

Er det noe jeg absolutt ikke gjør er det å late som det er et vanlig (X) kryss. Derimot ser jeg på en rundkjøring som det er ment, nemlig en "forkjørsvei" som går rundt i sirkel og hver arm som et T-kryss.

Var litt dårlig forklart fra meg. Men i forhold til feltplassering og blinklys er det ofte likt. Men man har helt klart vikeplikt på vei inn - dog er det noe diskusjon på feltskifte/utkjøring mellom politi, forsikringsselskaper og vegvesenet. (domsavgjørelse fra endel år siden har dog sagt at rundkjøring er analogt med kryss)

 

 

Tenker du på de to høyesterettsdommene Gjensidige henviste til i den rundkjøringsdebatten for et par år siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før man fokuserer på blink og alt annet fjas så er hovedregelen enkel.. Vikeplikt fra venstre, så man ignorerer alt fra høyre... Her er det viktig å ikke kaste bort tid, så snart man ser det ingen biler fra venstre så hiver man seg inn...

 

Derreter kan man tenke på hvor man skal i rundkjøringen.. Skal man til venstre i en rundkjøring er det viktig å holde filen innerst i rundkjøringen, og ikke falle over til høyre filen.. De som skal til høyre eller rett frem skal i teorien holde seg i den filen.

 

Skal man til høyre eller rett frem.. Da må man derimot passe på idioter som ikke klarer å holde filen sin.. Men holde seg til høyre..

 

Ellers om man er litt vidrekommende, og klarer å ha en godt oversikt i en mindre trangere rundkjøring, så ser man at kjøretøy må vike i forkant av deg for andre trafikanter, noe som gir deg raskere tid å kjøre ut i rundkjøringen på...

 

Alt i alt.. Rundkjøring har enkle regler.. det er bare så jævla mange som bryter de....

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Tenker du på de to høyesterettsdommene Gjensidige henviste til i den rundkjøringsdebatten for et par år siden?

Det har jeg svart deg på i andre tråder - vi trenger ikke fortsette her.

 

Før man fokuserer på blink og alt annet fjas så er hovedregelen enkel.. Vikeplikt fra venstre, så man ignorerer alt fra høyre... Her er det viktig å ikke kaste bort tid, så snart man ser det ingen biler fra venstre så hiver man seg inn...

Feil. Man hiver seg ikke inn og man ignorerer ikke det fra høyre

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Tenker du på de to høyesterettsdommene Gjensidige henviste til i den rundkjøringsdebatten for et par år siden?

 

Det har jeg svart deg på i andre tråder - vi trenger ikke fortsette her.

 

 

 

I den høyesterettsdommen er det dette Gjensidige støtter seg til om at en rundkjøring er et veikryss:

 

"Slik trafikkreglene er utformet, må etter mitt syn en rundkjøring i sin helhet betraktes som en kryssende vei i denne sammenheng."

 

Dette forteller bare at en rundkjøring er en kryssende vei.

 

Hvordan Gjensidige kan få det til at en rundkjøring er et vanlig veikryss (X-kryss) og kjøremønster deretter skjønner ikke jeg.

 

Man kan selvsagt si en rundkjøring er en slags form for veikryss. Ser at det i Store Norske Leksikon er nevnt flere typer kryss i artikkelen om veikryss. F.eks X-kryss, T-kryss, Hankkryss, Trompetkryss, Kløverbladkryss, Ruterkryss og Rundkjøring.

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundkjøringen på bildet er såpass stor at det er unødvendig å bruke venstreblink. Feltplassering og høyreblink når man skal ut gir god nok informasjon til medtrafikanter.

 

Nå var ikke dette bildet valgt fordi det var den beste illustrasjonen for eksempelet mitt, men formen var korrekt. Selv om jeg mener at det samme er like gyldig uavhengig av størrelse.

 

En kan også argumentere for at i en rundkjøring av en slik størrelse kommer man gjerne inn i såpass stor fart (gjerne 50-60km/t) noe som gjør at de som står og venter oppe til høyre ikke har spesielt god tid på seg. Må man derimot stoppe opp nede til høyre er jeg enig i at de har god tid.

 

I en utopisk utgave av trafikken er jeg enig med deg. Plassering, korrekt høyreblink og fartsanpassing burde holde i massevis og da hadde venstreblink vært overflødig. Dessverre feiler majoriteten av bilister på MINST 2/3. 

 

 

 

 

Man skal selvsagt ikke blinke til venstre når man skal rett frem.

 

 

 

Begrunnelsen din: "Du viser også at du er en blinker så det er lettere å stole på at du også vil blinke riktig ut."

 

...holder ikke. Min erfaring er at de som venstreblinker sjeldent blinker høyre når de skal ut. Spesielt i små rundkjøringer.

 

Jeg kommer i det minste med en begrunnelse. Du kommer med en bastant påstand uten å si noe om hvorfor. 

 

Jeg var derimot ikke bastant og påstod ikke at jeg har 100% tiltro til en venstreblinker, men skrev "lettere å stole på". Synd at du har dårlig erfaring med venstreblinkere, men det har heldigvis ikke jeg. Hvorfor skal noen gidde å gjøre noe som tydeligvis de fleste her inne synes er heeelt unødvendig (å blinke til venstre når man skal rett frem, altså en ekstratjeneste til andre bilister) for så å la være å gjøre det som strengt tatt er aller viktigst? 

Lenke til kommentar

 

 

Man skal selvsagt ikke blinke til venstre når man skal rett frem.

 

 

 

Begrunnelsen din: "Du viser også at du er en blinker så det er lettere å stole på at du også vil blinke riktig ut."

 

...holder ikke. Min erfaring er at de som venstreblinker sjeldent blinker høyre når de skal ut. Spesielt i små rundkjøringer.

 

Jeg kommer i det minste med en begrunnelse. Du kommer med en bastant påstand uten å si noe om hvorfor. 

 

Jeg var derimot ikke bastant og påstod ikke at jeg har 100% tiltro til en venstreblinker, men skrev "lettere å stole på". Synd at du har dårlig erfaring med venstreblinkere, men det har heldigvis ikke jeg. Hvorfor skal noen gidde å gjøre noe som tydeligvis de fleste her inne synes er heeelt unødvendig (å blinke til venstre når man skal rett frem, altså en ekstratjeneste til andre bilister) for så å la være å gjøre det som strengt tatt er aller viktigst? 

 

 

Har både erfart og lest flere ganger at "venstreblinkere" sjeldent blinker til høyre når de skal ut.

Fant en artikkel hvor det står:

 

"107 førere blinket bare til venstre ved kjøring til venstre, uten å skifte retning på lyset når de skulle svinge ut av rundkjøringen. Dette tilsvarer 9 prosent."

 

Du kan lese hele artikkelen her:

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Forvirring-om-rundkjoringsregler-2922242.html

 

Har lest flere artikler hvor det står det samme, men har ikke tid til å lete frem de nå.

Også i forum og kommentarfelt har det blitt nevnt mange ganger. Særlig blant Rogalendinger.

Lenke til kommentar

God beskrivelse fra artikkelen på hvordan man skal oppføre seg I rundkjøringer.

 

"- Vårt budskap er at folk må bruke skjønn og ikke tenke så firkantet. Det er åpenbart at alle må gi tegn i store rundkjøringer. Det er like opplagt at bilførere som skal til venstre i små rundkjøringer gir tegn til venstre før de kjører inn i rundkjøringen. Sjåføren må lese trafikkbildet og gi tegn når det bedrer samhandlingen, sier Hage."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...