Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskjold


Anbefalte innlegg

 

For Pajero og div andre traktorer kan en like gjerne kjøpe en delebil for prisen av ei diesel pumpe og stille opp i garasjen. Ett horribelt eksempel er Skruvat som tar ca 180000 for diesel pumpe mens kompisen på Hønefoss tar rundt 18000.

 

Noen priser er ran på høylys dag...

 

Har du link til hvor du kjøper Pajero deler "over there"?

 

Deler fra US handler jeg stort sett på ebay. Noen få ting har jeg handlet fra ymse sjapper der. Utfordringen er ofte fraktprisen, men tidvis dukker det opp de som selger med greie fraktpriser. Nå ser jeg at nevnte regreimsett har gått noe opp i pris, men fremdeles gunstig. Dette er til 6G72 3.0 24V V6 bensiner. I US så er det bensinere det går i, diesel er nokså ukjent. Australia har både diesel og bensin. Bli med i forumet der, og du finner flere greie tips på rimelige og OK steder for deler. I UK er Milner gode. De er drøye på fraktpriser (dvs startpris), så det lønner seg å hendle endel når en først handler. De har bla.a overhalte topper til 2,5 diesel til rundt 4.000,-. Foringssett med polyforinger, m.m.

Av mer ordinære slitedeler er Rexbo stort sett meget fine på prisene. Legg merke til at de priser deler ofte i par/sett, om det er mest naturlig. De har greie fraktpriser og så lenge du velger å få det sendt med vanlig DHL (ikke express!) så blir pakkene tollet og sendt nasjonalt i Norge med Posten. Ebay england (co.uk) og Tyskland kan være gode på priser på deler til motor/gir, men du må gjerne søke på motor-/gir-koder og ikke "Pajero".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 06 Pajero Dakar med 4M41, som trengte ny Dieselpumpe og tank i fjor. Tank og fyllerør var billigst hos Milner, mens original pumpe ble kjøpt hos Nilsen bil elns på Østlandet, til litt over 20.000,-. Milner har endel slitedeler, bla.a polyforinger I komplett sett til hele bilen for hyggelig pris. Bremsedeler og div servicedeler hos Rexbo. Har 2 med bensinermotor 6G72 med automat for den motoren. Der finner jeg alt av deler for det meste på ebay.com. Pluggkabler, iridium plugger, pakningssett m.m. til gode priser. Så bensin og diesel blir 2 veldig forskjellige verdener :-)

Lenke til kommentar

 

Bremsedeler og andre slitedeler er en ting. Dette går det masse av på alle biler og det er stor konkurranse. Derfor må også originaldelene være konkurransedyktige på pris. Originaldeler kan ofte være svært gunstige. Jobber i Mekonomen og der får vi ukentlige oppdateringer på priser da det stadig oppdages at originaldelene er rimeligere enn de alternative,

 

En annen ting er ting som ryker først etter 10-20 år. Disse kan det være liten eller ingen konkurranse på og de som selger delene kan ta "hva de vil". Da ender man opp med abs-ring til 4k, tannstang til 20k og ac-kompressor til 40k (konkrete eksempler til Mitsubishi pajero)

Og akkurat på Pajero fascinerer det meg at importør og delesjapper som Mekonomen tør å ta så sinnsyke priser. Har selv en Pajero, og handler alt av deler fra Tyskland og USA. Spesielt i USA er deleprisene meget kurante på Pajero (eller Montero som de kalles der). F.eks hovedlykt 5-600,- Automatkasse ca 15.000,-, styresnekke 1.200,- . Da snakker vi om ny eller fabrikkoverhalt og god vare, tilsvarende det en får over disk her i Norge. Slitedeler er også særs hyggelig der i.f.t. spesielt Norge. Reg-reim-sett med vannpumpe, strammer, løpehjul, laget av Continental / CRP (samme fabrikant som leverer OE til flere europeiske merker) knappe 700,- Hjullager (i sett med navet), en fjerdedel av norsk pris, identisk vare (SKF).  Alle prisene her er ferske priser, inklusive frakt og MVA. Alle de norske sjappene, inklusive importør, er helt sinnsyke på prisene. Det er sjeldent jeg lenger handler deler i Norge lenger, til tross for at jeg gjerne betaler litt ekstra for å handle lokalt, og til tross for en heller dårlig kronekurs. Når omtrent alt av deler og rekvisita har fra dobbel til 10-dobbel pris så sier det seg selv. Men avogtil butter det imot, og Toyota har jeg opplevd som de vanskeligste å finne konkurrerende deler til. Jeg nevnte i tidligere tråd rexbo.eu, som har et ganske heftig utvalg til kjente merker, og priser som varierer fra litt mindre enn norske, til småpenger. De er faktisk de eneste jeg har funnet som har sære ting som klaver til ymse Toyota, ting som ingen norske har på lager.

Så de norske sjappene har en lang vei å gå, etter mitt syn :-)

 

 

 

Mekonomen er dyrt, ofte de har vært dyrere enn merkeforhandler når jeg har kikket etter deler. Fordelen at de har ganske mye på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...