Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesstatus.. Bryr du deg?


Anbefalte innlegg

Hvorfor må man ha ambisjoner? Hvorfor skal man ha et imponerende yrke? Hva om man rett og slett har funnet sin plass, og den plassen er i kassa hos Kiwi? Virker veldig overfladisk.

Noen har ambisjoner i livet, og de vil gjerne ha en partner som har det. Noen trives på gulvet å vil ikke mer, andre er opptatt av å gjøre masse.

 

Dersom man ikke har noen ambisjon i livet må man også finne seg en partner som har mål som passer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor må man ha ambisjoner? Hvorfor skal man ha et imponerende yrke? Hva om man rett og slett har funnet sin plass, og den plassen er i kassa hos Kiwi? Virker veldig overfladisk.

Noen har ambisjoner i livet, og de vil gjerne ha en partner som har det. Noen trives på gulvet å vil ikke mer, andre er opptatt av å gjøre masse.

 

Dersom man ikke har noen ambisjon i livet må man også finne seg en partner som har mål som passer det.

 

 

Haha, what? Hvorfor tror du det?

 

Man kan jo fint jobbe deltid hos Kiwi, for eksempel tre dager i uka (uten noen planer om å endre på det), samtidig som kjæresten er opptatt av karriere og for eksempel drømmer om å lede et stort børsnotert selskap.

Endret av oscrue10
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nei, det var tullete å tenke at man burde finne noen som deler samme drømmer som en. Må være oppskriften på ett katastrofalt forhold når man vil ha det samme ut av livet.

 

Nå svarte du jo egentlig ikke på spørsmålet jeg stilte. Og jeg sa ingenting om at det er en ulempe å være omtrent like ambisiøse.

Lenke til kommentar

Yrket forteller mye om deg som person, og om du ikke kom lengre enn butikkassen så kan det ofte være en bummer. De fleste ønsker nok en partner som er ambisiøs og som kan gi velstand.

 

Det er mange som ikke bryr seg om hva du jobber med, and good on ya. Men det er jo ikke uforståelig at noen setter pris på at man prøver å nå toppen. Ikke nødvendigvis at de må drite penger, men heller at man jobber hardt for å kunne føle seg verdsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mann som er spesialisert innen noe ikke "alle" kan er hot, og det tenner kvinner på. Å stå i en butikk er noe alle kunne greid.

 

Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0

 

 

Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor vanskelig det er å få tak i personer med riktig kompetanse også i dagligvarebransjen. Det å smile og være blid er kanskje noe alle kan, men vi trenger også noen som kan jobbe med ulike administrative og tekniske ting, og være svært kompetente. Hva gjør du når det flommer over aggregatet? Når sikringsboksen hyler? Når SDUen klemmes fast i CTUen? Når sentralen for telefonlinjen dør? Når whiteboxen har låst seg? Når null-verdier overskriver poster i varedatabasen? Når rapporterene mangler 64500 pga. en bug ved dagsavslutning? Ville du i det hele tatt funnet ut hvorfor det mangler 64500? Eller at det gjør det? Hvilke sikkerhetstiltak burde du ha rundt din kontantflyt? Hvordan bemanner du opp til påske? Hvilke rettigheter har din ansatte ift. pauser? Får Kai utbetalt UB-tillegg? Hvilke projeksjoner må du nå ilø. 2018? Kan det investeres i nye pantemaskiner? Hvordan påvirker selvskanning totalsvinnet? Følger vi alle HMS-forskrifter? Er det nok å logge en avviksliste?

 

Ditt svar kan ikke være "ring en fyr" til alt. Selv om ikke alle er det, så er mange som arbeider i butikk også spesialister som arbeider med ting nesten bare de kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et annet eksempel på lavstatus-yrke er hjelpepleiere på sykehjem som må vaske eldre mennesker. Har vært skriverinnlegg blant flere helsefagarbeidere som har hørt ufine kommentarer som "Må jo være helt jævlig å vaske gamlinger i ræva, kunne aldri tenkt meg det" osv.

 

 

Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0

 

 

Burde vært alt annet enn lavstatus yrke. Jeg jobbet som pleieassistent på et sykehjem under utdanningen, og jeg holdt ut i et kvarter. 

All ære til de som jobber på alders- og omsorgshjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yrket forteller mye om deg som person, og om du ikke kom lengre enn butikkassen så kan det ofte være en bummer. De fleste ønsker nok en partner som er ambisiøs og som kan gi velstand.

 

Det er mange som ikke bryr seg om hva du jobber med, and good on ya. Men det er jo ikke uforståelig at noen setter pris på at man prøver å nå toppen. Ikke nødvendigvis at de må drite penger, men heller at man jobber hardt for å kunne føle seg verdsatt.

 

Kan gi velstand? Hvis den ene i et forhold jobber i kassa på Kiwi og den andre er toppsjef i et stort børsnotert selskap, så snakker vi jo velstand.

 

Jeg mistenker at dette handler om å være redd for hva venner og familie skal tro, fordi man ikke er trygg på seg selv og egne valg.

 

Men det er ingenting som tilsier at en butikkansatt er en dårligere kjæreste enn en toppsjef som håver inn mange millioner i året. Jeg vil heller tro at toppsjefen er en "dårligere" kjæreste, fordi vedkommende kanskje må reise mye, kanskje har mindre overskudd osv.

 

Hvis det er noe den butikkansatte kan akseptere, så ser jeg ingen grunn til at vedkommende skal bli valgt bort bare fordi man er tilfreds med butikkjobben og ikke har ambisjoner om å drive med noe annet. Det er bare overfladiske mennesker som er opptatt av kjærestens yrke, status og penger (som har tilnærmet null betydning, bare man har en ryddig og helt ålreit økonomi).

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

 

 

 

Du mistet poenget mitt. Penger og status er ikke hva som er attraktivt. Det er det å være litt ambisiøs og gjøre noe ut av seg som betyr noe.

 

Hvis jeg møter på noen som jobber som postbud så synes jeg at det er litt traust at hele livet til vedkommende har resultert i en ganske uinteressant jobb. Grunnskolelærer på møkkalønn gir derimot et mye bedre inntrykk, fordi det viser at du har investert tid for å kunne jobbe med skole og utdanning, og du har kapasitet til å kunne gjennomføre høyere utdanning (eller tilsvarende) og nå målene dine.

 

Du har rett i at det er ingenting som sier at en butikkansatt er en dårligere partner enn en toppsjef, men hvis man blir tiltrukket av ambisjoner, spenning og kløkt, så er toppsjefen et bedre utgangspunkt.

 

Det er ikke overfladisk å foretrekke noen som har lyst på mer enn ufaglært arbeid.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du mistet poenget mitt. Penger og status er ikke hva som er attraktivt. Det er det å være litt ambisiøs og gjøre noe ut av seg som betyr noe.

 

Hvis jeg møter på noen som jobber som postbud så synes jeg at det er litt traust at hele livet til vedkommende har resultert i en ganske uinteressant jobb. Grunnskolelærer på møkkalønn gir derimot et mye bedre inntrykk, fordi det viser at du har investert tid for å kunne jobbe med skole og utdanning, og du har kapasitet til å kunne gjennomføre høyere utdanning (eller tilsvarende) og nå målene dine.

 

Du har rett i at det er ingenting som sier at en butikkansatt er en dårligere partner enn en toppsjef, men hvis man blir tiltrukket av ambisjoner, spenning og kløkt, så er toppsjefen et bedre utgangspunkt.

 

Det er ikke overfladisk å foretrekke noen som har lyst på mer enn ufaglært arbeid.

 

 

Jeg ser ikke hvorfor det skal være attraktivt å ha ambisjoner innenfor yrkeslivet, eller hvorfor det skal trekke ned hvis man ikke har ambisjoner. Det eneste som betyr noe er hvorvidt man er tilfreds med den jobben man har, slik at man ikke drar med seg negativitet hjem etter endt arbeidsdag. Evt. må man kunne klare å skille jobb og privatliv, slik at en ugunstig jobbsituasjon ikke går utover forholdet.

 

At du synes at det er traust å være postmann er helt irrelevant. Det er ikke du som skal jobbe som postmann. For andre kan det være drømmejobben, og hvorfor skal du synse så mye om det?

 

Jo, man er overfladisk hvis det ikke er godt nok å jobbe på Kiwi eller å være postmann. Det er nok ikke uvanlig å tenke slik, men man er overfladisk.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg forstår hvis du ikke gjør det, men for meg så betyr det noe. Det er jo langt ifra avgjørende, men jeg bryr meg absolutt. Det er jo ikke overfladisk om det sier noe om personligheten til en person. Jeg tror du forveksler det med å bry seg om lønn og penger, noe som absolutt ikke er relevant for meg.

 

Vil nå si at det å være tilfreds med et svakt yrke forteller ganske mye om en person. At jeg synes postbud er traust er relevant til poenget mitt, som er at man mangler ambisjoner om man velger å være postbud resten av livet. Om postbud er drømmejobben så sier jo en hel del om deg som person, og om det er positive eller negative ting er avhengig av hvem du spør.

 

Hvis du spør meg om yrkesstatus er viktig for meg så kommer ikke jeg til å si nei fordi jeg skal skille mellom arbeid og fritid. Jeg sier ja fordi en god yrkesstatus forteller meg at du har evner til å bry deg om hva du gjør 5 dager uken, og handlekraft nok til å kunne gjøre noe ut av deg selv. Om du kommer hjem blid fra jobben som postbud så er det bra for deg, men det endrer ikke faktumet at man er tilfreds med en jobb som postbud og det muligens gir noen fordommer om at du mangler ambisjoner.

Lenke til kommentar

Det jeg vil fram til er at det ikke trenger å si så mye om en person. Det er ikke slik at alle som jobber i butikk eller alle som er postmenn er stokk dumme.

 

Synes ikke at det å ha postmann som drømmeyrke sier så mye om en person, verken positivt eller negativt. Men hvis det er slik at personen ikke er skarp nok til å ha en mer krevende jobb, da kan det bli et problem.

Lenke til kommentar

Du kan snu på det og si at en som jobber med regnskap har en intellektuell ambisjon som er lavere enn den som jobber i butikk og er tilfreds med det, og studerer fysikk på siden fordi det er interessant. Hva gavekort mener med "ambisjon" forstår jeg ikke. Dine ambisjoner er det du gjør, ikke nødvendigvis det du jobber med. Er du en god person og et godt forbilde, har et stabilt liv og en hobby du interesserer deg for så har du sannelig gjort mer ut av deg enn de fleste. Å ha et "lavstatusyrke" betyr ikke at du ikke har noen utdannelse og det betyr enda mindre at du ikke har intellektuelle ambisjoner, og det betyr heller ikke at du ikke har prosjekter som er dine mål og ambisjoner.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lese tanker og spå fremtiden, så naturligvis vil jeg se på demotiverte siviløkonomer mer spenstige og ambisiøse folk, sammenlignet med en solstråle av et postbud. Grunnen til dette er at postbudet ikke ga en tanke til sin egen fremtid, mens siviløkonomen har brukt 5 år fordi han/hun har ønsker om å gjøre noe ut av seg. Vi snakker tross alt bare om fordommer her, og hva som fanger min oppmerksomhet hvis du nevner yrket ditt, og ikke som en oppskrift for å finne ut hva en person er.

 

Igjen så er ikke poenget mitt at du er en dårlig, kjedelig eller traust person om du er et postbud. Det er så langt ifra sannheten at jeg er litt skuffet om du tror jeg mener dette. Det jeg sier er at hvis du forteller meg at du er et postbud, eller butikkmedarbeider, så vil jeg se på dette som en mangel på ambisjoner, og at det gjerne tyder på at du er litt kjedelig. Hvorvidt du faktisk er kjedelig vet jeg ikke, men om alt jeg vet om deg er at du jobber på McDonalds, så skriker du ikke akkurat "Eventyrlysten".

 

Jeg aner ikke hva du kaller for "lavstatusyrke", men jeg er ikke her for å diskutere semantikk, så jeg regner med at vi heller kan bruke ordet ufaglært og være fornøyde begge to.

 

Men foreløpig er det ingen som har argumentert skikkelig for hvorfor dette er viktig, og hvordan det kan si noe som helst om en person.

 

Fordi det er attraktivt å ha noen som gjør noe ut av seg, og ikke velger å bli en 9-5 potetsekk fordi man synes at det er tilstrekkelig. Føler meg litt skitten for å bruke dette uttrykket, men det er vel ikke ukjent for deg at både kvinner og menn foretrekker "vinnere"?

 

Disclaimer: Ufaglærte er ikke tapere. Men mennesker som mangler motivasjon og ambisjoner er muligens det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva du kaller for "lavstatusyrke", men jeg er ikke her for å diskutere semantikk, så jeg regner med at vi heller kan bruke ordet ufaglært og være fornøyde begge to.

Dette er jo helt feil. Jeg er faglært, men jobber fremdeles i butikk. Dette er et valg. Jeg har større ambisjoner enn å bli lærer, drive med regnskap eller jobbe som programmør som alle er ting jeg kunne gjort nå. Et typisk "lavstatusyrke" er et fullgodt alternativ til disse.

Lenke til kommentar

Ja for all del, og all min respekt til deg. Men nå regner jeg med at du ikke introduserer deg på date som butikkmedarbeider og stopper ting der. Du sier at du har større ambisjoner og har drømmer om å gjøre noe du liker, som er helt topp i min bok.

 

Hadde du skrevet at du jobber på Narvesen og satt punktum der så hadde du vært mye kjedeligere enn hva du beskriver deg selv som ovenfor.

 

Hvis drømmen din var å jobbe i butikk, og ingenting annet interesserer deg så skal du også få min respekt, men da må du gjerne forsvare deg selv litt for å hindre ufrivillige fordommer fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...