Gå til innhold

Vil ha ladepunkt for elbil i alle nye bygg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mener de at selve laderen skal festes på veggen med skruer...?

for alle lader-adaptere til biler og alt annet som kobles i veggen er akkurat det de snakker om, bare at det er mobilt i tillegg, og bygger på nyere teknologi enn stasjonære installasjoner.

De vil altså gå tilbake til gammel teknologi?

 

Eller mener de at alle biler skal lades med standard styrke?

For eksempel kreve at alle som lader bil må bruke 32A kurser og ingenting annet?

I så fall må noen stoppe de folka der fortere enn svint.

Lenke til kommentar

"Når ny Teknisk forskrift (TEK) skal legges frem i 2017 lover regjeringen å gjøre det enklere å bygge både billigere og flere bygg."

 

For hvis alle må legge opp 32A kurs når man bare trenger 16A, så blir det garantert Dyrere å bygge nye bygg.

Det stikk motsatte av hva de påstår at de prøver på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

mener de at selve laderen skal festes på veggen med skruer...?

for alle lader-adaptere til biler og alt annet som kobles i veggen er akkurat det de snakker om, bare at det er mobilt i tillegg, og bygger på nyere teknologi enn stasjonære installasjoner.

De vil altså gå tilbake til gammel teknologi?

 

Eller mener de at alle biler skal lades med standard styrke?

For eksempel kreve at alle som lader bil må bruke 32A kurser og ingenting annet?

I så fall må noen stoppe de folka der fortere enn svint.

 

DSB anbefaler stasjonære ladestasjoner med Type 2 uttak eller fast kabel med Type 1 eller Type 2 uttak. Stikkontakter for mobile ladekabler anbefales ikke da dette introduserer ekstra feilkilder.

 

Å legge til rette for lading behøver ikke å bety noe mer enn at det må strekkes rør av tilstrekkelig dimensjon (25mm bør holde) fra sikringsskap til hver parkeringsplass, evt. en strømkabel i buss-system fra plass til plass med koblingsboks på hver plass om man vil legge til rette for ladestasjoner med lastbalansering ala Zaptec Smart. Ekstrakostnaden for utbygger er i begge tilfeller minimal.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

mener de at selve laderen skal festes på veggen med skruer...?

for alle lader-adaptere til biler og alt annet som kobles i veggen er akkurat det de snakker om, bare at det er mobilt i tillegg, og bygger på nyere teknologi enn stasjonære installasjoner.

De vil altså gå tilbake til gammel teknologi?

 

Eller mener de at alle biler skal lades med standard styrke?

For eksempel kreve at alle som lader bil må bruke 32A kurser og ingenting annet?

I så fall må noen stoppe de folka der fortere enn svint.

 

DSB anbefaler stasjonære ladestasjoner med Type 2 uttak eller fast kabel med Type 1 eller Type 2 uttak. Stikkontakter for mobile ladekabler anbefales ikke da dette introduserer ekstra feilkilder.

 

Å legge til rette for lading behøver ikke å bety noe mer enn at det må strekkes rør av tilstrekkelig dimensjon (25mm bør holde) fra sikringsskap til hver parkeringsplass, evt. en strømkabel i buss-system fra plass til plass med koblingsboks på hver plass om man vil legge til rette for ladestasjoner med lastbalansering ala Zaptec Smart. Ekstrakostnaden for utbygger er i begge tilfeller minimal.

rør av tilstrekkelig dimensjon?

er det ikke lov å legge åpent anlegg lenger heller nå..?

 

Jeg syns at for at noen skal kunne påstå at det er lagt "til rette" for lading så burde man ha minst 10A kurser..

 

Da kan man lade bilen sin..

 

Ikke skru fast ladern i huset ditt. Det er ingen vits. og det er gammel teknologi.

 

Da faller den også under en kategori der man vurderer hele apparatet som en del av strømnettet i huset ditt.

Og da må man følge HELT andre regler, og det koster mye mer penger.

 

For eksempel er det mane som selger varmtvannsbederede med stikk-kontakt nå og under 3kw, fordi da blir det billigere å sette det opp.

 

Bare glem hele konseptet med type 1, type 2 og type 3 uttak..

 

bare pass på at du har en CE-godkjent strøm-støpsel i veggen og at støpselet er dimensjonert for mer strøm enn sikringen, da oppstår ikke brann ved kort-slutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er å ha tilstrekkelig kapasitet i strøminntaket til garasjen. Man bør helst beregne 16A per parkeringsplass. Om man må oppgradere hovedinntaket ved et senere tidspunkt så går hundretusenene veldig fort.

 

Deretter bør man ha lagt en eller annen plan for hvordan man skal få satt opp ladepunktet ettersom behovet oppstår. Det enkleste er å klargjøre for å legge opp 16A kurser til hver parkeringsplass, men det finnes også bus-løsninger, der man legger opp en fet kabel langs alle parkeringsplassene, og så kobler man inn ladestasjoner på denne kabelen ved behov. Da har hver ladestasjon kombivern og slikt, og de kommuniserer med hverandre for å fordele lasten - er det kun en bil tilkoblet og den kan lade med 22 kW, så gjør den det, og er alle bilene tilkoblet så lader de kun med 3,5 kW.

 

Det bør ikke være noe krav om hvilken løsning man skal gå for, da hva som passer best vil variere. Men det bør være ett krav om at dette er planlagt på et tidlig stadium, og at alt skal ligge til rette for å koble på ladere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

mener de at selve laderen skal festes på veggen med skruer...?

for alle lader-adaptere til biler og alt annet som kobles i veggen er akkurat det de snakker om, bare at det er mobilt i tillegg, og bygger på nyere teknologi enn stasjonære installasjoner.

De vil altså gå tilbake til gammel teknologi?

 

Eller mener de at alle biler skal lades med standard styrke?

For eksempel kreve at alle som lader bil må bruke 32A kurser og ingenting annet?

I så fall må noen stoppe de folka der fortere enn svint.

 

DSB anbefaler stasjonære ladestasjoner med Type 2 uttak eller fast kabel med Type 1 eller Type 2 uttak. Stikkontakter for mobile ladekabler anbefales ikke da dette introduserer ekstra feilkilder.

 

Å legge til rette for lading behøver ikke å bety noe mer enn at det må strekkes rør av tilstrekkelig dimensjon (25mm bør holde) fra sikringsskap til hver parkeringsplass, evt. en strømkabel i buss-system fra plass til plass med koblingsboks på hver plass om man vil legge til rette for ladestasjoner med lastbalansering ala Zaptec Smart. Ekstrakostnaden for utbygger er i begge tilfeller minimal.

rør av tilstrekkelig dimensjon?

er det ikke lov å legge åpent anlegg lenger heller nå..?

 

Jeg syns at for at noen skal kunne påstå at det er lagt "til rette" for lading så burde man ha minst 10A kurser..

 

Da kan man lade bilen sin..

 

Ikke skru fast ladern i huset ditt. Det er ingen vits. og det er gammel teknologi.

 

Da faller den også under en kategori der man vurderer hele apparatet som en del av strømnettet i huset ditt.

Og da må man følge HELT andre regler, og det koster mye mer penger.

 

For eksempel er det mane som selger varmtvannsbederede med stikk-kontakt nå og under 3kw, fordi da blir det billigere å sette det opp.

 

Bare glem hele konseptet med type 1, type 2 og type 3 uttak..

 

bare pass på at du har en CE-godkjent strøm-støpsel i veggen og at støpselet er dimensjonert for mer strøm enn sikringen, da oppstår ikke brann ved kort-slutning.

Åpent anlegg er selvsagt helt ok, en tilrettelegging vil nok da bety at kabler minimum er ført fram til hver plass.

 

DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig belastning på schuko-kontakter, så å legge opp en slik for lading er ikke å anbefale. Du kan selvsagt bruke CEE-kontakter men nesten ingen elbiler kommer med ladekabler som har CEE-kontakt så da ender man opp med å måtte kjøpe en ladekabel til eller å bruke en overgang (ikke anbefalt).

 

Varmtvannsberedere må være på under 1500W for at de skal kunne kobles via en schuko-kontakt, så i praksis må man enten koble de fast eller via CEE-kontakt.

 

Type 1 "uttak" finnes ikke, du har derimot biler med Type 1 inntak. Disse bruker en Type 1-Type 2 kabel for å lade på Type 2 uttak. Type 3C er en sær fransk standard som ingen bruker. Altså er standarden i hele Europa Type 2 uttak for slikt. De fleste elbiler kommer nå med Type 2 kabel som standard, eller produsenten leverer slike rimelig. En boks med Type 2 uttak på veggen er altså både det mest fleksible og det sikreste. Et Type 2 uttak kan levere alt fra 1-fase 230V 6A (1,4kW) til 3-fase 400V 32A (22kW). I tillegg støtter Type 2 lastbalansering, noe som betyr at man ikke trenger å dimensjonere inntaket for 16A til hver eneste ladeplass. 6A er nok, altså kun 37,5% av strømbehovet i forhold til 16A for hele parkeirngsanlegget. Det senker garantert kostnaden for utbygger. I tillegg øker det normalt ladehastigheten for beboerne, da du kan få f.eks 22kW ladehastighet om få eller ingen lader, mens det går ned til 6A om alle lader samtidig (noe som i praksis aldri vil skje i større anlegg). Uten lastbalansering kreves det samtidighetsfaktor på 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det samlet mye god informasjon fra forskjellige kommentar, som jeg ikke skal forsøk å ta enkelvis stilling til. Det har jeg ingen forutsettninger for. Derimot er jeg godt forberedt på hva som blir energi kildene de kommende år. Det blir ikke behov for mye ladding av biler. Derimot vil bilen bli en energi produserende enhet som i de fleste tilfeller har overskydd av energi. Situasjon blir da snudd på hode. Bilen kan avgir energi til boligen når den ikke blir brukt. Bilbatteriets kapasitet kan da redusseres, da det kun skal avgi ekstra kraft ved toppbelastning av elmotorene og ekstra stort behov for oppvarming/kjøling, sommer som vinter.

Lenke til kommentar

Den stor innvirkning førerløs biler vil ha på parkering & Urbane landskap

11 april 2016 av Guest bidragsyter

 

Ved Nash Islam, co-grunnlegger og CEO av Storbritannias første on-demand parkering app, Vallie .

 

Tesla-slange-lader-3Elon Musk spår at fullt selvstyrte biler vil treffe veien etter 2023. Myndigheter og bilprodusenter over hele verden prøver å finne ut hvordan trygge driver biler kommer til å være, og hvordan de bør reguleres. Å være i virksomhet med parkering på etterspørsel, ber vi et annet spørsmål - hvordan og hvor de kommer til å bli parkert?

 

I dag er den gjennomsnittlige bilen parkert 95% av tiden, med bare 5% on-the-road tid . En IBM undersøkelsen rapporterte at, over hele verden, urbane sjåførene bruker i gjennomsnitt 20 minutter per tur ute for parkering og University of California studie fant at USA har nær en milliard parkeringsplasser. Dette betyr at det er omtrent 4 ganger flere parkeringsplasser enn biler.

 

Som førerløs teknologi fortsetter å forbedre, så gjør parkering. I de neste 5-10 årene, vil parkering slik vi kjenner det være helt omdefinert like biler vil bli. Uten behov for drivere, kan bilene bli styrt av roboter i høyeffektive områder som ikke er en sykdom på planter på bybildet, og ikke krever kunde trapper, heiser og brede gater for å gi tilgang til enkelte biler. Noen spår at 15 år fra nå, vil autonome kjøretøy har slettet behovet for opptil 90% av våre nåværende masse . I fjor, Audi lansert en automatisert parkeringshus for selvstyrte biler nær Boston ", der plass for biler ville bli redusert med to kvadratmeter per bil , med kjøreveier blir trangere, og trapper og heiser ikke lenger er nødvendig."

 

Disse nye parkeringsplasser (parkeringsplasser, for amerikanere) vil også kunne tilby bensinstasjoner (eller opplading), vedlikehold og andre bil tjenester. Tatt i betraktning hvor mye av vår nåværende byrommet er tatt opp med store parkeringsplasser, kan alle disse utviklingen være transformative, beslektet med når "horseless vogner" ble erstattet av biler, og Mews ble gjen bevilget i prim boliger og kommersielle områder. http://cleantechnica.com/2016/04/11/the-huge-impact-driverless-cars-will-have-on-parking-urban-landscapes/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+IM-cleantechnica+%28CleanTechnica%29

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...