Gå til innhold

Gaming PC til 14.000 selv om Polaris/Pascal er rett rundt hjørnet..


Anbefalte innlegg

Hei,

denne tråden bygger på en tidligere tråd jeg laget, men denne blir mer retta mot en evt. PC jeg har tenkt å bygge.

De fleste her inne har langt mer erfaring enn meg, og kunne gjerne tenkt meg deres hjelp nå som jeg skal bygge en PC etter mange år:)

Planen min var å vente med å bygge til Pascal/Polaris hadde kommet ut, men slik blir det da ikke, ettersom jeg fikk solgt mine gamle stasjonære før planlagt tid.

Jeg har kommet med en liste over komponenter jeg tror kommer til å passe bra sammen, men kom gjerne med andre komponenter som kan være bedre egna. Ettersom nye GPU'er kommer ut i år, velger jeg å sette "Resten av PC'en">"GPU", da jeg mest sannynlig kommer til å oppgradere relativt snart uansett. Jeg vil derfor ikke at resten av komponente skaper flaskehals for grafikkortene som kommer (forhåpentligvis) ut snart.

Kom gjerne med anbefaling til skjerm. Kan bla opp et par tusen her og ( utenom PC'en ). Da vil jeg helst at den skal ha samme høyde som vanlige 21:9 Widescreens, slik at jeg kan kjøre Dual-monitor setup uten at det ser stygt ut :) Widescreen skjerm av typen Asus ROG Swift PG348Q ( når jeg en vakker dag får råd til slike skjermer ) :)

PC'en trenger som sagt ikke å koste hele 14K, men det er det jeg har å bruke.

Tusen takk!

OBS: Vil ha i7 for streaming/redigering :)

 

post-252264-0-68600600-1459955528_thumb.png

Endret av Nanek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke hvor mye minne det er snakk om men sålenge >16 ok :)

 

Det ligger ett 970 til 2000 på finn idag men om du ikke vurderer brukt ser jeg den.

 

6600k er avogtil veldig bra priset men har du råd til 6700k så gjerne det(har samme selv)

 

Videre råd fra min side må være om det skulle være aktuelt med estetiske ting som fargematching, lys etc men etter min mening har du ett fornuftig og kraftig oppsett.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvor mye minne det er snakk om men sålenge >16 ok :)

 

Det ligger ett 970 til 2000 på finn idag men om du ikke vurderer brukt ser jeg den.

 

6600k er avogtil veldig bra priset men har du råd til 6700k så gjerne det(har samme selv)

 

Videre råd fra min side må være om det skulle være aktuelt med estetiske ting som fargematching, lys etc men etter min mening har du ett fornuftig og kraftig oppsett.

Takker for et kjapt svar. Tror det estetiske bruker jeg penger på litt senere, nå trenger jeg bare en bra rigg ;)

 

Takk for at du sa ifra om Finn! Gutten bor 10 minutter vekke fra meg, skal se om jeg får til en bra deal! Her kan jeg spare pengpeng :)

Lenke til kommentar

Hvor mye klør det i fingrene dine for å ha en god opplevelse nå på spill og en eventuelt dårligere opplevelse senere?

 

Slik jeg ser det er 970 kortene nå overpriset med tanke på at vi er rett rundt hjørnet med nye kort fra Nvidia , personlig hadde jeg kanskje brukt noe billig i påvente på at det kommer noe bra , man kan til nød greie seg med Intel sin integrerte gpu og da kan det være at man både sparer penger og unngår en stor skuffelse...

Lenke til kommentar

GTX 970 overpriset fordi det er nye kort rundt hjørnet? Dagens :rofl:

 

Det blir antagligvis GTX 1060 hos Pascal som erstatter GTX 970, prisen blir nok lik, eneste forskjellen er nok at vi får bedre kort i toppsjiktet. Man har alltid betalt krone per ytelse hos nVidia og dette forandrer seg nok ikke med det første. Skal man ha 970 ytelse med Pascal så vil nok det koste 3k og oppover, så om GTX 970 holder til trådstarters bruk så hadde jeg kjøpt det med knusende ro. GTX 970 gir fortsatt en god del med tanke på pris, og det vil nok holde seg slik til kortene blir faset ut.

 

Riggen ser fin ut den trådstarter ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

GTX 970 overpriset fordi det er nye kort rundt hjørnet? Dagens :rofl:

 

Det blir antagligvis GTX 1060 hos Pascal som erstatter GTX 970, prisen blir nok lik, eneste forskjellen er nok at vi får bedre kort i toppsjiktet. Man har alltid betalt krone per ytelse hos nVidia og dette forandrer seg nok ikke med det første. Skal man ha 970 ytelse med Pascal så vil nok det koste 3k og oppover, så om GTX 970 holder til trådstarters bruk så hadde jeg kjøpt det med knusende ro. GTX 970 gir fortsatt en god del med tanke på pris, og det vil nok holde seg slik til kortene blir faset ut.

 

Riggen ser fin ut den trådstarter ;)

 

Det er jo alltids gøy å se at andre kan kjøpe det samme skjermkortet som du selv kjøpte for en tusing mindre, eller hva?

Kortene som trolig garantert kommer til å gå ned i pris er 9xx serien når de nye kortene kommer , man vil også se en god del tilbud på bruktmarkedet om man kjøper brukt.

 

Men igjen , om du mener det er lurt å springe og kjøpe et splitter pine nytt 970 kort og så løpe og kjøpe et nytt 1xxx kort når det kommer som gir både bedre ytelse og lavere strømforbruk enn forrige generasjon så skal du få lov til å ha den meningen.

Lenke til kommentar

Takker for svar. 

Prøver å kontakte en fyr på Finn.no som selger et 970 kort veldig billig, men han svarer meg ikke.. Tips til hvordan jeg kan få kontakta ham? Prøvd via. email og tlf.. rett før jeg tar bussen ( u18.. ) ut til ham og banker på døren ^^

Anyways, slik jeg har forstått det kommer Pascal til å gruse kortene som er ute på markedet i dag? Vil heller bruke, let's say 1-2K mer på andre komponenter enn å f.eks. gå for ett 980 kort, det var det jeg mente. 

Å bruke prosessoren som er grafikkort blir nok en no-go,da jeg vil spille en god del i sommer, og det er ikke sikkert Pascal/Polaris kommer ut før juli--> høsten. 

Bestiller trolig PC'en imorgen, etter at jeg får solgt den jeg har nå :) Bare kom med innspill til skjerm osv. Går nok for en ny 970 dersom jeg ikke får kontakt med han som selger på Finn. 

Lenke til kommentar

 

GTX 970 overpriset fordi det er nye kort rundt hjørnet? Dagens :rofl:

 

Det blir antagligvis GTX 1060 hos Pascal som erstatter GTX 970, prisen blir nok lik, eneste forskjellen er nok at vi får bedre kort i toppsjiktet. Man har alltid betalt krone per ytelse hos nVidia og dette forandrer seg nok ikke med det første. Skal man ha 970 ytelse med Pascal så vil nok det koste 3k og oppover, så om GTX 970 holder til trådstarters bruk så hadde jeg kjøpt det med knusende ro. GTX 970 gir fortsatt en god del med tanke på pris, og det vil nok holde seg slik til kortene blir faset ut.

 

Riggen ser fin ut den trådstarter ;)

 

Det er jo alltids gøy å se at andre kan kjøpe det samme skjermkortet som du selv kjøpte for en tusing mindre, eller hva?

Kortene som trolig garantert kommer til å gå ned i pris er 9xx serien når de nye kortene kommer , man vil også se en god del tilbud på bruktmarkedet om man kjøper brukt.

 

Men igjen , om du mener det er lurt å springe og kjøpe et splitter pine nytt 970 kort og så løpe og kjøpe et nytt 1xxx kort når det kommer som gir både bedre ytelse og lavere strømforbruk enn forrige generasjon så skal du få lov til å ha den meningen.

 

 

Kort som 980 ti og GTX 980 blir nok en tusenlapp eller mer billigere ja, da disse kortene er relativt stivt priset. Når det gjelder GTX 970 så tviler jeg på at de går altformye ned i pris, da kortene er relativt billige fra før av. jeg skjønner at å kjøpe nytt GTX 970 kort i dag ikke er det lureste, men får man ett GTX 970 for 2.5k på bruktmarkedet så tviler jeg på at man kommer til å tape noe med tanke på kommende Pascal.

 

Et annet faktum er jo at kronekursen er elendig, og tross dette har ikke GTX 970 gått noe særlig opp i pris, så godt mulig at Pascal blir noe dyrere enn vi regner med nettopp på grunn av det.

Lenke til kommentar

Takker for svar. 

 

Prøver å kontakte en fyr på Finn.no som selger et 970 kort veldig billig, men han svarer meg ikke.. Tips til hvordan jeg kan få kontakta ham? Prøvd via. email og tlf.. rett før jeg tar bussen ( u18.. ) ut til ham og banker på døren ^^

 

Anyways, slik jeg har forstått det kommer Pascal til å gruse kortene som er ute på markedet i dag? Vil heller bruke, let's say 1-2K mer på andre komponenter enn å f.eks. gå for ett 980 kort, det var det jeg mente. 

 

Å bruke prosessoren som er grafikkort blir nok en no-go,da jeg vil spille en god del i sommer, og det er ikke sikkert Pascal/Polaris kommer ut før juli--> høsten. 

 

Bestiller trolig PC'en imorgen, etter at jeg får solgt den jeg har nå :) Bare kom med innspill til skjerm osv. Går nok for en ny 970 dersom jeg ikke får kontakt med han som selger på Finn. 

 

Gruse og gruse, det sier man alltid når noe nytt kommer rundt hjørnet, så slike utsagt må taes med en klype salt. Man kjøper hardware når man trenger, enkelt og greit. Skal man alltid vente på det neste beste så kommer man ingen vei. Det jeg har fått med meg av Pascal er jo at skjermkortene blir tynnere og mer strømeffektive. Ytelsen gjenstår enda og se, men personlig tror jeg vi må vente på Big Pascal før vi ser det virkelig store, og de kommer nok ikke før nærmere jul/nyttårsskifte. Så da blir jo spørsmålet om du er villig å vente enda ett halvt års tid eller ikke ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

Takker for svar. 

 

Prøver å kontakte en fyr på Finn.no som selger et 970 kort veldig billig, men han svarer meg ikke.. Tips til hvordan jeg kan få kontakta ham? Prøvd via. email og tlf.. rett før jeg tar bussen ( u18.. ) ut til ham og banker på døren ^^

 

Anyways, slik jeg har forstått det kommer Pascal til å gruse kortene som er ute på markedet i dag? Vil heller bruke, let's say 1-2K mer på andre komponenter enn å f.eks. gå for ett 980 kort, det var det jeg mente. 

 

Å bruke prosessoren som er grafikkort blir nok en no-go,da jeg vil spille en god del i sommer, og det er ikke sikkert Pascal/Polaris kommer ut før juli--> høsten. 

 

Bestiller trolig PC'en imorgen, etter at jeg får solgt den jeg har nå :) Bare kom med innspill til skjerm osv. Går nok for en ny 970 dersom jeg ikke får kontakt med han som selger på Finn. 

 

Gruse og gruse, det sier man alltid når noe nytt kommer rundt hjørnet, så slike utsagt må taes med en klype salt. Man kjøper hardware når man trenger, enkelt og greit. Skal man alltid vente på det neste beste så kommer man ingen vei. Det jeg har fått med meg av Pascal er jo at skjermkortene blir tynnere og mer strømeffektive. Ytelsen gjenstår enda og se, men personlig tror jeg vi må vente på Big Pascal før vi ser det virkelig store, og de kommer nok ikke før nærmere jul/nyttårsskifte. Så da blir jo spørsmålet om du er villig å vente enda ett halvt års tid eller ikke ;)

 

Det gidder jeg ikke ;) 

 

Blir spennende å se ja, men nå som jeg skal selge min stasjonære imorgen ( Hypeeee ), så vil jeg bygge en ny PC :) 

 

Ser at jeg får med The Divison når jeg bestiller det Asus kortet Lesh02 linka oppforbi. Da har jeg vel gjort noenlunde en god deal ? :p 

 

Forresten, ser at NetOnNet har fri frakt. Har Komplett/Dustinhome også dette? 

Lenke til kommentar

 

 

Takker for svar.

 

Prøver å kontakte en fyr på Finn.no som selger et 970 kort veldig billig, men han svarer meg ikke.. Tips til hvordan jeg kan få kontakta ham? Prøvd via. email og tlf.. rett før jeg tar bussen ( u18.. ) ut til ham og banker på døren ^^

 

Anyways, slik jeg har forstått det kommer Pascal til å gruse kortene som er ute på markedet i dag? Vil heller bruke, let's say 1-2K mer på andre komponenter enn å f.eks. gå for ett 980 kort, det var det jeg mente.

 

Å bruke prosessoren som er grafikkort blir nok en no-go,da jeg vil spille en god del i sommer, og det er ikke sikkert Pascal/Polaris kommer ut før juli--> høsten.

 

Bestiller trolig PC'en imorgen, etter at jeg får solgt den jeg har nå :) Bare kom med innspill til skjerm osv. Går nok for en ny 970 dersom jeg ikke får kontakt med han som selger på Finn.

Gruse og gruse, det sier man alltid når noe nytt kommer rundt hjørnet, så slike utsagt må taes med en klype salt. Man kjøper hardware når man trenger, enkelt og greit. Skal man alltid vente på det neste beste så kommer man ingen vei. Det jeg har fått med meg av Pascal er jo at skjermkortene blir tynnere og mer strømeffektive. Ytelsen gjenstår enda og se, men personlig tror jeg vi må vente på Big Pascal før vi ser det virkelig store, og de kommer nok ikke før nærmere jul/nyttårsskifte. Så da blir jo spørsmålet om du er villig å vente enda ett halvt års tid eller ikke ;)

Det gidder jeg ikke ;)

 

Blir spennende å se ja, men nå som jeg skal selge min stasjonære imorgen ( Hypeeee ), så vil jeg bygge en ny PC :)

 

Ser at jeg får med The Divison når jeg bestiller det Asus kortet Lesh02 linka oppforbi. Da har jeg vel gjort noenlunde en god deal ? :p

 

Forresten, ser at NetOnNet har fri frakt. Har Komplett/Dustinhome også dette?

Varier iallfall når det gjelder Komplett, men frakt gjelder generelt fra 0-120kr.

Lenke til kommentar

 

R9 390X er vel litt bedre enn 970 kortet.

Takker, da blir det til R9 390X. Hva med https://prisguiden.no/produkt/asus-mg278q-237950 som skjerm? 

 

 

Spesifikasjonsmessig ser den grei ut.

Har dog ingen erfaring med den selv, kan være lurt å lese en test eller to om det finnes.

 

Edit : Husk dog at 390X bruker en del Watt , på det verste kan den komme opp i 240 - 275W. Så lurt å ha gode komponenter i pcen som takler dette.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

R9 390X er vel litt bedre enn 970 kortet.

Takker, da blir det til R9 390X. Hva med https://prisguiden.no/produkt/asus-mg278q-237950 som skjerm? 

 

 

Spesifikasjonsmessig ser den grei ut.

Har dog ingen erfaring med den selv, kan være lurt å lese en test eller to om det finnes.

 

Edit : Husk dog at 390X bruker en del Watt , på det verste kan den komme opp i 240 - 275W. Så lurt å ha gode komponenter i pcen som takler dette.

 

Blir nok de komponentene jeg har listet helt i starten av tråden. Burde vel fungere noenlunde greit det? 

 

Ett bonus spørsmål som ikke har noe med den nye riggen å gjøre : Den gamle PC'en vil ikke boote via power-knappen. Jeg må skru PSU'en av og på et par ganger for å få start-up. Fant utav at CPU fan'en heller ikke fungerer. Leste at hvis CPU fan ikke fungerer er det en BIOS setting som hindrer PC'en til å skrus på. Hvor kan jeg finne dette og skru av? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...