Gå til innhold

[Løst] Strømforsyning til forsterker, trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei og hå! Søkte litt rundt i forumet, men fant ikke noe som kunne gi meg svar! Jeg har lyst å lage meg en bass forsterker, men trenger et design til strømforsyning. Jeg tok en trafo fra en ødelagt Onkyo TX-NR 609, i vil bruke den. Den har 80 volt peak to peak, og etter likerettingen og kondensatorene så viser den 120 volt DC. Den har to 60 volt linjer etter disse, jeg har fire 10.000µF kondensatorer med to på hver linje. Med for mye rippel så vil høre det i høytalerne, og det vil jeg ikke :O! Da jeg skulle ta av kondensatorne fra Onkyoen, så oppdaget jeg at strømforsyningen var koblet direkte på effekttransistorene i forsterkern, hvordan kan dette ikke lage rippel :|? jeg har også tatt ut for-forsterker og transistor driver trinnet, men skjønner ikke bæret av den!

 

TL;DR: hvordan designer jeg en strømforsyning som kan brukes i lyd uten at det for mye rippel? Har lastet opp en fil som viser hvordan den ser ut.

post-395528-0-64447800-1459854655_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rippel på forsyningsrailen trenger ikke bety rippel på forsterkerutgangen. Det kommer an på forsterkerens evne til å isolere utgangen fra strømforsyningen, kjent som PSRR (power supply rejection ratio).

 

Hvis forsyningen har en rippelspenning på 2 volt peak to peak, og forsterkeren har en PSRR på -60dB, vil resulterende rippel på utgangen bli ca 2 mV peak to peak, eller 5*10^-7 watt i en 8-ohms høyttaler. Det vil du neppe høre.

Lenke til kommentar

Rippel på forsyningsrailen trenger ikke bety rippel på forsterkerutgangen. Det kommer an på forsterkerens evne til å isolere utgangen fra strømforsyningen, kjent som PSRR (power supply rejection ratio).

 

Hvis forsyningen har en rippelspenning på 2 volt peak to peak, og forsterkeren har en PSRR på -60dB, vil resulterende rippel på utgangen bli ca 2 mV peak to peak, eller 5*10^-7 watt i en 8-ohms høyttaler. Det vil du neppe høre.

Nei, 2mV peak to peak er det ingen som hører  :wee: ! Men hvordan kan jeg fnne ut av dette? Jeg vet at jo mer strøm som trekkes fra strømforsyningen, jo mer rippel. Og jeg skal jo heller ikke ha full volum på hele tiden, så på et normalt lydnivå så må den være så rippelfri som mulig. Og hvor er det normalt å ha volum pot meteret? 

Lenke til kommentar

Er planen din å lage selve forsterkerkretsen selv, dvs lage kretskort og lodde på komponentene? Eller skal du bruke en ferdig forsterkermodul og lage det rundt (strømforsyning, kabinett, kontakter)?

 

Om du bruker en ferdig modul, eller baserer deg på et velkjent, utprøvd design, har disse som oftest godt nok PSRR til å håndtere normale rippelspenninger. Ofte kommer de også med føringer/anbefalinger om hvordan du bør designe strømforsyningen.

 

Elliot Sound Products er en god kilde til kretsdesign for det meste innen både lyd og andre ting.

Lenke til kommentar

Er planen din å lage selve forsterkerkretsen selv, dvs lage kretskort og lodde på komponentene? Eller skal du bruke en ferdig forsterkermodul og lage det rundt (strømforsyning, kabinett, kontakter)?

 

Om du bruker en ferdig modul, eller baserer deg på et velkjent, utprøvd design, har disse som oftest godt nok PSRR til å håndtere normale rippelspenninger. Ofte kommer de også med føringer/anbefalinger om hvordan du bør designe strømforsyningen.

 

Elliot Sound Products er en god kilde til kretsdesign for det meste innen både lyd og andre ting.

Skal bygge forsterker delen. Hm, det så interressant ut :) ! Skal lese på det, takk for svar :wee: !

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei og hå! Jeg bygde en forsterker fra den nettsiden, men får strøm fra strømforsyningen til høytaleren :(. Jeg bygde den nesten helt lik, eneste forskjell er fire transistor par på utgangen i stedet for to. Og 47u farads kondensatorer da jeg ikke har noen på 100u farad. Skjønner ingenting :s

15mhcvq.gif

qzk7wx.gif

 

Her er forsterkeren, med koblingskjema hvis man vil ha flere transistorer. Jeg koblet jord kontakten til høytaleren på jord kontakten til inngangen, og testet etterpå på strømforsyningen sin jord. Ble det samme...

Lenke til kommentar

 

Regner med du har bygget det som en broforsterker. Hva er hvilespenningen på utgangene på hvert trinn?

Aner ikke hva broforsterker er :s eller hva hvilespenning er. Det er spenning uten belastning? o.O

 

Målte 70 volt på innganen og 60 volt på utganen. Trooooooooooooooor det er en jordingsfeil! Kan fikse det.

Lenke til kommentar

Hvilespenning er spenning mellom jord og utgangen når det ikke tilføres signal.

Ellers finner du litt informasjon her om hva brokoblet forsterker (bridged amplifier på engelsk) er for noe.

 

Har du fortsatt samme målt hvilespenning?

 

Hvordan har du koblet høytaller?

Okei! Fikset litt og har skurr på utgangen....pluss noen volt fra strømforsyningen. Jeg bruker forskjellige strømuttak fra trafoen, men det har vel ikke noe å si? Hcis jeg jorder for-forsterkeren med strømforsyningen til effekt trinnet, så smeller det i dioedene på strømforsyningen til for-forsterkeren :/. Tror jeg har koblet en del feil, så skal finne ut av det. Nei det ern mono forsterker så ingen brokobling, og høytaleren er koblet mellom jord på strømforsyningen og uttgangen på transistorene.

Lenke til kommentar

Tegning nr 2 har vel en feil? Slik høyttaleren er tegnet inn, så vil det ikke skje mye.

Om det er meningen at forsterkeren (tegning 2) skal yte like mye som orginalen (tegning 1)., ville jeg gjort R18 - R21 dobbel så store.

Tror ikke det er feil? Med større motstander så blir det et større spennings deling, som jeg TROR kan gjøre at det blir mindre spenning på utgangen. Jeg bruker 0.22 ohm.

Lenke til kommentar

 

Tegning nr 2 har vel en feil? Slik høyttaleren er tegnet inn, så vil det ikke skje mye.

Om det er meningen at forsterkeren (tegning 2) skal yte like mye som orginalen (tegning 1)., ville jeg gjort R18 - R21 dobbel så store.

Tror ikke det er feil? Med større motstander så blir det et større spennings deling, som jeg TROR kan gjøre at det blir mindre spenning på utgangen. Jeg bruker 0.22 ohm.

 

 

Skal du fordele samme strømmen på 4 motstandere istedenfor 2, og ha samme spenningstap, må du doble motstanderene. Du har i praksis parallellkoblet 4 motstander istedenfor 2 (2 x R18 +2 x R20 på pluss-siden) og må doble verdien på hver motstand for å ende opp med samme samlet resistans. Om ytelsen skal være den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...