Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10 - starter på nytt?


Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid siden ny pc, la inn windows 10 er vel veldig godt fornøyd. Nå i det siste så har det vært noe trøbbel med at det virker som maskinen starter på nytt. Dette skjer når jeg ikke er hjemme, men når jeg kommer tilbake så har det skjedd noe. 

 

Det jeg merker det på, er at jeg må inn med passord igjen. En av de to skjermene er ofte ute av drift, og oppløsningen på hovedskjermen er dårlig. Akkurat nå fungerer bare en skjem, og Nvidia kontrollpanel er ikke mulig å hente frem på skrivebordet. Om jeg nå starter maskinen på nytt, vil begge skjermene kobles på og jeg kan åpne nvidia kontrollpanel. 

 

Noen med forslag til hva som kan gjøres for at dette ikke skal skje? Jeg vil gjerne at maskinen holder seg "våken" hele tiden, slik at jeg kan bruke teamviewer når som helst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 10 er langt hissigere på å starte pcen på nytt og oppdatere når den ikke er i bruk , dette gjør den via å loggføre din aktivitet og finner de tidspunktene som passer best.

 

Er du i tvil så sjekk hendelseliste og se om du finner noen feilmeldinger der.

 

Edit : Kan også være dvalemodus , alt dette kan slåes av.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En av de to skjermene er ofte ute av drift, og oppløsningen på hovedskjermen er dårlig. Akkurat nå fungerer bare en skjem, og Nvidia kontrollpanel er ikke mulig å hente frem på skrivebordet. Om jeg nå starter maskinen på nytt, vil begge skjermene kobles på og jeg kan åpne nvidia kontrollpanel. 

 

Dette symptomet formelig skriker: "Du har en buggy skjermkortdriver!!"

 

Prøv å 'rulle tilbake' tilbake til forrige versjon av driveren - dette kan du gjøre i Device Manager.

 

Og så er det store spørsmålet om Windows automatisk kommer til å oppdatere driveren 'bak din rygg' etter kort tid.

Jeg tror det skal gå an å be Windows 10 om å la være å oppdatere drivere slik at du kan ta det ansvaret selv, men jeg husker ikke i farten hvor man styrer dette fra.

 

Ettersom du har nvidia kontrollpanel, så antar jeg at du selv har installert en 'pakke' fra nvidia ? Det er ikke alltid det lønner seg å kjøre med den nyeste skjermkortdriveren.

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har hørt skal den aller aller siste driveren til Nvidia være langt mer pålitelig enn 364.xx utgavene , så om du ikke har den bør du vurdere å legge den inn.

 

Om dette skjer når maskinen går inn i dvalemodus så kan det være tegn på at den ikke greier å få til strømstyringen ordentlig og starter derfor på nytt , det kan også være pga feil i strømforsyningen ( 41 er tegn på mye rart) eller at den rett og slett setter spenningen så lavt når den skal inn i dvale at Cpu henger seg helt.

 

Et lite tips er å se på pålitelighetsloggen (skriv det i start) som kan gi deg i alle fall en oversikt over når problemene skjer (den viser egentlig hendelselisten på en litt mer svelg bar måte).

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har hørt skal den aller aller siste driveren til Nvidia være langt mer pålitelig enn 364.xx utgavene , så om du ikke har den bør du vurdere å legge den inn.

 

Om dette skjer når maskinen går inn i dvalemodus så kan det være tegn på at den ikke greier å få til strømstyringen ordentlig og starter derfor på nytt , det kan også være pga feil i strømforsyningen ( 41 er tegn på mye rart) eller at den rett og slett setter spenningen så lavt når den skal inn i dvale at Cpu henger seg helt.

 

Et lite tips er å se på pålitelighetsloggen (skriv det i start) som kan gi deg i alle fall en oversikt over når problemene skjer (den viser egentlig hendelselisten på en litt mer svelg bar måte).

 

Er det noen nyere enn denne?

Version: 364.72  WHQL

 

Skal få sjekket loggene i løpet av kvelden. 

Lenke til kommentar

364.72 skal være den siste driveren, så om du har denne og problemene vedvarer så er det fortsatt et par ting du kan forsøke :

 

1 : Gå tilbake til en driver før 364.xx som fungerte, for eksempel 362

2 : Har du overklokket pcen? Av og til kan problemet ligge der , da må man klokke ned og eller justere opp spenninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen overklokking. Kjører nå 362, men opplever bortimot samme problem. Pcen låser seg når jeg er borte fra den en periode. Låser seg med et vindu oppe nå, svart skjerm med et lite vindu også kan jeg ikke røre verken mus eller noe. 

 

Gode råd mottas med takk. 

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Da må vi nesten ta ut feilsøkeboka :

 

Kernel power 41 som jeg påpekte kan være pga flere årsaker , i noen konkrete tilfeller kan det være pga SCSI drivere og problemer med konkret software om du har feks Daemon tools eller Power Archiver pro kan du ta en titt her og se om det hjelper : http://www.tenforums.com/bsod-crashes-debugging/24841-kernel-power-problem-after-hibernation-windows-10-a.html

 

Andre mulige årsaker kan være en strømforsyning som ikke helt greier å gi eller reagere på tilbakemeldingene den får fra hovedkortet på de spenningene som behøves ( eller hovedkortet gjør ikke det ) og gir litt for lav spenning som dermed gjør at pcen din blir ustabil når den går over til dvalemodus. 

 

Den muligheten kan være vanskelig å feilsøke med mindre man har en annen tilgjengelig strømforsyning , men man kan i alle fall dobbeltsjekke at alt av strømkabler til hovedkortet sitter ordentlig i osv.

 

Har du forresten feilsøkt minnet på pcen?

 

Gi gjerne en grundig spec på hvilke komponenter du har.

Lenke til kommentar

Den integrerte i Win10. 

 

Men, gjorde en variant idag. Låste maskinen (ctrl-alt-del, lås) da jeg forlot den og da fryser den ikke selv om det går mange timer til jeg er tilbake..

 

Ikke helt sant... Virker som det er noe som stopper likevel, f.eks Chrome, mens den har vært låst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...