Gå til innhold

Trøbbel med asus a7n8x


Shadowfax

Anbefalte innlegg

Etter at jeg innstallerte en ny Seagate S-ATA harddisk og en sunbeam Rheobus i maskinen min har jeg ikke fått noe skjermbilde. Jeg har prøvd RAM, prosessor og skjermkort i andre maskiner og har ikke funnet noen problemer med dem. Jeg har også prøvd å koble alt unntatt minne, prosessor, kjøleribbe/CPU-vifte og skjermkort fra hovedkortet. Har også prøvd å resette BIOS.

 

Jeg hadde samme problemet med et A7N8X hovedkort i vår, også da uten å vite hve det kunne skyldes.

 

Noen her som har hatt lignende problemer eller som kan tenke seg til hva som kan være galt?

 

Maskinvare:

 

Asus A7N8X DLX

Athlon XP 1800

TwinMos 2700 512MB

Seagate Barracude 7200.7 SATA 120GB

Samsung CD-RW brenner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så alt fungerte fint, du installerte så en harddisk og så var katastrofen et faktum?

Du har prøvd din cpu minne og skjermkort i en annen maskin og det fungerte fint?

Da ville jeg prøvd en annen cpu, skjermkort og minne på ditt a7n8x for å sjekke om det kan være noe feil der... kan også hende at psu er for svakt....

Lenke til kommentar

Det som skjer er at vifter begynner å gå, power-led'en og hdd-led'en lyser, harddiskene spinner (høres i hvertfall slik ut).

 

Det som ikke skjer er at det dukker opp noe skjermbilde. Ingenting i det hele tatt!

 

Har hatt begge hdd'ene ut og inn flere ganger, har prøvd 2 forskj. skjermkort, to skjermer/skjermkabler, og å resette BIOS, men ingenting gir utslag.

 

Tror ikke PSU'en er for svak. Har en Thermaltake 400W og har aldri hatt noe problem før....

Lenke til kommentar

Man må anta at maskinen går forbi BIOS. Og mens den gjør det skal BIOS-opplysningene vise på skjermen. Dette signalet går "tvers igjennom" (før drivere er aktivert) når der er brukbart skjermkort og skjerm. Alternativt at skjermkortet ikke får strøm så det virker i heletatt. Jeg vet ikke om skjermkortet får strøm fra en egen fase fra PSU. Men hvis den gjør det da kan feilen ligge i PSU, ledningen, eller støpselet. (Du hadde denne feilen med et annet kort). Nå ville jeg prøvd en annen PSU.

Hvis ikke det hjelper må du reklamere på hovedkortet i reklamasjonstiden.

Lykke til ;)

La oss få høre hvordan det går. (lære)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd RAM, prosessor og skjermkort i andre maskiner og har ikke funnet noen problemer med dem. Jeg har også prøvd å koble alt unntatt minne, prosessor, kjøleribbe/CPU-vifte og skjermkort fra hovedkortet. Har også prøvd å resette BIOS.

Jeg har samme hovedkort som deg, og kjører med Seagate S-ATA harddisk. Når du har gjort såpass grundig feilsøking som her, tror jeg vi skal konkludere med at hovedkortet ditt er defekt.

 

Send det inn til dem du har kjøpt det av. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat samme hovedkoretet, har xp 2600+ og 512mb pc400 crucial ram.

 

Når jeg starter maskina får jeg ikke noe bilde til biosen i det hele tatt. Maskina fungerte første minuttet, så begynte skjermen og blinke og så skrudde den seg bare av. Nå vil den ikke starte i det hele tatt.

 

HJELP? Kan cpu vere defekt? eller er det hovedkort????

 

 

vil få den i gang raskest mulig! :grine:

Lenke til kommentar
Det som skjer er at vifter begynner å gå, power-led'en og hdd-led'en lyser, harddiskene spinner (høres i hvertfall slik ut).

 

Det som ikke skjer er at det dukker opp noe skjermbilde. Ingenting i det hele tatt!

 

Nøyaktig samme skjedde med A7N8X kortet mitt fem dager etter at jeg fikk maskinen i vår, enda det var 2.0. (Komplett mente jeg måtte ha fått et 1.0 kort og at feilen lå der.) Hos meg hjalp det å cleare BIOS...i nøyaktig tre minutter, så var problemet tilbake. Jeg fikk nytt kort.

Lenke til kommentar
har prøvd med ny PSU nå og det er ikke der problemet ligger..

 

Ser ut til at HK'et er defekt.... :mad:

 

Hvordan ser jeg om det er 1.0 eller 2.0?

Ultra er 2 ihertfall

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire

 

Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A

nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme med ASUS A7N8X-X

 

 

Trodde det var noe feil på hovedkortet, så

jeg sendte det tilbakke til leverandør. Fikk nytt i dag,

men opplever det samme fortsatt :scared: :

 

 

 

PC starter som regel ikke, men av og til starter den.

Det som skjer når den ikke starter er at den stopper

før du får den "Pip" signalet som du får når skjermen slår seg på.

Vifter fortsetter å gå etter dette.

Har også forsøkt med annet skjermkort, uten hell.

 

 

Har bare montert inn hovedkort, prosessor skjermkort og HD.

ASUS A7N8X-X, 9200SE Atlantis 256MB DDR, Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE, Athlon XP2500.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut av problemet:

 

 

Problemet er at kabinettvifte og CPU vifte trekker for

lite strøm i forhold til spesifikasjonen på kortet. Når maskinen starter, registrerer den turtall, men ikke at viftene trekker strøm, dermed tror kortet at det ikke har kjøling, og slår over i en slags "fryse"

tilstand. Det som er snodig er at kortet bare har support for vifter som trekker fra 350mA-740mA. I å med at nye lavturtallvifter trekker veldig lite strøm ca. 100mA, fører dette til at det ovennevnte inntreffer.

 

 

Det jeg gjorde var å koble fra kabinett og cpu vifte resatte RTC RAM, startet opp maskinen og alt gikk som en drøm!!

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut av problemet:

Det jeg gjorde var å koble fra kabinett og cpu vifte resatte RTC RAM, startet opp maskinen og alt gikk som en drøm!!

Ehh.....jeg er litt treg :sleep: ..... skjønner forklaringen, men var det i BIOS du koplet ut...vifter? RTC RAM?

Vennligst forklar hva du gjorde, for du kjører ikke uten vifte?

Lenke til kommentar

Jo, koble fra ledningen til begge viftene fysisk fra hovedkortet.

Hvis du er redd for att CPU`n blir varm, kan du koble viften

direkte på strømforsyningen med en overgang.

 

Er ikke sikker på om det er nødvendig å resette RTC RAM,

men dette jorde jeg på valig måte ved å ta ut batteriet og

flytte pin fram og tilbake

 

Det er ikke noe fare å starte opp noen ganger uten vifte,

du har jo kjøleribbene fortsatt... :cool:

Endret av leifern:-)
Lenke til kommentar

hmmm....

 

nå er pakken allerede sendt, så vi får se om æ får no nytt kort tebake.....

Kunne ikke kommet med det der 2 dager før? :p

 

Jaja..... får vite noe i løpet av neste uke da...

 

Æ har ikkje no lavstrømsvifte. Bruke en 80 mm enermax-vifte på full guffe. Har aldri vært no problem før....

Endret av Shadowfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...