Gå til innhold

Nytt grafikk kort til "eldre PC"


Lars G

Anbefalte innlegg

Min kjære gamle PC har nå begynt å dra på åra, og jeg har bestemt meg for å prøve å redde den. Tenkte da i første omgang å oppgradere grafikk kortet, til ett 980 eller 980ti om det er mulig.

 

Med tanke på at jeg ikke har noe særlig peiling på dette feltet må jeg nesten spør; er det mulig? klarer min psu osv. å dra ett nytt GPU?

 

PC'n er som på bildet bortsett fra en SSD og ny cpukjøler

U0plMzM5.jpeg

 

Beklager att det ble enda en slik tråd, men med et slikt kostbart kjøp ønsker jeg å være sikker.

 

Mvh. Lars G :)

Endret av Lars G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja..

 

Jeg hadde hadde selv en i7 950 som jeg gav til guttungen sist sommer. Han kjøpte seg et R9 390 i januar. Prosessoren ble en skikkelig flaskehals.

 

Uansett, ikke gå for 980. Gå for enten 970 eller 980ti. 980 gir ikke så mye ytelse at det rettferdigjør prisforskjellen mellom 970 og 980.

 

Kanskje gå for 970 og en oppgraderingspakke av CPU, hovedkort og minne? Du vil ende opp med bedre ytelse enn i7 950 og 980ti.

 

Jeg ville samtidig bytte ut PSU. Hvis du kjøpte dette rundt 2008-2009, så er det på tide å skifte den ut.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Nja..

 

Jeg hadde hadde selv en i7 950 som jeg gav til guttungen sist sommer. Han kjøpte seg et R9 390 i januar. Prosessoren ble en skikkelig flaskehals.

 

Uansett, ikke gå for 980. Gå for enten 970 eller 980ti. 980 gir ikke så mye ytelse at det rettferdigjør prisforskjellen mellom 970 og 980.

 

Kanskje gå for 970 og en oppgraderingspakke av CPU, hovedkort og minne? Du vil ende opp med bedre ytelse enn i7 950 og 980ti.

 

Jeg ville samtidig bytte ut PSU. Hvis du kjøpte dette rundt 2008-2009, så er det på tide å skifte den ut.

Det var som fryktet ja :)

Tanken var å begynne med skjermkortet og ta resten litt etter litt

Klarer PSUn min å kjøre et 980ti for nå?

http://www.chieftec.eu/images/stories/produkte/psu/super_series/cft-14cs/files/CFT-650-14CS_PSU-DATASHEET-EN.pdf

 

eller så kunne jeg oppgradert MB++ nå og ventet til neste gen grafikk kort, veldig usikker

Lenke til kommentar

Det var som fryktet ja :)

Tanken var å begynne med skjermkortet og ta resten litt etter litt

Klarer PSUn min å kjøre et 980ti for nå?

http://www.chieftec.eu/images/stories/produkte/psu/super_series/cft-14cs/files/CFT-650-14CS_PSU-DATASHEET-EN.pdf

 

eller så kunne jeg oppgradert MB++ nå og ventet til neste gen grafikk kort, veldig usikker

980ti har en TDP 50w høyere enn det kortet du har nå. Det vil nok gå bra, men jeg anbefaler på det varmeste å bytte den ut, siden den er så gammel. PSUer degraderes etter lang tids bruk.

 

Neste generasjon er jo rett rundt hjørnet. Ikke dumt å heller oppgradere til 5820k nå, og heller kjøpe nytt skjermkort til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om strømforsyningen er flere år gammel er det ganske dumt å risikere at den ryker og kanskje skader andre komponenter selv om dette skjer veldig sjeldent på kvalitets psu'er ( Chieftec har både noen gode og dårlige , men før 2010 hadde jeg vært forsiktig ) , min personlige regel der er at om den ikke er belastet mye ( 50 til 75% maks last under korte perioder ) kan den fint holde over 5 år , men har den blitt brukt hyppig og man er litt usikker på kvaliteten bør man i det minste ta en ordentlig test av de forskjellige railene ( spenningene ) under belastning og se om de faller ned.

 

Å sjekke strømforsyningene med jevne mellomrom er også noe som kan være med på å forlenge pcens levetid vesentlig. Spesielt siden dette også kan gi en indikasjon på hvordan hovedkortet har det.

 

Det er også mye som skjer på pc fronten om en stund , nye skjermkort fra Amd og Nvidia , nye Cpu'er og ikke minst flere nye gode hovedkort som kommer til salgs og som vil trolig gi oss mer for pengene , så jeg hadde personlig passet på å investere i deler som kan byttes ut og som ikke koster så mye.

 

Eksempelvis 960 skjermkortene til Nvidia eller 380 skjermkortene til Amd.

Ny strømforsyning som er minst Gold sertifisert og som har god byggekvalitet ( sjekk jonnyguru feks eller anandtech ) kan også være en god start. Vil anbefale 750 Watt om du ikke planlegger SLI , da har du nok til de kraftigste skjermkortene og en haug av komponenter i pcen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...