Gå til innhold

Forvirret over dybden på rack og serverkabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har et monsterrack (24U, 60 dypt), og jeg vil "downsize" for å få plass til andre ting inne på det tekniske rommet. Da jeg satte den opp, brukte jeg 6 pc-er til de forskjellige tingene (server, nedlasting, Linux-brannmur, automatisering, backup, htpc osv.) og flere forsterkere, men nå er det bare to pc-er og en forsterker igjen, pluss fire virtuelle maskiner som kjører på serveren. Så derfor titter jeg på mindre skap. Men så er det noe jeg ikke helt skjønner: For eksempel et Toten (morsomt navn på et kinesisk selskap, lurer på om de selger noe særlig i Tyskland...) 18U, som kunne være en grei størrelse. Det står at dybden er 45 cm, og de serverkabinettene jeg har, er 45 cm pluss håndtakene i fronten! Så hvordan er det meningen at det skal gå opp? Et vanlig rackkabinett er jo mer enn 45 cm dypt. Er det noe jeg ikke har forstått her? Dustin har til og med presisert at det er yttermålene det er snakk om.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rack som er 45 eller 60 cm dype er fine til f.eks kommunikasjonsutstyr som switcher. Jeg ville ikke kalt det racket du har i dag for serverrack.

 

Skikkelige servere med full redundans på strøm og vifter og med plass til mange pci-spor er ofte nesten 100 cm dype og krever en helt annen type rack som ofte er 120 cm dype.

Lenke til kommentar

Greit, jeg ser den, så jeg kan gå med på at det er en datarack/dataskap, eller bare rack. Men spørsmålet står ved lag: Er det noe jeg ikke har forstått ved målene på disse skapene, eller er det ikke plass til det som er vanlig størrelse på rackkabinett til normalt hobbybruk, altså 45-50 cm?

Lenke til kommentar

Jeg antar at Toten-racket du tenker på er dette:

 

https://www.dustin.no/product/5010807814/toten-19-veggskap-18u-600x450-svart?ssel=false

Et veggmontert rack er ofte tiltenkt f.eks kabling til spredenett i tillegg til kanskje en switch eller to i tillegg til noen småbokser. Siden det også er veggmontert ønsker man ikke at de skal være for store eller dype. Blir et rack for dypt kan det fort bli til at man monterer mange og tunge servere inn i racket. Leser du spesifikasjonene på dette racket så veier det 10 kg tomt og har en tillatt maksimalvekt på 60 kg. Da er det neppe så solid konstruert at det tåler at man hiver mange tunge PC/servere inn i det. Veggen skal også tåle vekten på dette racket inkl. utstyr. På disse veggmonterte rackene er det også dårlig med lufting. Dvs at de er ikke beregnet på utstyr som produserer mye varme, noe servere og pcer gjør.

Lenke til kommentar

Forstått, takk! Vel, jeg skulle bare ha to pc-er i rackkabinetter og én forsterker, til sammen ikke mer enn ca. 50 kilo, og jeg kan feste i murvegg, så det ville ikke være noe problem. Men da passer det altså ikke til de kabinettene jeg har. Jeg får se om jeg kan finne et 18U eller noe sånt 60x60 for gulv, det ville hjelpe veldig istedenfor det 42U som står der nå. Da får jeg plass til flere hyller over skapet, og det blir veldig mye lettere å trekke fram for å komme til bak. Selv på hjul er det som står der nå, ganske tungt.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jeg måtte opp på loftet og måle litt. Jeg har et veggskap der (festet i takbjelker), og det funker ypperlig til den typen kabinetter jeg har. Det viste seg å være 60x60. Så jeg tror faktisk at et 60x60 18U måtte være det perfekte i dette tilfellet. Jeg får jakte på det.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...