Gå til innhold

Ønsker meg gitar, hva anbefaler dere?


hannee9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en type gitar jeg ikke kan så veldig mye om, så får håpe noen andre kan hjelpe deg bedre

Jeg er litt usikker om jeg skal ha nylon eller stålstrenger, da jeg ikke er helt sikker på forskjellen, men hvis jeg skal ha stålstrenger, har du noen gode tips/forslag til gitar da?

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker stålstrenger, kjøpte meg selv denne for noen ukers tid siden, jeg er strålende fornøyd!

http://www.4sound.no/gitar/western/fender-cd-60ce-natural

 

edit: hvis du ikke vet forskjell, anbefaler jeg deg å dra til en instrumentbutikk å prøve deg frem, kjipt å kjøpe en gitar på nettet til 2000 så var det ikke en slik du ville ha.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Stålstreng låter annerledes, og er kanskje verre å spille på for en nybegynner enn nylon. Ellers er vel halsen på akustiske større enn på elektriske, slik at de kan være litt mer klumpete å spille. Jeg ville dog likevel kanskje anbefalt en rimelig klassisk gitar til en nybegynner (nylon), så kan du heller kjøpe en dyrere elektrisk senere, evt. dyrere akustisk. Er ikke vits i å bruke 5-10 000 (eller enda mer) på noe du ikke vet helt om du vil ha.

 

Dra i en butikk og prøv litt. Spørs jo og litt hva slags lyd du vil ha.

Lenke til kommentar

Stålstreng låter annerledes, og er kanskje verre å spille på for en nybegynner enn nylon. Ellers er vel halsen på akustiske større enn på elektriske, slik at de kan være litt mer klumpete å spille. Jeg ville dog likevel kanskje anbefalt en rimelig klassisk gitar til en nybegynner (nylon), så kan du heller kjøpe en dyrere elektrisk senere, evt. dyrere akustisk. Er ikke vits i å bruke 5-10 000 (eller enda mer) på noe du ikke vet helt om du vil ha.

 

Dra i en butikk og prøv litt. Spørs jo og litt hva slags lyd du vil ha.

Tusen takk for svar :D 

Lenke til kommentar

Hei. Mange synes det er greit å starte med en nylonstrenger. Jeg gjorde det selv for 45 år siden...

 

Fordelen med nylonstrenger er at de er tykkere og av et relativt mykt materiale, men stålstrenger er tynt stål og "skjærer" i fingertuppene i starten. Halsen på nylonstrengede gitarer er ofte litt bredere også, dermed blir det større mellomrom mellom strengene og lettere å treffe riktig. Den er velegnet til fingerspill, og det kan være greit å lære seg. "Ulempen" er at halsen er flat, og det er tyngre å ta "barregrep" enn på en buet hals. Men det kommer tidsnok.

 

Og ja, musikkstilen betyr en del også. Spesielt hvis du forventer at det skal høres ut som en gitt artist etterhvert. Men jeg ville lært meg å spille først, og brydd meg om klangen senere.

 

Gå til en anerkjent forhandler og be dem råde deg. Hvis du forteller hvor du bor så kan kanskje noen anbefale en forhandler der. (Her i Bergen vil jeg anbefale 4sound.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei. Mange synes det er greit å starte med en nylonstrenger. Jeg gjorde det selv for 45 år siden...

 

Fordelen med nylonstrenger er at de er tykkere og av et relativt mykt materiale, men stålstrenger er tynt stål og "skjærer" i fingertuppene i starten. Halsen på nylonstrengede gitarer er ofte litt bredere også, dermed blir det større mellomrom mellom strengene og lettere å treffe riktig. Den er velegnet til fingerspill, og det kan være greit å lære seg. "Ulempen" er at halsen er flat, og det er tyngre å ta "barregrep" enn på en buet hals. Men det kommer tidsnok.

 

Og ja, musikkstilen betyr en del også. Spesielt hvis du forventer at det skal høres ut som en gitt artist etterhvert. Men jeg ville lært meg å spille først, og brydd meg om klangen senere.

 

Gå til en anerkjent forhandler og be dem råde deg. Hvis du forteller hvor du bor så kan kanskje noen anbefale en forhandler der. (Her i Bergen vil jeg anbefale 4sound.)

 

Geir :)

Nærmeste by blir Trondheim :)

Lenke til kommentar

Ett ord: Plekter... :)

 

 

Nå tenkte jeg jo mest på den andre hånda da. Når man er nybegynner har man en tendens til å klemme ekstra hardt på strengene når man tar grep, fordi det skurrer så lett, og så får man spor i fingertuppene.

 

Og plekter avhenger jo av spillestil. Har man lyst til å bli den nye Mark Knopfler skal man definitivt starte med fingerspill.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...