Gå til innhold

Er det noen som har RFX eller lignende som støtter Banggood-sensorer og vil bytte i Viking?


Anbefalte innlegg

Jeg driver litt med automasjon, og jeg kjøpte fire termometer/hygrometer-sensorer fra Banggood, til drøyt 300 kroner. Men det viser seg at jeg må ha RFtrx433E eller en annen mottaker for å bruke dem. Dumme meg... Jeg pleier å bruke Viking-sensorene fra Teknikmagasinet (og andre steder). De har nå kommet i en ny utgave, men jeg foretrekker den forrige (som ikke har gjennomsiktig plast over hele fronten, men sølvfarget plast med seks riller over mottakervinduet). Er det noen som har noen sånne og kunne tenke seg å bytte? 3 Viking for mine 4 Banggood (hvorav tre er helt ubrukte, og én har vært prøvd bare for å sjekke om den fungerte med RFX-en eller Tellsticken - og ingen av delene virket) er helt greit for meg!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha rett i det. Men jeg har aldri vært særlig glad i å dumpe ting som fungerer ypperlig. Noe jeg for øvrig har gjort veldig mye av de siste ukene, jeg rydder ut av boder og tekniske rom, og herregud, så mye gammelt ræl som har ligget der siden steinalderen. I går sjekket jeg rundt 20 disker, fra 10 megabyte og oppover, og knakk deretter kretskortet på dem og kjørte en syl gjennom platene (ikke det at jeg har så mye hemmelige data, men man kan jo aldri vite). Men RFX-ene fungerer helt ypperlig fremdeles. En ny ligger på rundt tusingen,  og jeg trenger bare noen få Viking til, så det ville jo til og med vært billigere bare å kjøpe noen ekstra. Men det er jo verd et forsøk hvis noen kan bruke Banggoodgreiene. De har jo til og med fuktighetssensor også.

 

Edit: Det sier litt om kvaliteten på harddisker at jeg var istand til å lese data (hovedsakelig operativsystemer og noen musikkfiler) som var fra tidlig på 2000-tallet, selv om jeg omtrent måtte banke støvet av diskene. Jeg så til og med mine aller første Girder-filer der! Men det har jeg selvsagt beholdt sikkerhetskopier av, så det var ikke noe nødvendig.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Et problem til med den der er at jeg ikke tar sjansen på å ha noen sensorer uten redundans, som det så fint heter. Og det gjør jeg ved å kjøre en Tellstick Duo i tillegg til RFX-en. Men den støtter heller ikke Banggood-sensorene. Så det er fremdeles greiest å kvitte meg med disse. Vi svære bikkjer kan være ganske stae, som du forstår! :green:

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det ville bli HS eller Z-Wave først, herr Moskus! :rofl: Z-Wave vant. Problemet er nok at når man har et j... tonn med greier som fungerer helt greit (et feilkjøp har ingen innvirkning på funksjonen) og er lagt opp i hele huset, med blant annet masse innebygde greier i kontakter og taklamper, er det ganske mye pes og ikke minst grisedyrt å gå over til en annen standard. ;)

Lenke til kommentar

Vel, nå skal jeg selge huset (med varmesystem og lyd/bilde i alle soverom, pluss stue, kjøkken og treningsrom) om et par måneder, så det er nok ikke så veldig aktuelt å bytte over til noe som helst annet nå. ;) Så det måtte eventuelt være på hytta, men jeg har et termostatsystem som fungerer så ypperlig (eneste gangen det sviktet i vinter, var da en av ungene dro ut en kontakt) at jeg ikke kommer til å bytte fra opplegget jeg har nå. Er det forresten ikke morsomt at alle slags tråder og spørsmål blir en diskusjon om systemer og programmer? :green:

Lenke til kommentar

... men da det jo bare å kjøre på med HS3 og Z-wave i det nye stedet du skal bo. Regner ikke med at du flytter inn i bilen. :p

 

 

 Er det forresten ikke morsomt at alle slags tråder og spørsmål blir en diskusjon om systemer og programmer? :green:

Det er vel samme grunn til at alle tek.no artikler blir en Mac vs PC, Android vs iPhone, og Windows vs Linux-krig uansett. ;)

Lenke til kommentar

Jeg trodde deler av den krigen var slutt, og at Linux var gitt opp som operativsystem for vanlige pc-er, iallfall for massemarkedet! :tease: Mac Vs. PC er vel også dødt, bortsett fra i såkalte "kreative yrker" (edit: og blant kule studenter som tenker mer på design enn praktisk bruk - jeg har faktisk prøvd å bruke Mac, men heiv den ut av huset etter ei uke - snakker om begrensende opplegg!), mens jeg fortsatt er utkommandert i Android Vs. Metroseksuell Brifemobil...unnskyld, iPhone!

 

Og nei, jeg flytter ikke i bilen. Men jeg skal heller aldri mer eie et hus, jeg eier en hytte jeg har brukt noen år på å gjøre tilnærmet vedlikeholdsfri. Så der kommer vi til å være mye (vi har også vært der mye i det siste, hver sommer, mye av høsten og våren, og de siste tre julene), og ut over det leier vi et eller annet sted vi kan bo og ha som adresse. Og hytta er satt opp med et speil av det jeg har hjemme...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jeg trodde deler av den krigen var slutt, og at Linux var gitt opp som operativsystem for vanlige pc-er, iallfall for massemarkedet! :tease: Mac Vs. PC er vel også dødt, bortsett fra i såkalte "kreative yrker" (edit: og blant kule studenter som tenker mer på design enn praktisk bruk - jeg har faktisk prøvd å bruke Mac, men heiv den ut av huset etter ei uke - snakker om begrensende opplegg!), mens jeg fortsatt er utkommandert i Android Vs. Metroseksuell Brifemobil...unnskyld, iPhone!

Joda, egentlig er krigen over. Windows vant, selv om mange hardbarket påstår noe annet.

 

Når det gjelder mobiler, så har Windows langt igjen. Men den krigen er ikke over! :D

 

Og nei, jeg flytter ikke i bilen. Men jeg skal heller aldri mer eie et hus, jeg eier en hytte jeg har brukt noen år på å gjøre tilnærmet vedlikeholdsfri. Så der kommer vi til å være mye (vi har også vært der mye i det siste, hver sommer, mye av høsten og våren, og de siste tre julene), og ut over det leier vi et eller annet sted vi kan bo og ha som adresse. Og hytta er satt opp med et speil av det jeg har hjemme...

Da blir det Z-wave og HS3 der da. ;)

Lenke til kommentar

Broderen har en Windows-mobil og sier at det er den beste han noen gang har hatt (etter diverse Android og dummobiler). Utrolig stabil, aldri noen forsinkelser, han sier at han sist måtte ta en omstart på den i september! Så hadde det ikke vært for mangelen på noen apper som jeg er veldig glad i, ville jeg nok kjøpt en.

 

Og du begynner å minne om sånn AP påstår at regjerningen er: "Svaret er skattekutt, hva var spørsmålet?" Bare at svaret er HS og Z-wave for deg... :evil:

Lenke til kommentar

Jeg kan, utrolig nok, være med på å diskutere veldig mye, men når reaksjonene blir slik:

 

:grumpy::wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :mad:  For å ta et uttrykk til fra politikken, å diskutere med deg er som å skulle spikre gelé opp på veggen! :thumbs:

... så er det vanskelig å la være å trykke på de knappene, for utgangspunktet er sjeldent lagt opp til en faktisk diskusjon.

 

Jeg vet at HS3 sannsynligvis ikke passer for absolutt alle (akkurat slik Smartly vil passe for noen), jeg vet at forbløffende få ser det geniale i Windows Phone, jeg vet at Linux absolutt har sine fornuftige bruksområder, og jeg har med hell brukt Android tidligere. Det hender til og med at jeg innser at en iPhone ikke bare kan brukes som en papirvekt.

 

Hvis det blir lagt opp til en diskusjon så er jeg med.

 

Jeg liker å tro at jeg svarer med den seriøsiteten innlegget krever. ;)

Lenke til kommentar

Nei, det blir vel mer som tiåringene på lekeplassen: "Ronaldo er best!" "Nei, Zlatan!" "Ronaldo!" "Zlatan!" og så videre ad infinitum. ;) Jeg lurer på om det (igjen) politiske uttrykket er å være enige om å være uenige. Bortsett fra der med iPhone. Da er det heller å være enige om å være uenige på nippet til "fighting words"! :rofl:

Lenke til kommentar

 jeg vet at forbløffende få ser det geniale i Windows Phone

 

Jeg har prøvd og prøvd, elsket Windows Mobile og var sikkert innom 10 forskjellige windows mobile telefoner. Men ser ikke hva Windows Phone gjør som er så genialt, Har hatt 2 Windows Phones, som fort havnet i skuffen pga mangel på apps.

 

 

Vil tru at de fleste diskusjonene her må komme innom systemer og programmer, veldig få som kjenner alle, og vanskelig å anbefale noe annet enn det man bruker selv i det daglige. Z-Wave kommer man ikke utenom her heller, det løser så mange av problemene 433 systemer har.

Lenke til kommentar

Windows Phone har alltid hatt manglen på apps som den store Akilleshælen. Noe som får meg til å tro at det bare er en mellomløsning. Ingen skal komme og si at ikke Microsoft har råd til å betale alle de interessante apputviklerne for å lage noe til WP. Så mitt tips er at om 2-3 år er det kommet en mobiltelefon som klarer det min Surface 4 Pro klarer nå, å kjøre alt av ekte Windowsprogrammer uten problemer (bortsett fra spill, selvsagt, dre trenger man fremdeles litt flere transistorer for å holde det i gang).

 

Jeg kan komme med den innrømmelsen at hvis jeg skulle begynt nå, ville jeg tatt Z-Wave. ;) Men jeg har bare lagt for mye i å få Nexa/RFX/Tellstick-systemet til å fungere feilfritt. Og det gjør det nå. Da orker jeg ikke å si: "Nå har jeg fått til det. Nå begynner jeg på noe helt annet." Iallfall ikke på et år eller to. Never say never...bortsett fra med en ting, HS. Jeg er altfor glad i Girder til å droppe det, og jeg har lært meg for mye om det og LUA, og for så vidt også etter hvert EventGhost og Python (siden den versjonen av Girder jeg bruker, ikke støtter Tellstick og RFXtrx på noen enkel måte). I tillegg har jeg funnet en fin arbeidsdeling mellom programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...