Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Tilfeldige blåskjermer og frysing


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i det siste hatt problemer med PC-en min, mistenker at det er enten CPU eller hovedkort, men vanskelig å si.

 

Problemene er at jeg har fått blå-skjermer nå og da, tidligere når jeg skulle laste ned litt større filer, type 20-50GB da kom det ofte blå-skjerm, men ikke på mindre filer, type 0-2 GB.

 

Tenkte at dette må være ram, tok ut den som var der og leverte til test hos selger, mens jeg satte i noen andre jeg har liggende, lavere frekvens på disse, senket blå-skjerm antallet, men fortsatt frysing nå og da.

Ringte komplett.no fikk til svar at jeg kunne prøve å re-installere drivere, re-installerte maskinen, tenkte at det var en rask og enkel løsning, og det var en midlertidig løsning, funket i ca 2-3 uker, nå kommer blå-skjermene hyppigere og frysing kommer stadig oftere, både med kun titting på youtube og spilling.

 

På grunn av økonomi så vil jeg være sikker på hva som kan være galt før jeg leverer inn noe.

 

Så håper noen sitter med en tilsvarende opplevelse på dette som det jeg har gjort.

 

På blåskjermen så er det to forskjellige feilmeldinger som kommer

 

page fault in nonpaged area og memory management

 

Ellers er alt oppdatert til nyeste versjon, bortsett fra nvidia, da jeg har lest om mange feil med den som er ute nå.

 

Specs

Windows 10

nvidia 780ti

i7 4930k

asus sabertooth x79

corsair ax860i

samsung 840 evo

WD Black 3TB

 

Takker for alle tips!

 

Edit: Fant en link til intel sin test på dette forumet https://communities.intel.com/thread/49314?start=0&tstart=0

Fikk pass.

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har i det siste hatt problemer med PC-en min, mistenker at det er enten CPU eller hovedkort, men vanskelig å si.

 

Problemene er at jeg har fått blå-skjermer nå og da, tidligere når jeg skulle laste ned litt større filer, type 20-50GB da kom det ofte blå-skjerm, men ikke på mindre filer, type 0-2 GB.

 

Tenkte at dette må være ram, tok ut den som var der og leverte til test hos selger, mens jeg satte i noen andre jeg har liggende, lavere frekvens på disse, senket blå-skjerm antallet, men fortsatt frysing nå og da.

Ringte komplett.no fikk til svar at jeg kunne prøve å re-installere drivere, re-installerte maskinen, tenkte at det var en rask og enkel løsning, og det var en midlertidig løsning, funket i ca 2-3 uker, nå kommer blå-skjermene hyppigere og frysing kommer stadig oftere, både med kun titting på youtube og spilling.

 

På grunn av økonomi så vil jeg være sikker på hva som kan være galt før jeg leverer inn noe.

 

Så håper noen sitter med en tilsvarende opplevelse på dette som det jeg har gjort.

 

På blåskjermen så er det to forskjellige feilmeldinger som kommer

 

page fault in nonpaged area og memory management

 

Ellers er alt oppdatert til nyeste versjon, bortsett fra nvidia, da jeg har lest om mange feil med den som er ute nå.

 

Specs

Windows 10

nvidia 780ti

i7 4930k

asus sabertooth x79

corsair ax860i

samsung 840 evo

WD Black 3TB

 

Takker for alle tips!

 

Edit: Fant en link til intel sin test på dette forumet https://communities.intel.com/thread/49314?start=0&tstart=0

Fikk pass.

Hei, har du tilfeldigvis samsung magician kjørende i bakgrunnen?, isåfall forsøk å deaktivere denne i oppgavebehandling og fra oppstart. Oppdater også til den siste firmvaren til ssd'n din. Ikke garantert men jeg hadde lignende problemer med min 840evo disk.

Lenke til kommentar

Det er en oppgradert versjon ja, men som sagt så er den reinstallert. Ram er lik og riktig plassert i forhold til manualen. Nyeste drivere fra nettsiden er allerede installert.

 

samsung magician er installert ja, kan prøve å kjøre en test uten den, også nyeste firmware.

Lenke til kommentar

Selv etter at programmet var avsluttet så fikk jeg blåskjerm, så får ringe komplett.no igjen å høre om at det går på reklamasjon.

 

Edit: Snakket med komplett.no nå, de sier jeg velger selv hvilken del jeg kan sende inn, og at det er opp til meg å finne ut hva som er galt med maskinen...

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar

Det var det jeg fikk beskjed om ja, siden pc-en er selv bygget så er det opp til meg å finne problemet... Tror jeg må vurdere å finne ny leverandør for pc deler, komplett har alltid vært så grei til å hjelpe når det først var problemer...

 

Lastet ned bluescreenview, kommer et eller annet om ntoskrnl, raskt google søk sier ram eller timing på ram, siste nevnte kan jeg trenge hjelp med å sjekke.

Lenke til kommentar

Det var det jeg fikk beskjed om ja, siden pc-en er selv bygget så er det opp til meg å finne problemet... Tror jeg må vurdere å finne ny leverandør for pc deler, komplett har alltid vært så grei til å hjelpe når det først var problemer...

Her er jeg helt enig med Komplett, og jeg tror det er helt likt alle steder.

 

Har du prøvd å kjøre med færre minnebrikker? Det er som regel to forskjellige konfigurasjoner du kan kjøre de i. Jeg kommer ikke inn på Asus sin hjemmeside, så jeg får ikke lastet ned manualen til hovedkortet ditt. Det er verdt å prøve hvis det er et minnespor som er gåent.

Lenke til kommentar

Det er 8 spor, og har prøvd med 2 og 4 brikker. Da jeg gikk over til 2 brikker så forsvant problemene umiddelbart, og varte frem til nå.

 

 

Det du må gjøre er å feilsøke riktig!

 

Noen spørsmål :

 

Resatte du CMOS ( BIOS) når du skiftet minnebrikker? Nye minnebrikker kan også få feil hvis innstillingene til disse ikke er riktige. Derfor må man alltid sette SPD og slikt i bios på nytt når man skifter...

 

Ja, måtte det da frekvensen på de andre brikkene var lavere.

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar

Problemet er driver for trådløst nettverk "Broadcom 802.11 Network Adapter wireless".

Filen er "bcmwl63a.sys".

2: kd> lmvm bcmwl63a
start             end                 module name
fffff800`56b80000 fffff800`57826000   bcmwl63a T (no symbols)           
    Loaded symbol image file: bcmwl63a.sys
    Image path: \SystemRoot\system32\DRIVERS\bcmwl63a.sys
    Image name: bcmwl63a.sys
    Timestamp:        Thu May 14 23:38:53 2015 (555515ED)
    CheckSum:         00AB2376
    ImageSize:        00CA6000
    Translations:     0000.04b0 0000.04e4 0409.04b0 0409.04e4

Som du ser her er driver fra mai 2015,se etter nyere Broadcom driver for Windows 10.

 

Har du prøvd å øke verdiene på minnebrikkene slik at de blir noe tregere? Kan være greit å øke spenning også et lite hakk i tilfelle hovedkortet måler dette feil og gir for lite

 

Ja greit dette,man bør også nevne at man alltid bør teste med Memtest86+

9-tester alle må ha 0-feil kjøre 4-5 pass.
Test-5(stress test for minnet) denne testen kan gi feil viss minne får for lite spenning.
Test-5 er stort sette den eneste testen med kan gjøre noe ved selv,
med som nevnt med og forandre spenning eller tilgangstider(høyere) til minnet.

Feil i andre tester er minnet defekt.

 

Endret av snippsat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
snippsat skrev (På 24.3.2016 den 11.05):

Alle dump filene slår ut på det samme .

Så det er et driver problem som har laget alle BSod som han har fått(ikke minnet).

Greit med minne forslag,men den opplagte feilen må fikses først ;)  

Om han mikser minnebrikker, så er det den opplagte feilen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...