Gå til innhold

Intelcore i7 930, kjølings problemer


Anbefalte innlegg

Jeg har en intel core i7 930 som jeg installerte for noen dager siden. Jeg brukte core temp som jeg brukte til å sjekke temperaturen fordi jeg vil vite at alt var bra. I starten var den idle 30 grader og alt gikk fint, men nå er den idle på 50-60 grader og når jeg gamer går den til 100 grader. Hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 grader er høyt ja.

Selv om s1366 Bloomfield er varme prosessorer - og selv om du bare har stock-kjøler - så er det høyt. Spesielt siden du ikke har overklokket (regner med du ikke har det siden du ikke nevner det).

 

Det jeg tenker her er:

 

1. Den termiske pasta'n på stock-kjøler er blitt hard og mistet sine egenskaper. Du bør rengjøre med f.eks kondensfjerner (både under kjøleren og oppå prosessor/IHS). Deretter bør du legge på ny termisk pasta. ("Less is more").

 

2. Stock-kjøleren sitter ikke skikkelig. Disse har noen dårlige plast-klips, og det er mange som monterer feil slik at den er løs.

 

I sum: 

Jeg ville kjøpt en ny kjøler med bakplate. Da får du med ny termisk pasta også.

Vinn vinn.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kjølepasta er noe av det viktigste for effektiv kjøling siden det transporterer varmen fra CPU til kjøleren. Uten pasta så vil det være "mellomrom" som bare sender varmen til "luften mellom kjøleren og CPU'en". Kjølepasta tørker ut etterhvert og blir som leire, når kjølepastaen blir så dårlig så kunne man like greit hatt jord eller smør istedenfor.

 

Etter pastabytte på min laptop så gikk den fra å nesten ikke funke pga at CPU ble nedklokket pga varme til å bli like rask og fin som når den var ny. Skremmende viktig den pastaen.

Lenke til kommentar

Hvis du er ren på hendene så kan du forsiktig kjenne på pasta'n ja. Men ikke driv å klin rundt i det - du har mye fett i huden din som ikke har noe der å gjøre. Hvis pasta virker hard eller kornete er den ødelagt. Pasta skal egentlig være myk, som tube-pålegg liksom.

 

Men driver man å tar av/på kjøler en del og denne er gammel (i7 930 er vel 7 år nå?) så ville jeg ikke brukt noe tid på dette. Bare rengjør og bytt pasta. Og igjen anbefaler jeg noe annet enn stock kjøler.

Lenke til kommentar

Akkurat. 

 

Det kan se ut som du har plass til max 165mm høye tårn, så da burde det være grei klaring.

Men du har ikke cut-out på hovedkortbrettet, som betyr at hvis du skal installere en grei kjøler så må du skru ut hovedkortet for å montere bakplaten. Det er kanskje litt arbeid hvis du ikke er så flink til dette, men jeg anbefaler det uansett. Det får bli ditt valg :)

 

Den rimeligste jeg vil anbefale er denne

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper103/196496.11130/

 

Hvis du ikke gidder stresse med å skru ut hovedkortet, og bare vil ha slike plast-klips å montere kjøleren med så har du denne

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hypertx3evo/179088.11130/

 

I begge disse følger det med pasta, så da kan du bare rengjøre varmeskjoldet på prosessor, legge på ny termisk pasta (bare legg en liten stripe eller som et kokt riskorn på midten - ikke legg på mye) og montere den nye kjøleren. Du finner video av dette hvis du er usikker hvor mye du skal bruke.

 

Ønsker du mer high-end kjøler så si ifra hvor mye penger du har  :ph34r:

Men generelt vil de jeg har lenket til gjøre en fin jobb på en stock i7 930.

Kjøper du en slik tårn-kjøler så sett viften på kjøleren til å blåse mot viften du har bak på kabinettet, slik at luften trykkes mot en vifte som blåser varmen videre ut (viftene jobber i samme retning).

 

Ønsker du å bruke den gamle kjøleren, og bare vil ha pasta så har du f.eks en rimelig en her

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kjolepasta/arcticcooling-mx-2thermal8gram/181329.11129/

 

Ellers liker jeg denne godt

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kjolepasta/arcticcooling-silver53a5g/183179.11129/

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

står at cpu-en er på 100 grader med et program jeg har, men pc-en throttler ikke og i biosen har jeg på en setting som skal si ifra når cpu-en er på 90 grader og det har aldri skjedd. Eventuelt, hvordan bytter man pasta?

Jeg har jo forklart dette.

Vask rent med kondensfjerner og legg på litt nytt jamfør mine tidligere poster.

Lenke til kommentar

står at cpu-en er på 100 grader med et program jeg har, men pc-en throttler ikke og i biosen har jeg på en setting som skal si ifra når cpu-en er på 90 grader og det har aldri skjedd. Eventuelt, hvordan bytter man pasta?

Sjekk temperatur med flere programmer, ikke alltid at de er riktige.

Feks Nzxt CAM, hwmonitor, Aida64 osv. Bare for å sjekke at programet som viser 100 grader stemmer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...