Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i leggene ved jogging (ikke beinhinnebetennelse)


Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jogge opptil en time hver dag for noen uker siden. Jeg er i ganske grei form fra før av, så det skal ikke være noe sjokk for kroppen. Jeg er normalvektig, ikke-røyker, osv. osv.

 

Men de siste dagene har jeg fått ubehagelige smerter i leggene når jeg jogger. Det kan begynne tidlig i økta, eller midtveis. Det er ikke beinhinnebetennelse, da det ikke gjør vondt i selve beinet, men i muskelen. Det er samme smerter i begge leggene, og de oppstod samtidig. Det er et press som får beina til å føles litt tyngre ut. Det kjennes ut som blodet går tregere i leggene, eller at blodårene ikke utvider seg like mye som blodtrykket skulle tilsi. Jeg presser meg ganske hardt, stopper ikke før jeg blir kvalm, så det er vel ikke utenkelig. Men nå kommer smertene før jeg har rukket å bli sliten.

 

Hva kan det være? Har jeg virkelig fått blodpropp i leggene i en alder av 22? Lol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan hende du må trene opp styrken i leggene. har selv hadt det sånn at det kjennes ut som trykk i leggen og den blir stiv og vond og jogge med, helt til jeg rett og slett ikke kan gjøre noe annet en å gå hjem. men var helt fin etter jeg fikk trent opp en del styrke i leggene da. om det vil funke for deg det vet jeg ikke, men det høres litt ut som det jeg hadde ivertfall. av erfaring er det ikke så lurt og presse seg max hele tia, etter 2-3 månder så vil kroppen si stopp rett og slett :p og kan ende opp med systemisk overtrening xD det om blodpropp har jeg ingen clue om.

Lenke til kommentar

jeg trente med vekter ja. det spørs jo litt hvor mye det kjennes uten vekter. men kan jo kjøre på med litt lavere reps, 3x sett rundt 8, og 3x sett 15-30 reps, 2 ganger i uka, går jo fort opp i styrke i starten. ta lav reps med seated calf raise og stående calf raise med stang, litt balanse må man ha men super øvelse, ivertfall sånn jeg gjorde det. hadde en pause fra jogging ei stund pga. det, og gikk opp en del i styrke i leggene og etter det så gikk det helt fint og jogge. husker ikke helt hvor lang tid det tok. må vel ivertfall tenke en måndes tid. se hvor mye man går opp i styrke i leggene. uansett ikke gunstig og jogge hvis det gjør vondt, du kan jo få skade istedefor. regner med sykkel/spinning går greit da, gjorde alltid det for meg. da det er ganske forskjellig belastning. du kan jo høre med lege å da, sånn at du er sikker på at du ikke har no blodpropp osv. det er jo ganske alvorlig, best og være sikker.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

det er kanskje kjipt og ta en pause. men det er enda kjipere og sitte med skjegget i postkassa senere og ikke kunne gjøre noe som helst pga. en skade :p og igjenn, så snakker jeg av egen erfaring :p sålenge det man gjør ikke er vondt, så er det vel greit. sykkel har jo ikke samme belastning. for det gikk alltid greit og sykkle eller drive med spinning for min del, og da er det jo lett og vedlikeholde kondisjonen.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å jogge opptil en time hver dag for noen uker siden. Jeg er i ganske grei form fra før av, så det skal ikke være noe sjokk for kroppen. Jeg er normalvektig, ikke-røyker, osv. osv.

 

Men de siste dagene har jeg fått ubehagelige smerter i leggene når jeg jogger. Det kan begynne tidlig i økta, eller midtveis. Det er ikke beinhinnebetennelse, da det ikke gjør vondt i selve beinet, men i muskelen. Det er samme smerter i begge leggene, og de oppstod samtidig. Det er et press som får beina til å føles litt tyngre ut. Det kjennes ut som blodet går tregere i leggene, eller at blodårene ikke utvider seg like mye som blodtrykket skulle tilsi. Jeg presser meg ganske hardt, stopper ikke før jeg blir kvalm, så det er vel ikke utenkelig. Men nå kommer smertene før jeg har rukket å bli sliten.

 

Hva kan det være? Har jeg virkelig fått blodpropp i leggene i en alder av 22? Lol.

Det kan være musklatur. Jeg kjente ingenting i beinet da jeg hadde beinhinnebetennelse. Men hadde problemer med å gå. Hos lege kan du få det konstantert. Og du kan derfra få time hos fysioterapaut. 

Lenke til kommentar

Vel, dette kan jo være så mangt.

Hvis du har begynt med å jogge opptil en time hver dag er det en ganske drastisk økning i treningsvolum. Selv om du er godt trent fra før av tar det tid for kroppen å tilpasse seg.

Hvis du presser deg så du blir kvalm, eller nesten kvalm, tyder det på at du har høy intensitet på øktene. Når en blir kvalm er jo individuelt, men at du ligger på 85-90% av makspuls er ikke utenkelig. Det er veldig høyt når du har såpass lange økter i tillegg. Om du har litt høy puls ei lita stund i økta er ikke det krise, men gjennomgående høy puls gir høy belastning på sener og muskulatur. Det er nærliggende å tru at det er kombinasjonen av volum og intensitet som kan ha gitt problemet ditt.

Høyt treningsvolum og høy intensitet, særlig i kombinasjon, gir høy risiko for skader og overtrening. Kroppen må klare å reparere seg mellom øktene, og det vil den slite med når du banker den med 1 times intens løping hver dag. Jeg løper personlig ofte opp mot fire dager på rad (varierer mellom ulike varigheter og intensitetsnivåer), men jeg tar alltid en dag i uka hvor jeg gir beina skikkelig fri. Skikkelig fri betyr å droppe høy intensitet ganger lang varighet. Raske gåturer (så lenge de ikke er flere mil) eller rolige, korte løpeturer går bra.

En annen ting som jeg opplevde hjalp masse var å tøye konsekvent ut. Nå var det riktignok noen sener i området mellom hofte, lyske og lår jeg sleit med, men det kan også gjelde andre steder i kroppen. Det var en snikende smerte som meldte seg stadig oftere. Etter at jeg begynte å tøye hofteleddsbøyeren skikkelig etter å ha løpt har dette forsvunnet. Hvis du er stram i leggen til vanlig på grunn av sittestilling eller et eller annet, vil du kunne det være ubehagelig å bruke den utover det bevegelsesutslaget du har. Da vil du være tjent med å tøye den skikkelig slik at den tåler dette bedre. Uansett er ikke uttøying etter endt økt noen dårlig idé, og det kan jo hende du gjør allerede for det jeg vet.

Lykke til med løpinga! :)

Lenke til kommentar

Takk for bra forslag! Jeg bestemte meg for å roe ned litt en periode, og bare løpe i bratte, ikke-asfalterte veier en stund. Kjenner folk som har hatt lignende smerter i årevis uten at trening har gjort smertene verken mer eller mindre vonde. Tøye ut har jeg aldri gjort, men det skal jeg begynne med. :-)

 

Hva det gjelder bestilling av fastlegetime så tror jeg ikke det er noe vits i. Betale 150 kroner for 5 minutter med en lege som mest sannsynlig ber meg ta det litt med ro. Nei, takk. :-P

Lenke til kommentar

Jeg fikk vondt i legger (foran) og kne av å jogge (jeg er ganske stor og tung). En ting som hjalp var å bytte fra vanlige joggesko til "fivefingers". Hadde jeg vært enda tøffere hadde jeg løpt helt uten sko, som jeg har sett noen gjøre.
 
Asfalt er dårlige greier, hver gang du lander på den skaper jo overflaten du løper på høyt trykk/vibrasjon tilbake mot kroppen din. Selv foretrekker jeg skogveier osv. Grus er helt greit.
 
Skal man delta i løp må man selvsagt også trene på asfalt, siden de fleste løp går på asfalt. Vil alikevel anbefale å holde det til et minimum.
 

 

Det kan ta opptil 6-12 måneder å tilvenne seg nye slike sko, så det er en langsom prosess. Man må i prinsipp begynne fra begynnelsen.

post-180111-0-49817900-1458531466_thumb.jpg

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har slitt med lignende smerter i mange år. I fjor begynte jeg med skikkelig uttøying etter hver eneste økt. Bruker alltid god tid til dette, ellers kommer smertene krypende tilbake. Det og godt fottøy til underlaget du løper på.

 

I tillegg høres det ganske vilt ut at du pusher deg selv maksimalt hver eneste dag! La kroppen få litt hvile mellom øktene, jeg bruker å ha ihvertfall 24 timer før neste økt.

 

Jeg har aldri tatt uttøying særlig seriøst, og det har jeg betalt dyrt for....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...