Gå til innhold

Papst-vifter med 3 pins molexkontakt


DevN

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere kjøpt en fra komplett.no, den hadde normal kontakt som kobles rett på noe dill dall. (5.25" kontakt eller noe er det vel.).

 

Men til poenget, har kjøpt to nye kabinett-vifter, uten å legge stor merke til det, ser jeg nå at den har "ukjente" kontakter for meg.

Har sett de før altså, noe lignende den forrige CPU-en min hadde, den ble plugga rett i hovedkortet.

 

Men har vel tvilsomt noe plass for disse vifte-kontaktene på hovedkortet (Abit NF7-S V2.0.).

Ut fra strømforsyningen kommer det ingen sånne kontakter, derfor sliter jeg litt nå og tenker "Helvet3s Microplex". Men når sant skal sies, så hadde jeg ikke ventet noe annet enn problemer, blir bare aldri kvitt denne uflaksen min.

Hva gjør jeg nå? Skal jeg bestille to overganger for 100 kr og vente i 1-2 uker?

Jepp, alle andre enn mpx.no bruker 1 uke på å sende, aner ikke hvorfor.

 

Har vel ikke noe annet valg, har vel i grunnen ikke noen butikker som selger separate datadeler her i nærheten. Er jo hovedsaklig Elkjøp og Plus Data som kommer nærmest data her, men selger de slikt?

 

// zalo - Ønsker rask hjelp, har vært lenge nok uten PC nå.

Endret av zalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal helt sikkert plugges rett på hk. Det finnes helt sikkert minst 2 slike uttak på kortet ditt, sjekk manualen. (Det ene er normalt ved siden av CPU-socket.

 

Ellers er det vel typen med 3 eller 2 ledninger, avhengig om den leser av turtall eller ikke.

 

HVis du vil lage din egen kopling til for eksempel en drev(5,25")-kontakt, skal svart ledning på svart ledning(jord) og den som er farget rød på vifta skal på gul på drevkontakten. Kobplingen gjøres enkelt ved enten å demontere viftekontakten og stappe de i drevkontakten eller lodde de sammen. Jeg har også brukt knappenåler og tape når jeg har dårlig tid.

 

Lykke til,.

Lenke til kommentar

Takk. *grin*

 

Tror jeg fant 2 ledige 3pins uttak på hk-et. Eller 3 ledige, men den tredje skal brukes til CPU-en.

 

Tror jeg snart er klar til å starte, eneste problemet er at det ikke sto noe i manualen om "sensoren" (temperatur-måler elns). Hvor skal den settes? Skal jeg bare la den henge inni kabinettet? Da får jeg vel ikke noen korrekt temperatur på CPU-en? :shrug:

Lenke til kommentar

Var det ikke kabinettvifter det var snakk om her da? Skal de brukest til å måle temp på CPU? En eventuell temp måler skal vel festes under CPU uansett så vidt jeg veit. Regner med at det fulgte med noen form for festeanordning, teip eller noe.

 

Korriger meg gjerne hvis jeg misforsto spørsmålet ditt :-)

Lenke til kommentar

Det fulgte ikke med noe tape tror jeg ikke. Var snakk om kabinett-vifter, men tok et annet spørsmål her også med det samme. :)

 

På en manual jeg fant på internett for SLK-947U, så kunne den temp-måleren stikkes mellom en av ribbene, så vidt jeg forstå... Men dette tvilte jeg litt på, så fikk presset den litt i mellom ribben og CPU-en. Håper den viser rett temp.

Var så mye arbeid å ta av ribben igjen. :/

Lenke til kommentar
Det fulgte ikke med noe tape tror jeg ikke. Var snakk om kabinett-vifter, men tok et annet spørsmål her også med det samme. :)

 

På en manual jeg fant på internett for SLK-947U, så kunne den temp-måleren stikkes mellom en av ribbene, så vidt jeg forstå... Men dette tvilte jeg litt på, så fikk presset den litt i mellom ribben og CPU-en. Håper den viser rett temp.

Var så mye arbeid å ta av ribben igjen. :/

Mulig jeg misforstod, men: Du må da for all del ikke legge noe imellom CPU kjernen og kjøleren! Vekk! Ellers så svir du av CPUen på noen sekunder når du starter opp. Det er riktignok mulig å legge den ved siden, men...

 

Hvis du derimot putter sensor mellom en av de titalls kjøleribbene på toppen av kjøleren, så er det ufarlig.

 

Du roter en del med ord og utrykk, litt for mye til at jeg ville anbefalt at du bygger maskin selv uten hjelp fra noen. Du bør hente inn en kamerat som kan gå igjennom det grunnleggende for deg.

 

Du skriver at CPUen din hadde en slik plugg som ble koblet til hovedkortet. Du mener selvsagt CPU viften. En CPU kjøler består av en kjøleribbe og en vifte.

 

Og til slutt, ikke klag på Microplex pga egen ukyndighet... :roll:

Lenke til kommentar
Det fulgte ikke med noe tape tror jeg ikke. Var snakk om kabinett-vifter, men tok et annet spørsmål her også med det samme. :)

 

På en manual jeg fant på internett for SLK-947U, så kunne den temp-måleren stikkes mellom en av ribbene, så vidt jeg forstå... Men dette tvilte jeg litt på, så fikk presset den litt i mellom ribben og CPU-en. Håper den viser rett temp.

Var så mye arbeid å ta av ribben igjen. :/

ikke legg noen temp måler rett oppå cpu og så kjøleribba, da fforstyrrer du for kontakflaten og får dårligere kjøleevne.

Lenke til kommentar
Og ellers så virker ikke reguleringen på viften, den står ca med 4700 rpm, bråker noe forferdelig. Skjer ingenting når jeg prøver å skru ned hastigheten. Så hva i all verden er galt med den? (Snakk om CPU-vifta her, Smart Case Fan 2.).

Har den en jumper som kan tas av? På Thermaltake's vifter er det ofte 3 forskjellige måter å styre vifta på. For å gjøre det manuelt, må den jumperen tas av først, ellers vil den bare kjøre på full speed.

 

Hvis den skal temperaturstyres, skal som sagt sensoren monteres under CPU, dvs at den lille kabelen skal mellom pinnene på CPU. Du finner installasjonsguide på Thermaltake sine nettsider.

Lenke til kommentar

Joda, vet jeg roter. Men kan forsikre deg at jeg KAN montere. Problemet er bare at jeg ikke finner noen guide for hvor sensoren skal plasseres. Under CPU sa en? Hvordan kan dette ha seg?

 

Jeg har tatt vekk jumperen ja.

Har prøvd uten reguleringstingen koblet til, da går den på det laveste, og meget stille. Men hadde absolutt vært en fordel å kunne stille på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...