Gå til innhold

Vil bøtelegge passasjerer som ikke bruker bussbelte


Anbefalte innlegg

Vil bøtelegge passasjerer som ikke bruker bussbelte

Statens vegvesen vil gi busspassasjerer som ikke bruker setebelte, en bot på 1.500 kroner, for å øke fokuset på bruk av belte i buss ytterligere.

 

Hva syns dere om dette?

Er vel statens måte å få penger i kasse, da utlendingene og brevik samt også dollarkurs svekker kapitalet til norge.

 

Siden 1980 har dette aldri vært tema, så hvorfor skal dette bli prioritert i dag?

 

Er ikke noe krav om bilbelte på tog\trikk eller båt.

Så hvorfor skal buss bli prioritert høyere?

 

Buss kjører maks 80 KM\T mens bil er dette tema da flere er på motorveien.

Jeg mener hvis dette er riktig å prioritere bør de som står i en buss få 2500 kr i bot fordi det ikke finnes sitteplass.

Eller Passasjer som bruker mobiltelefon i buss bør straffes på lik måte som ordensforstyrrelse i byen.

Så flere som mener dette er tåplig prioritering? Noen som har statestikk på dette reduser ulykker eller handler dette kun om penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det er en grei ordning egentlig. Har jo med sikkerhet å gjøre.

 

Opplevde forleden å bli roset av busssjåføren akkurat fordi jeg hadde beltet på. Han sa at politiet kan gi folk bot hvis bussen blir stoppet. Er ikke så dumt som folk vil ha det til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sikkerhet og sikkerhet, kanskje på tide å ta passkontroll på bussene også? Så får man være sikker på bussen ikke blir ranet eller utlendinger med ugyldig oppholdstilatelse.

 

Det er jo sikkerhet også. Men det blir ikke prioritert fordi utlendingene ikke har penger så da er det lite å tjene på det uten å fengsle de.

 

Syns sikkerheten der burde være god nok.

Største problem hvis bussen bremser men da går barnevogn og folk som står mest utover.

Hvis bussen velter går det ille med alle sammen.

 

Nå har bilbelte på buss litt å stole på sjåføren å gjøre også, hadde vært mere nøye på bussbelte hvis man skulle reise lengere turer med buss, å ha på belte på 5 minutter tur er bortkastet tid spør du meg.

Lenke til kommentar

Dette er kun innført av økonomisk interesse fra myndighetene.

I alle forstadsbussene som trafikerere inn, ut og rundt byene våre er det påbud om bruk av sikkerhetsbelte, med påstand om at det er for sikkerhetens skyld og redder liv. At 40-50 personer fullt lovlig har lov til å stå på de samme bussene, som ferdes i opp mot 80 km/t, er tydeligvis ingen sikkerhetsrisiko... Utrolig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarte de å finner busser der hele 78% av passasjerene brukte belte?? Kan ihvertfall ikke være rutebussene i Oslo..

Kanskje hos TIMEkspressen, Lavprisekspressen og slik?

De røde bussene i Oslo har ikke sikkerhetsbelter. De grønne i Akershus har belter, men der tillates også hele 45 % av passasjerene å stå..

Lenke til kommentar

 

Hvordan i all verden klarte de å finner busser der hele 78% av passasjerene brukte belte?? Kan ihvertfall ikke være rutebussene i Oslo..

Kanskje hos TIMEkspressen, Lavprisekspressen og slik?

De røde bussene i Oslo har ikke sikkerhetsbelter. De grønne i Akershus har belter, men der tillates også hele 45 % av passasjerene å stå..

 

 

Det må vel nesten være tilfelle.. visste ikke at det er kun de grønne som har belter, men du føler deg jo omtrent som en idiot hvis du tar på det når ingen andre bruker det.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... De grønne i Akershus har belter, men der tillates også hele 45 % av passasjerene å stå..

Det er stor forskjell på politikk og logikk. Du må ikke begynne å sammenligne de to, da blir du bare helt gal. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Sikkerhet og sikkerhet, kanskje på tide å ta passkontroll på bussene også? Så får man være sikker på bussen ikke blir ranet eller utlendinger med ugyldig oppholdstilatelse.

 

Det er jo sikkerhet også. Men det blir ikke prioritert fordi utlendingene ikke har penger så da er det lite å tjene på det uten å fengsle de.

 

Syns sikkerheten der burde være god nok.

Største problem hvis bussen bremser men da går barnevogn og folk som står mest utover.

Hvis bussen velter går det ille med alle sammen.

 

Nå har bilbelte på buss litt å stole på sjåføren å gjøre også, hadde vært mere nøye på bussbelte hvis man skulle reise lengere turer med buss, å ha på belte på 5 minutter tur er bortkastet tid spør du meg.

Og i de 5 minuttene greier en eller annen gjøk, gjerne i et vogntog å fiske opp telefonen for bare å sjekke den siste sms'en h*n fikk fra elskeren og dermed litt ukonsentrert vri bittelitt på rattet og pløye vogntoget i 60 km/t inn i fronten av bussen som kjører motsatt vei i samme hastighet. Eller ser ikke at bussen foran bremser ned litt for annen trafikk og pløyer inn bakfra, med der tilhørende skader osv... 

 

 

Lenke til kommentar

Grunnene til å bruke setebelte i buss er nøyaktig de samme som i bil, men med en viktig forskjell: En buss er større, så i en kollisjon kan en lavtflyvende LMH1 deise inn i flere andre personer (som sitter fastspent), med mye større skadepotensiale enn i en bil. Tenk litt på det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnene til å bruke setebelte i buss er nøyaktig de samme som i bil, men med en viktig forskjell: En buss er større, så i en kollisjon kan en lavtflyvende LMH1 deise inn i flere andre personer (som sitter fastspent), med mye større skadepotensiale enn i en bil. Tenk litt på det...

Tror vi ser den siden av saken.

Det som derimot, i alle fall for meg, er uforståelig er at det ombord i mange av bussene hvor sikkerhetsbelter er påbudt er fullt lovlig med 40-50 usikrede stående passasjerer. Om en slik buss kolliderer i 80 km/t vil konsekvensene være store...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kun innført av økonomisk interesse fra myndighetene.

I alle forstadsbussene som trafikerere inn, ut og rundt byene våre er det påbud om bruk av sikkerhetsbelte, med påstand om at det er for sikkerhetens skyld og redder liv. At 40-50 personer fullt lovlig har lov til å stå på de samme bussene, som ferdes i opp mot 80 km/t, er tydeligvis ingen sikkerhetsrisiko... Utrolig!

 

Haha, ja. Greit at mange står tydeligvis, og at barnevogner står her og der. Bøter er kun for at staten skal tjene penger. Om dette virkelig var ment seriøst; at man ønsker tryggere kollektivtrafikk, burde man samtidig gjøre ståplasser ulovlig - både på busser t-baner og tog.

Lenke til kommentar

Klart man burde mtp. sikkerhet, men konsekvensene her kan jo være relativt store ettersom busser og t-bane ikke har nok sitteplasser til at alle kan sitte. Man bør altså helst da få inn enten flere sitteplasser eller utvide kollektivtransporttilbudet.

Å ta på beltet har ingen slike konsekvenser og er lett å innføre.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nå fases jo også bussene med ståplasser ut, og jeg tror nok at man vil se i neste anbudsrunde at det vil bli krav om busser med bare sitteplasser. 

Lenke til kommentar

Når sant skal sies, har jeg ikke opplevet eneste beltekontroll den siste uken.

Så tror egentlig dette var ment for å få kun å bruke buss belte, men liten risiko for å bli tatt slik som biler.

 

Ser også mange dropper bilbelte på buss, så tror nok de fleste bærum\oslo slipper å beskymre seg på dette.

Med mindre noen har opplevet å få bot for dette?

Lenke til kommentar

 

Hvordan i all verden klarte de å finner busser der hele 78% av passasjerene brukte belte?? Kan ihvertfall ikke være rutebussene i Oslo..

Kanskje hos TIMEkspressen, Lavprisekspressen og slik?

De røde bussene i Oslo har ikke sikkerhetsbelter. De grønne i Akershus har belter, men der tillates også hele 45 % av passasjerene å stå..

 

Det er jo klart at det er større sannsynlighet for å oppleve en kollisjon eller hendelse hvor setebeltet er viktig på en ekspress eller forstadsbuss enn på 37-bussen til Helsfyr, derfor har ikke myndighetene noe krav til setebelte på den klasse busser som trafikkerer bymiljø. 

For å snu på spørsmålet ditt; Hvor mange ståplasser tillates på ekspressbusser med setebelte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...